۱۴ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85129894
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

یادنامه خورشید انقلاب

۱۴ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۱
کد خبر: 85129894
یادنامه خورشید انقلاب

بروجرد - ایرنا - مهمترین خبر جهان در پاییز سال ۱۳۵۷ حضور آیت الله خمینی(ره) در پاریس بود، خبرنگاران از گوشه و کنار جهان برای تهیه گزارش از رهبر انقلاب ایران راهی نوفل لوشاتو دهکده کوچک اما مشهور آن روزها سفر می‌کردند تا گوشه‌ای از مبارزات روحانی ۷۶ ساله را از نزدیک شاهد باشند.

به گزارش ایرنا، نیمه مهرماه ۱۳۵۷ امام خمینی(ره) وارد پاریس شد و چهار ماه بعد در بهمن ماه انقلاب پیروز و شد و نظام نوپای اسلامی با محوریت بنیانگذار آن جهانی شد، اگر چه سابقه مبارزاتی این روحانی عارف و سیاست مدار در دهه ۱۳۴۰ آغاز شد اما ثمره آن مجاهدت‌ها و دوران سخت اینک پیروزی است.

پیروزی انقلاب خمینی(ره) در ایران و آغاز تحولات منطقه‌ای با نفی سلطه بیگانگان و بیداری اسلامی به مذاق قدرت‌های جهانی خوش نیامد و از فردای انقلاب دشمنی ها آغاز شد و دوران سخت تری را برای رهبری انقلاب رقم زدند اما معمار توانای انقلاب در مدت ۱۰ سال با تکیه بر اسلام خواهی، مردم سالاری، استقلال طلبی، خودکفایی و ایستادگی نظام انقلاب را حفظ کرد و آرمان‌های بزرگش را در نیمه خرداد ۱۳۶۸ به عنوان میراث جاودان برای این مرز و بوم و کشورهای آزادی خواه به یادگار گذاشت.

اگر چه سیر در اندیشه این رهبر فقید در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی دستاوردهای مهمی برای تداوم انقلاب داشته است، بدون شک، معمار تمدن‌سازی نوین اسلامی در دوران معاصر اندیشه‌های امام خمینی(ره) است که نیازمند بازخوانی و اجرا دارد.
حجت الاسلام مصطفی تیموری پژوهشگر و مولف در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شخصیت ممتاز آیت الله خمینی(ره) در مبارزات انقلاب اسلامی ایران گفت: امام خمینی (ره) شخصیت بی نظیر تاریخ معاصر است که در لایه‌های اجتماعی داخل و خارج از مرزها درخشید و پیامدهای انقلاب و گفتمان دینی این اندیشمند فصل جدیدی را پیش روی ملت های ستم کشیده گشوده است.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران پیام آور تمدن سازی نوین اسلامی است، بیان کرد: پایه‌های اصلی این تمدن، اسلام گرایی ناب محمدی(ص)،تکیه بر آحاد مردم و مردم سالاری، شخصیت علمی فیلسوف و رهبر انقلاب حضرت امام(ره) بود که فصل نوینی از حکومت دینی را تاسیس کرد.
این پژوهشگر دینی بر ابعاد شخصیتی بنیانگذار نظام اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: امام خمینی (ره) در جهات خودسازی، عرفان، کلام، فلسفه، سیاست، اخلاق و شجاعت به درجه عالی رسیده بود و این خصوصیت‌ها با ایمان به مبدا و معاد و عشق به هدف و آرمان های اسلامی و ایثارگری همه جانبه در راه آن به تکامل رسید.
وی افزود: امام خمینی(ره) با عقلانیت و رهبری خردمندانه راهبردهای انقلاب را با تاسی به اسلام و ارزشهای معنوی طراحی و با پشتوانه مردم به بالندگی رسید.تاسیس روش های مدیریتی و طراحی ساختار حاکمیتی بخشی از تمدن نوین اسلامی است که با خلاقیت و نوآوری و تکیه بر نبوغ این رهبر سیاسی و دینی شکل گرفته است.
استاد حوزه و دانشگاه به مرجعیت امام اشاره کرد و افزود: مرجعیت این رهبر سیاسی یک نگاه زهدگرایانه به دنیا و بی‌ارزشی مقامات اعتباری دنیایی را در وجودش بارور ساخت که این نگاه عمیق اخلاقی و عرفانی در آثار ایشان نظیر شرح چهل‌حدیث، سرالصلوة وآداب نماز به خوبی قابل مشاهده است.
حجت الاسلام تیموری به سخنان رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خردادماه ۱۳۹۹ در وصف شاخص های الگوی رفتاری امام اشاره کرد و افزود: هفت شاخص اصلی که رهبر معظم انقلاب در ارتباط با الگوی رفتاری امام(ره) بیان کردند به این شرح است: «برخورد شجاعانه و فعال با دشمنان»، «پرهیز از هیجان زدگی ناشی از احساسات و خالی از عقلانیت»، «رعایت اولویت‌ها و تمرکز بر موضوع اصلی»، «اعتماد به توانایی‌های مردم و به‌ویژه جوانان و خوش بینی به ملت ایران»، «بی‌اعتمادی و بدبینی به دشمن»، «اهتمام به همبستگی و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دو دستگی و دو قطبی سازی در میان مردم» و ایمان کامل به نصرت و وعده الهی که بهترین تفسیر از شخصیت این مرجع عالیقدر و رهبر سیاسی جهان اسلام است.

شخصیت امام خمینی(ره) را صرفا در حوزه سیاست و یا دینداری نمی توان محدود کرد اگرچه در تمام زمینه ها سرآمد بوده است اما شخصیت اجتماعی این رهبر دینی بخش متمایزی از سایر بخش های زندگی مبارزاتی اوست.

در این خصوص پژوهشگر حوزه اجتماعی می گوید: در دیدگاه امام خمینی، همواره میان فرد و جامعه تعامل برقرار است. به عبارت دیگر، ایشان شکل‏ گیری و رشد اجتماعی و فردی رفتارهای انسانی را در ارتباط متقابل روان‏شناختی و جامعه ‏شناختی می دانند.

زهرا نصرالهی به منزلت اجتماعی امام خمینی(ره) در میان اقشار مختلف مردم از آغاز مبارزه انقلابی تا پایان حیات ایشان تاکید کرد و گفت: راز ماندگاری و وفاداری مردم به این رهبر سیاسی علاوه بر توانایی علمی، فقهی، سیاسی اعتقاد به قدرت مردم و احترام به توده‌های مختلف بود و در تمام مراحل مردم را صاحب حکومت و قدرت می دانست.
پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با اتحاد رهبری و مردم فصل جدیدی از مطالعات دانشمندان معاصر اجتماعی را به خود اختصاص داد.
وی به دیدگاه میشل فوکو فیلسوف و جامعه شناس غربی که به انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام (ره) اعتقاد دارد اشاره کرد و به نقل قولی از این فیلسوف اشاره کرد مبنی بر اینکه؛ «شخصیت آیت‌الله خمینی(ره) پهلو به افسانه میزند زیرا هیچ رییس دولتی و هیچ رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه های دنیا نمی تواند ادعا کند که با مردمش چنین پیوند عاطفی عمیقی دارد.

این جامعه شناس بیان کرد: به نظر فوکو، روح انقلاب اسلامی در این حقیقت یافت می‌شود که ایرانی‌ها از خلال انقلاب در جستجوی ایجاد تحول در شخصیت خویش بودند. فوکو قلب تحلیل خود را از انقلاب اسلامی ایران در معنویت گرایی سیاسی بیان میکند.

وی افزود: از سوی دیگر دانشمند شرق پروفسور «میخاییل لمشف » نویسنده روسی می گوید: امام خمینی (ره) همواره بر پیوند انسان و خدا تاکید می کرد. امام خمینی (ره) برخلاف رهبران سیاسی قرن حاضر که هر یک دارای استعدادی خاص در یکی از زمینه های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، دینی یا حقوقی بودند، توانایی سازماندهی امور در همه حوزه ها را داشت.

این جامعه شناس بیان کرد: امام خمینی (ره) سیاست را بخش لاینفک دین می دانست و با اراده دینی و الهی علیه ستمگران بپاخاست. امام راحل در تمامی سطوح حیات اجتماعی و سیاسی جامعه، اسلام را به عنوان عامل تعیین کننده در تحولات انقلابی و حمایت کننده ارزشهای انسانی مطرح کرد.
وی بااشاره به اینکه امام کوشش فراوانی داشت تا از مدلهای بیگانه دوری گزیند، افزود: امام همواره بر پیوند گسست ناپذیر انسان و خدا تاکید می ورزید. او جوانان را به عنوان منبع انرژی عقل و احساسات به اسلام راستین پیوند داد و آنان را از انحراف نجات بخشید.

این کارشناس مسائل اجتماعی تبیین اندیشه سیاسی اجتماعی امام خمینی را یک رهیافت علمی برای نیل به آرمان های انقلاب ذکر کرد و افزود: آثار مکتوب ،دیداری و شنیداری باید برای جوانان و نوجوانان باز خوانی و تفسیر شود.
۱۴ خردادماه سال ۱۳۶۸ امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پس از سال ها مجاهدت،ایستادگی،ترویج اخلاق و دین،سیاست ورزی به ملکوت اعلی پیوست و قلب میلیون ها انسان را اندوهگین کرد.

اگر چه خورشید انقلاب در نیمه خرداد غروب کرد و امام خمینی از بین مردم رفت اما نور تابنده این خورشید همچنان چراغ هدایت است و هرگاه این راه درست طی شده عامل اقتدار و توسعه کشور شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha