به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در دیدار با استاد سید مهدی الوانی چهره ماندگار علم مدیریت و پدر مدیریت دولتی ایران که با حضور رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه از مقطع کارشناسی دانشجوی دکتر الوانی بوده است و تاثیر ویژهای بر روی زندگی شخصی و زندگی علمیام داشتهاند، گفت: مایه افتخارم است که استاد الوانی یکی از استادانی هستند که تاثیر ویژه ای در زندگی من داشتهاند.
وی افزود: جایگاه و شان دانشگاه به خاطر اساتید آن است و دکتر الوانی در هر مرکز علمی که حضور داشتند به آن محل اعتبار بخشیدند. وقتی صحبت از رشته مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی میشود، نام دکتر الوانی میدرخشد و به آن مکان اعتبار می بخشد. اعتبار رشته مدیریت در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران هم به واسطه حضور وی صدچندان میشد. از استادان سرآمد زیادی در رشتههای مختلف بهرهمند هستیم ولی اساتیدی که بتوانند این قدر مانند دکتر الوانی در رشته و گروه علمی خود تاثیرگذار باشند، کمتر سراغ داریم.
رییس شورای موسس و شورای عالی نشان عالی دانش در ادامه تبیین عینی معیارهای تاثیرگذاری اساتید، به معیارهای کمی و کیفی مدنظر در انتخاب برگزیدگان شایسته دریافت نشان عالی دانش که اولین دوره اعطای آن همزمان با هشتاد و نهمین سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران برگزار شد، اشاره کرد و اظهار داشت: بسیار معمول شده است که تعداد مقالات آی اس آی(ISI) و ارجاعات به مقالات اساتید به عنوان یگانه مولفه تاثیرگذاری اساتید در نظر گرفته میشود. این دیدگاه خطرناکی است. هر چند فعالیتها و آثار بینالمللی و شناختهشده اساتید مهم است ولی در انتخاب برگزیدگان دریافت نشان عالی دانش، مولفههای شاگردپروری، اخلاقمداری و تاثیرگذاری در عرصه اجتماعی اساتید را هم در نظر گرفتیم.
رییس دانشگاه تهران درباره استقلال دانشگاهها، تاکید کرد: وزیر علوم همواره الگو بودن دانشگاه تهران را در سخنرانیهای مختلف مورد تاکید قرار میدهد و پیشرو بودن این دانشگاه در عرصه نظر و عمل را قدر میداند. ما در دانشگاه تهران به سمت ارائه استاندارد در حوزههای ماموریتی دانشگاه رفتهایم و هر اقدامی که انجام میدهیم را مشاهده میکنیم که الگو برای سایر دانشگاهها هم میشود. همچنین از ابتدای دوره مسئولیتم در دانشگاه تهران، استقلال اداری و مالی را مورد توجه قرار دادهایم، هر چند که در زمینه تحقق آن راه پیموده نشده زیادی داریم.
وی در ادامه این دیدار، نظر استاد الوانی را درباره برگزیدگان دریافت نشان عالی جویا شد که استاد الوانی پاسخ داد: "خوب بود؛ ما در فرهنگستان، دکتر صفایی را برای دریافت نشان نامزد کردیم ولی چون منابع مالی وجود نداشت، فعلا متوقف ماند. اعطای نشان عالی دانش به دکتر صفایی را محرز میدانستیم چون خیلی کار کرده و شرایط شایستگیاش را داشت. با توجه به شورای علمی و کارگروههای تخصصی که برای انتخاب برگزیدگان دریافت نشان عالی دانش ترتیب داده بودید، ساز و کار برای تعیین برگزیدگان خوب بود. "
رییس دانشگاه تهران در ادامه این دیدار اظهار داشت: آن قدر استاد شایسته داریم که باید دیده شوند و مورد تجلیل قرار بگیرند، که اعطای نشان عالی دانش فقط یک گام برای تجلیل از این شایستگان بود و اقدامات بیشتری در زمینه تجلیل و تکریم عالمان باید صورت گیرد. اینکه شرایطی را فراهم کنیم که یک عالم و دانشمند را تقدیر کنیم، خیلی حس زیبایی به من میدهد. در ادامه برگزاری اولین دوره اعطای نشان عالی دانش قرار است فضایی برایشان فراهم شود و سردیس ۱۲ برگزیده این دوره در دانشگاه نصب شود و انشاءالله در دورههای بعد هم این اتفاق تداوم پیدا کند.
مقیمی کتاب "روایتی از مدیریت میدانی در نبرد فرهنگی و رسانهای در نماد آموزش عالی" را که تجربهنگاری رییس دانشگاه تهران و وقایعنگاری ایام التهابات پائیز ۱۴۰۱ است را به استاد الوانی تقدیم کرد.
وی گفت: خاطرات حدود ۵۰ روز التهابات را وقایعنگاری روزانه کردم و در کتابی ۲۵۰ صفحهای چاپ شد. در این کتاب سعی کردم روایتی صادقانه به عنوان رئیس دانشگاه ارائه کنم.
استاد الوانی در پی سخنان رییس دانشگاه تهران که وی را از سرآمدان تاثیرگذار و کمنظیر در علوم رفتاری و مدیریت نامید، گفت: برخی همکاران هستند که به شاگردهای خود فخر میکنند. شاگردهای موفق زیادی داشتم. اعتقاد دارم شاگردانی که پیشرفت کردند، نتیجه تلاش و ممارست و گوهره وجودی خودشان بوده است، هر چند استاد نیز بیتاثیر نیست، هر چند که نمیتوان گفت که استاد علت تامه موفقیت دانشجویان است.
چهره ماندگار علم مدریریت در نقد معیارهای ارتقا و سنجش تاثیرگذاری اساتید، اظهار داشت: آییننامه ارتقا میگوید چه تولید کردی. استاد که کارخانه چاپ مقاله نیست. انتظار این است که معیارهای ارتقای اعضای هیات علمی به سمت سنجش تاثیرگذاری اجتماعی دانشجویانی برود که یک عضو هیات علمی تربیت کرده است. اما متاسفانه نگاه مکانیکی، کمیگرا و عددی و آماری در سنجش تاثیرگذاریها حاکم است.
"استقلال دانشگاه" محور دیگری بود که از سوی استاد الوانی مورد تاکید قرار گرفت و درباره آن گفت: دانشگاهها باید استقلال خود را به دست آورند. کافی است به بوروکراسی اجازه دهی که یک قدم جلو بیاید؛ آن موقع شروع میکند آنقدر آییننامه مینویسد و به آزادی علمی دانشگاه تعرض میکند که یکدفعه میبینید دانشگاهها به مثابه ادارات وزارت علوم دیده شدهاند. وقتی "اداره" بر علم حاکم شود اصلا دیگر علم قدرت ندارد. وقتی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی بودم با معاون وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری مباحثه میکردم و میگفتم اینکه دارند با ما بخشنامهای و دستوری رفتار میکنند، مثل این است که با دانشگاه مانند ثبت احوال رفتار شود.
به گزارش ایرنا، سید مهدی الوانی معروف به پدر مدیریت دولتی ایران است. وی از حیث تعداد مقاله در مدیریت جزو نفرات برتر این حوزه است. شهرت استاد به گونهای است که برخی فقط از نام او برای اکسپت شدن مقالاتشان بهره میبرند. وی استاد تمام بازنشسته دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.
وی دارای مدارک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی – دانشگاه ملی ایران، فوق لیسانس علوم تربیتی – دانشگاه تهران، فوق لیسانس علوم اداری – دانشگاه تهران، فوق لیسانس مدیریت دولتی – دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا و دکتری تخصصی مدیریت دولتی – دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.
نظر شما