تلاش برای تحقق شعار سال با تصویب ۲طرح پژوهشی در صنعت آب و فاضلاب فارس

شیراز-ایرنا-تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار محوری سال ۱۴۰۲ انتخاب و اعلام شد با ایجاد تحول در صنعت آب و فاضلاب در قالب ارائه و تصویب ۲طرح تحقیقاتی و پژوهشی در فارس در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کاهش قطع آب و مدیریت مصرف انرژی در صنعت آب و فاضلاب یکی از مهمترین رویکردهایی است که تحقق آن می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد امور در این صنعت کند.

ضرورت پیوند مؤسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با صنعت

اگرچه تحقق این امر آن هم در شرایطی که استان فارس با کمبود جدی منابع آبی، خشکسالی و کاهش محسوس بارش‌ها مواجه است، بسیار دشوار است اما تجربه در کشورهای توسعه یافته ثابت کرده که ارائه طرح‌های علمی و پژوهشی توسط پژوهشگران و فناوران در حوزه آب و فاضلاب می‌تواند موجب هموارتر شدن مسیر خودکفایی و توسعه علمی و صنعتی استان شود. در حقیقت آنچه باعث توسعه در این حوزه می‌شود پیوند مجمع علمی و مؤسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با صنعت است. در حقیقت تقویت جایگاه پژوهش در فعالیت‌های صنعت آب و فاضلاب به منظور شناسایی فرصت‌های موجود جهت گسترش و ارتقاء قابلیت ها وتوانمندی های علمی متخصصان در این صنعت می‌تواند به حل مشکلات در این عرصه کمک کند و این معضلات را به حداقل برساند.

طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی با هدف کاهش قطع آب و مدیریت مصرف انرژی در صنعت آب و فاضلاب

بر همین اساس جلسه کمیته تحقیقات شرکت آبفا فارس با حضور با حضور مدیر عامل و رئیس این کمیته، اساتید دانشگاه و عضو کمیته تحقیقات شرکت آبفا استان فارس و سایر اعضای کمیته برگزار و در این جلسه خصوص ۲طرح تحولی و تحقیقاتی محصول محور و دانش بنیان این شرکت بحث و تبادل نظر شد.

این ۲طرح پژوهشی که مشترکا توسط واحد تحقیقات و دفاتر انرژی آب و فاضلاب شرکت آبفا فارس ارائه شده است، از میان بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی ارائه شده در استان به عنوان طرح های برتر برگزیده شده‌اند.

علی جان صادق پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در باره این طرح های پژوهشی اعلام کرد: این طرح‌های تحولی شامل طرح پژوهشی و دانش بنیان باز طراحی و اصلاح ساختار کابل‌های پایه آبی و طرح پژوهشی و دانش بنیان مهندسی معکوس ساخت و بومی سازی تکنولوژی سنسورهای فاضلاب هستند که در صورت تهیه محصول و تجاری سازی آن در گام‌های بعدی موجب کاهش هزینه‌های خرید کابل به دلیل تغییر ساختار، طول عمر آن و سهولت در تأمین و دسترسی می‌شود.

کاهش نیاز به واردات و کاهش خروج ارز از کشور

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس اضافه کرد : تهیه و تولید این محصول علاوه بر آن منتج به کاهش قطع آب به دلیل کاهش تعمیر و تعویض پمپ آب و تأسیسات پمپاژ، کاهش چرخه درخواست، تأمین، تحویل، انبارش و حمل و نقل، مدیریت مصرف انرژی، استفاده بیشتر از فلزاتی نظیر آلومینیوم در صنعت آب و فاضلاب و کاهش هزینه‌های مربوط به خرید فلزاتی مانند مس، امکان فراهم‌سازی بیشتر بهره برداری آنلاین از اطلاعات کمی و کیفی شاخصه های مرتبط با فاضلاب، کاهش هزینه های سرسام آور تأمین و خرید سنسورهای پایش کیفیت فاضلاب، کاهش نیاز به واردات و کاهش خروج ارز از کشور و همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان و تولیدات داخلی همسو با نامگذاری سال جاری به سال مهار تورم، رشد تولید توسط مقام معظم رهبری و ایجاد اشتغال و شکوفایی در حوزه صنعت آب و فاضلاب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha