به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی کشور در پایان شصت و یکمین اجلاس ۲ رروزه خود (۹ و ۱۰ خرداد) در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در بیانیهای مصوبات این اجلاس را اعلام کردند.
شرکتکنندگان در این اجلاس ضمن تجدید میثاق با آرمانهای انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای تحقق دانشگاه خردورز و حکمتبنیان و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول دولت سیزدهم با تأکید بر اهمیت جایگاه فعالیتهای آموزشی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به بررسی کارشناسی مسایل جاری و آتی حوزه آموزش عالی پرداختند.
همچنین شرکتکنندگان در این اجلاس بر اهمیت اجراییسازی راهبردهای تحولی حوزه آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به سمت دانشگاه حکمتبنیان و تمدن ساز تأکید کردند. این اجلاس با شعار دانشگاه تمدنآفرین و حکمتبنیان: شاگردپروری، برنامهمحوری و آمایش آموزش عالی شروع به کار کرد و با بررسی پیش نویس آیین نامهها، شیوهنامه ها و بخشنامهها در ١٤ نشست تخصصی، ملاحظات اجرایی در سطح سیاستگذاری و اجرایی بررسی شد.
توجه به تحقق سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، اسناد توسعه پنج ساله و سایر اسناد بالادستی مرتبط در حوزه آموزش عالی از رئوس مباحث مطروحه در نشستهای تخصصی بود. معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان، پیرامون چالشها، اهداف و راهکارهای تحقق کامل آمایش آموزش عالی گفت و گو کردند.
بندهای این بیانیه به شرح زیر است:
آمایش آموزش عالی، محور اصلی طرح تحول
١. آمایش آموزش عالی یکی از محورهای اصلی تحول در نظام آموزش عالی کشور است. توجه همزمان به تطبیق مشاغل با نیازهای بازار کار، محتوای مشاغل و حفظ رویکردهای آیندهنگرانه در تحقق اهداف راهبردی کشور در ساماندهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور و گسترش رشتههای تحصیلی مورد تأکید است. در این مسیر باید توجه به موضوع آمایش و ماموریتهای ویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی توجه ویژه کرد. پیش نویس شیوه نامه ساماندهی اجرای رشتههای تحصیلی مبتنی بر نیاز محوری و اشتغال و پیش نویس آیین نامه مأموریت گرایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در راستای تحقق سند سیاستها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
۲. در راستای تحقق دانشگاه تمدن آفرین و حکمت بنیان بر اجرایی سازی عالمانه ایجاد دانشگاه های حکمت بنیان و تاسیس دانشکده های علوم وفناوری های راهبردی آینده در برخی دانشگاه های منتخب با الگوی مدیریتی برنامه محور تأکید شد.
۲. در راستای کارآمدتر کردن نظام آموزش عالی، مقرر شد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد از کدرشته محل هایی که ظرفیت پذیرش دانشجو و نرخ اشتغال آنها پایین بوده، ساماندهی شود. رشته های علوم و فناوری های راهبردی آینده، برخی رشته های علوم پایه، علوم انسانی و رشته های مرتبط با امنیت غذایی از این قاعده مستثنی هستند.
۴. آیین نامه ارتقای رتبه علمی اعضای هیأتعلمی یکی از اثرگذارترین آیین نامه های جهت دهنده فعالیت های دانشگاه و اعضای هیأت علمی است. در این راستا تقویت بخش آموزشی آیین نامه ارتقای رتبه علمی اعضای هیأت علمی و تدقیق شاخص های آموزشی و نقش آفرینی اعضاء هیأت علمی در تحقق برنامه های تحولی دانشگاه مورد تأکید است.
۵. افزایش توان مهارتی و اشتغال پذیری دانشجویان یکی از محورهای تحول آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ضمن تأکید بر اجرایی سازی مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی مبنی بر افزودن بسته دروس مهارتی-اشتغال پذیری به تعداد ۳ تا ۱۵ واحد درسی در رشته های تحصیلی دوره های کارشناسی بر تطابق برخی از واحدهای درسی به آمایش و مأموریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تأکید کردند و پیش نویس شیوه نامه های مرتبط با اجرایی سازی این مصوبه و چارچوب تدوین و بازنگری برنامه های درسی به تصویب رسید. همچنین، بر افزودن پیوست اشتغال و پیوست اجتماعی و تمدنی به برنامه های درسی در بازنگری برنامه ها، تاکید شد.
۶. افزایش کیفیت آموزشی و تأکید بر اجرای صحیح مقررات آموزشی یکی از محورهای پیشرفت علمی است. بنابراین بر رعایت دقیق مقررات آموزشی، برگزاری منظم کلاسها و ارتقای توانمندی اعضاء هیأت علمی در فعالیت های آموزشی تاکید میشود. همچنین پیش نویس آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بررسی شد و پیشنهادات معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی جهت ارائه به شورای عالی برنامهریزی آموزشی به تصویب رسید.
۷. نظام جامع آموزش جامعه و صنعت رویکردی استوار در مسیر تحقق آموزش هدفمند است. به این جهت بر تحقق نظام جامع آموزش جامعه و صنعت در بخش های مختلف تأکید می شود. همچنین مقرر شد در راستای تحقق نظام جامع آموزش جامعه و صنعت و پاسخگویی به نیازها، در رشته محل هایی که جامعه و صنعت حمایت میکند تا میزان ۴۰ واحد درسی در برنامه درسی به نیازهای واحد متقاضی تخصیص یابد. پیش نویس شیوه نامه های مرتبط با حمایت شغلی از دانشجویان توسط جامعه و صنعت و نحوه تدوین برنامه های درسی حرفه ای به تصویب رسید.
۸. برنامه محوری، استادمحوری و شاگردپروری از ارکان برنامه های آموزشی نظام آموزش عالی است. در این راستا بر جایگاه مهم اساتید راهنمای آموزشی به عنوان نقطه آغاز استادمحوری و شاگردپروری تأکید می شود و ایجاد مرکز تعالی تدریس در دانشگاه های معین استان مصوب شد.
۹. خانواده یکی از ارکان جامعه ایرانی و اسلامی است و دانشگاه به عنوان بستر جامعه نخبگانی کشور مسئولیتی خطیر در حفظ و ارتقاء جایگاه خانواده در کشور بر عهده دارد. در همین راستا، رویکردهای خانواده محور و ایجاد دانشکده ها خانواده و رشته های مرتبط با تحکیم بنیان خانواده در فعالیت های آموزشی دانشگاه ها میبایست مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
۱۰. بر اصلاح نظام حکمرانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی به عنوان بخش مهمی از ارکان نظام آموزش عالی با رویکرد نقش آفرینی تمدن آفرین این دانشگاه تاکید میشود
۱۱. بر توجه به فناوری های نوین آموزشی در راستای افزایش کیفیت انتقال محتوای علمی و دانشگاهی تاکید شد و پیش نویس نظامنامه آموزش الکترونیک به تصویب رسید.
۱۲. در راستای جلب مشارکت نخبگان، دانشمندان و اساتید برجسته دانشگاه ها و مؤسسسات آموزش عالی کشور در تصمیم سازی های آموزشی، بر الگوی شبکه نخبگانی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی تاکید و از آن حمایت شد.
۱۳. مدل یکپارچه رشته های تحصیلی کشاورزی و منابع طبیعی در کلیه مقاطع تحصیلی و با تأکید بر ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب شد.
به گزارش ایرنا، شتصت و یکمین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور سه شنبه گذشته (۹ خرداد) با حضور محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوی و سردار یحیی رحیم صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و قاسم عموعابدینی معاون آموزشی در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به مدت دو روز برگزار شد.
نظر شما