آموزش در دانشگاه‌ها باید به جایگاه خود بازگردد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: طی سه دهه اخیر از اهمیت آموزش در دانشگاه‌ها غافل شده‌ایم، باید سرفصل جدیدی برای آموزش باز کرد تا آموزش به جایگاه خود برگردد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمودرضا آقامیری امروز (چهارشنبه) در شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های سراسر کشور با شعار حکمت، دانایی، آموزش نیازمحور و اشتغال سخنان خود را با پرسشی بنیادین مبنی بر اینکه دانشگاه ها چه نقشی دارند و با چه نقشی در جهان به وجود آمده اند، آغاز کرد و افزود: دانشگاه های تحصیلات تکمیلی در جهان کمتر هستند و بیشتر در مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می کنند و بر این اساس تربیت نیروی انسانی را مهمترین وظیفه خود می دانند.

وی در این اجلاس یک روزه در دانشگاه‌ شهید بهشتی اظهار داشت: بر اساس این رویکرد، پژوهش، فناوری و نوآوری با هدف اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی در مراحل بعد برای دانشگاه ها مطرح می شود.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: شاید تا سه دهه قبل دانشگاه ها این نقش را خیلی خوب ایفا کردند ولی بعد از آن پژوهش و کارآفرینی مطرح شد که مسیر دانشگاه‌ها را تغییر داد و به تدریج از اصل مسئولیت خود غافل شدیم؛ مسئولیت اصلی دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی است.

آموزش در دانشگاه‌ها باید به جایگاه خود بازگردد

آقامیری تاکید کرد: نباید از آموزش غافل‌ شد که نکته مهمی است‌. اگر عضو هیات علمی که استاد تمام است، در مقطع کارشناسی تدریس کرد باید به او از جهت کار دانشگاهی ضریب داد؛ نباید معکوس عمل کنیم و فقط به کارشناسی ارشد و دکتری اهمیت دهیم.

وی با اشاره به اولویت های معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: توجه به محورهای معاونت آموزشی یعنی آموزش هدفمند، شاگردمحوری و استادمحوری ضروری است و با این هدف انجام می شود که دانشجو از نظر اخلاقی، علمی و فرهنگی شخصیت اثرگذاری در جامعه باشد ولی اکنون به این موضوع توجه نمی شود.

آقامیری ادامه داد: همچنین به این موضوع توجه نمی شود که استاد خوبی است یا چند دانشجو را به خوبی هدایت کرده است، بلکه بیشتر این مهم است که چه تعداد مقاله داده است. بنابراین باید تغییر رویه داد و آموزش باید به جایگاه مهم خود برگردد. تا ۲ دهه قبل آموزش مهم بود ولی امروز بیشتر اصرار داریم چند دانشجوی دکتری بگیریم و از دانشجویان کارشناسی غافل شدیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: برای آموزش باید سرفصل جدید باز کنیم از آزمایشگاه های آموزشی غافل شدیم و بیشتر به آموزشگاه های تحقیقاتی توجه می کنیم. دانشگاه ها باید بحث آموزش را جدی بگیرند و قوی با آن برخورد کنند. زیرا احساس می شود در این مساله دچار رخوت شده ایم.

سیدرسول عمادی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی غیردولتی نیز در این نشست، اظهار داشت: آموزش عالی طبق اصل ۳۰ قانون اساسی باید تا سر حد خودکفایی، آموزش رایگان را گسترش دهد و بخش غیردولتی را حمایت کند. 

وی افزود: مشکلات موسسات آموزش غیردولتی را مدیریت می کنیم و از معاونان آموزشی دانشگاه های معین درخواست حمایت از بخش غیردولتی را داریم. باید به توسعه بخش خصوصی کمک کنیم؛ حضرت آقا به دفعات این موضوع را تکرار و بر آن تاکید کرده اند، نباید بخش دولتی را چاق و بخش غیردولتی را کوچک کنیم. بر همین اساس آموزش غیردولتی را پیگیری و آن را اجرایی خواهیم کرد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha