مربیان مدارس شنا باید کارت مربیگری و بازآموزی داشته باشند

قزوین – ایرنا - رییس هیات شنا و شیرجه قزوین گفت: مربیان مدارس شنا باید کارت مربیگری و بازآموزی داشته باشند در غیر این صورت مجاز به فعالیت نیستند.

به گزارش ایرنا، شنا از قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین ورزش ها است که قدمت آموزش آن را به مصر باستان نسبت می‌دهند.

سابقه این ورزش آنطور که در کتاب های قدیمی آمده مربوط به شناگرانی است که برای صید مروارید به رود نیل می رفته و در این بین تحت آموزش تسلط بر حبس نفس قرار می گرفتند.

این ورزش در قرن ۱۷ به عنوان یک واحد درسی در ژاپن تدریس شد و همچنین از قرن ۱۸ به بعد کار ساخت استخر در کشورهای اروپایی کلید خورد مثلا در سال ۱۸۳۷ در شهر لندن ۶ استخر شنا وجود داشت.

اما پیشینه این ورزش مفرح در کشورما با وجود بهره مندی از خلیج فارس، دریای عمان و دریای مازندران کوتاه است و به آموزش اجباری نظامیان در زمان پهلوی اول بازمی گردد، همچنین اولین استخر عمومی شنا سال ۱۳۱۴ در تهران احداث شد.

این روزها با گرم شدن هوا بازار استخرها داغ شده و بسیاری از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان علاقه مند هستند تا به شنا بپردازند، به همین دلیل خبرنگار ورزشی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به سراغ "سعید شهرباف" رییس هیات شنا و شیرجه قزوین رفت تا از آخرین وضعیت این رشته ورزشی در استان جویا شود.

خانواده ها به راحتی به هر مربی و کلاس آموزش اعتماد نکنند

رییس هیات شنای استان قزوین در خصوص تمهیداتی که این هیات برای فعالیت علاقه مندان به ورزش شنا در فصل تابستان اتخاذ کرده است،گفت: همانند سالیان قبل نشستی با حضور مدیران استخرها در جهت رشد و ترویج این رشته ورزشی برگزار و مقرر شد هیات شنای قزوین بخشی از هزینه های استخرداران را در صورت فعالیت در زمینه های استعدادیابی و تشکیل تیم های پایه تقبل کند که این مهم در راستای تشویق استخرها به ایجاد مدرسه شنا صورت گرفته است.

شهرباف همچنین افزود: هیات شنا و شیرجه استان قزوین در سال جاری با هدف ترویج این رشته مفرح ورزشی با کمترین قیمت ممکن به ثبت نام متقاضیان پنج تا دوازده سال پرداخته است.

وی با بیان اینکه تمهیدات فدراسیون شنا در زمینه داشتن کارت بازآموزی در سال جاری به صورت جدی پیگیری می شود، تصریح کرد : تمام مدیران مدارس شنا موظف هستند از مربیان کارت دار و دارای کارت بازآموزی استفاده کنند و استفاده از مربیان فاقد این دو مجوز غیر قانونی است.

این مسوول ورزشی ادامه داد: خانواده های دارای فرزند علاقه مند به ورزش شنا نیز، حتما از دارا بودن کارت مربیگری و بازآموزی افراد آموزش دهنده اطمینان حاصل کنند و در رابطه با تخصص و تعهد مربیان می توانند از هیات شنا استان قزوین اطلاعات لازم را کسب کنند.

رییس هیات شنای استان قزوین به برگزاری امتحان هفت سطح در پایان هر ماه و فصل اشاره کرد و گفت: فدراسیون به صورت همگانی امتحان هفت سطح را به منظور ارزیابی عملکرد نوآموز و مربیان برگزار می کند تا کم کاری و نواقصی وجود نداشته باشد.

۲۵ استخر در استان قزوین فعال است

شهرباف با بیان اینکه علاوه بر بخش خصوصی برخی نهادها و دستگاه های دولتی نیز در استان قزوین دارای استخر هستند، اظهار کرد: از جمله این دستگاه ها می توان به مخابرات، اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، شهرداری ها، آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی همچنین اضافه کرد: از لحاظ دارا بودن فضاهای آبی در قزوین غنی هستیم و تنها باید در این خصوص بحث نظارتی را بیشتر فعال کنیم که مردم بتوانند استفاده کافی و ایمن را از این استخرها داشته باشند.

این مسوول ورزشی با بیان اینکه اولین رشته و مکان هایی که پس از شیوع کرونا تعطیل شد شنا و استخرها بودند،گفت: با ورود ویروس کرونا به کشور اولین صنفی که به سمت تعطیلی کامل رفت صنف استخر داران بود و کرونا باعث شد تا آخرین صنفی که اجازه فعالیت نیز بگیرد استخرداران باشد اما خداراشکر دوباره با حمایت های بخش خصوصی و دولتی و اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین این رشته در حال احیاست.

رییس هیات شنا استان قزوین در ادامه گفت: به همت هیات های شنا و نجات غریق استان قزوین در ۲ بخش ناجی و مربی غنی هستیم و علاقه مندان به کار در این زمینه، هرساله با به روز رسانی خود در بخش آموزش ها و کارت مربیگری می توانند در استخرها مشغول فعالیت شوند.

فعالیت ۲ هزار شناگر قزوینی به شکل سازمان یافته

این مسوول ورزشی با بیان اینکه سال گذشته بیمه شدگان و ورزشکاران ساماندهی شده در این رشته به ۲ هزار نفر هم رسید و در سال جدید هنوز شروع به کار در این زمینه نکرده ایم، افزود: با فعال شدن هیات های شهرستانی درصدد آن هستیم تا علاوه بر رسیدن به یک آمار دقیق و مشخص از ورزشکاران ساماندهی شده، تعداد این افراد را به چهار هزار نفر برسانیم.

وی ادامه داد: باید این را در نظر گرفت که در استان قزوین هیات های شنا و نجات غریق در هم تنیده شده اند و در این بین مربیان شنا، ناجیان و ورزشکارانی هستند که در هر دو هیات فعالیت دارند اما کارت ساماندهی یکی از این رشته ها را دارند و این دلیلی است که نمی توان آمار دقیقی را در دست داشت.

استعدادیابی در اولویت برنامه های هیات شنا قزوین

این مسوول ورزشی در خصوص احیای این ورزش در قزوین گفت: استان قزوین از سال های گذشته در ورزش شنا استعدادها و قهرمانان زیادی را در خود به چشم دیده و همواره حرفی برای گفتن داشته است اما بنا به دلایلی چندین سال دچار رکود شد اما در حال حاضر همگی در صدد هستیم تا این رشته دوباره احیا شود و نام قزوین در شنا و شیرجه دوباره به سر زبان ها برگردد.

رییس هیات شنای استان قزوین با اشاره به اینکه در همین راستا تفاهمی با اداره کل آموزش و پرورش قزوین به جهت برنامه استعدادیابی برای سنین ۶ تا ۸ سال منعقد شده است،افزود: از اوایل خرداد ماه تمرینات تیم های نوجوان و نونهال در استخر شهید رجایی آغاز شده و در سایر استخرهای استان قزوین نیز کلاس ها استعدادیابی برپا شده است.

وی ادامه داد: همچنین به منظور داشتن سالی پر بار در بخش آموزش، نظارت ها و بازرسی ها به صورت متداول از استخرها و مجموعه های آموزشی صورت خواهد گرفت.

شهرباف به استعدادیابی در رشته های شنا، شیرجه و واترپلو اشاره کرد و گفت : سال گذشته استارت استعدادیابی رشته شیرجه زده شد که ۲ مدال برنز تیمی و انفرادی در رقابت های نونهالان کشور را به همراه داشت؛البته دیربازده بودن رشته های شنا و واترپلو دلیلی است تا از این رشته ها انتظار درخشش زود هنگام را نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha