۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85130365
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جای خالی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در زنجان

۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85130365
جای خالی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در زنجان

زنجان – ایرنا – صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ارتقای بهره‌وری می‌شود ولی با وجود برخی فعالیت‌ها، همچنان جای توسعه این صنایع در استان زنجان خالی است.

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی در استان زنجان اهمیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده در حالیکه میانگین سهم اشتغال کشور در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان با ۱.۳ درصد مساحت کل کشور حدود ۸۴۰ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی دارد که معادل پنج درصد اراضی کشاورزی کشور است.

بخش کشاورزی در استان زنجان حدود ۱۰۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی مشغول هستند.

ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان از جمله دغدغه های عمده این حوزه در استان زنجان است که در توجه به صنایع تبدیلی نقش مهمی دارد.

صنایع تبدیلی شامل مجموعه فعالیت های صنعتی مرتبط با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی، شیمیایی، ذخیره‌سازی، بسته بندی و توزیع است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مهمترین مولفه در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در این بخش، افزایش سطح درآمد روستاییان و بالا بردن بهره‌وری در فعالیت های کشاورزی به شمار می رود.

جای خالی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در زنجان

بی توجهی به صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، خسارت بار است

عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه زنجان گفت: خطر کاهش مواد غذایی و همچنین افزایش روز افزون جمعیت و ترس از جایگزین نشدن مواد غذایی، توجه کارشناسان و کشاورزان را به استفاده از فناوری و روش های جدید برای فرآوری مواد غذایی معطوف کرده است.

علی گنجلو با بیان اینکه در این راستا، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی گامی مهم در جهت نیل به امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی است، افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با جلوگیری از ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین ایجاد ارزش افزوده می تواند نقش مهمی در افزایش بهره وری و امکان صادرات محصولات بخش کشاورزی و همچنین ارتقای امنیت غذایی ایفا نماید.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران جزو کشورهای پیشرفته در صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی محسوب نمی‌شود که این امر می تواند خسارات فراوانی را متوجه کشورمان سازد.

گنجلو گفت: در حال حاضر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین برای تطابق تولیدات با استانداردهای جهانی به منظور عرضه در بازارهای داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی لازم و ضروری است.

جای خالی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در زنجان

فعالیت ۱۸۰ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان زنجان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان زنجان از فعالیت ۱۸۰ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی فعال در این استان خبر داد و گفت: مجموع سرمایه گذاری ها انجام شده در این واحدها، حدود هزار میلیارد تومان است.

مظفر یوسفی پور افزود: فعالیت این واحدها برای ۲ هزار و ۸۲ نفر در استان شغل ایجاد کرده است.

وی گفت: از ۱۸۰ واحد فعال صنایع تبدیلی کشاورزی در استان زنجان، ۵۱ واحد در زمینه محصولات باغی مثل زیتون و کشمش، ۲۶ واحد در زمینه صنایع تبدیلی محصولات دامی مثل کشتارگاه و قطعه بندی و بسته بندی گوشت، ۶۷ واحد در زمینه محصولات زراعی مثل بسته بندی حبوبات و پوسته گیری غلات، ۱۸ واحد در زمینه انبار محصولات و ۱۶ واحد نیز در زمینه تولید خوراک فعالیت دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی این واحدها بر اساس پروانه های صادره، یک میلیون و ۱۲۹ هزار تن و میزان جذب ماده خام(محصولات کشاورزی فرآوری نشده) آنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

یوسفی پور با بیان اینکه جهت گیری توسعه صنایع تبدیلی در استان بر اجرای طرح های بزرگ مقیاس متمرکز است، افزود: در این راستا جذب چند سرمایه گذار برای تولید رب گوجه فرنگی، فرآوری سیب زمینی و تولید مواد غذایی در مناطق مختلف استان عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: با سرانجام رسیدن احداث این واحدها و فعالیت آنها، میزان جذب مواد خام کشاورزی مثل گوجه فرنگی و سیب زمینی در استان افزایش می یابد و دیگر این محصولات روی دست نمی ماند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین از صدور جواز تاسیس برای احداث ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی جدید در این استان خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری های پیش بینی برای این طرح ها در مجموع بیش از ۲ هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی آنها نیز بیش از پنج هزار نفر برآورد شده است.

بستر برای سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی زنجان فراهم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی جزو اولویت های استان در جذب سرمایه گذاری ها است، گفت: محصولات زیتون، سیب زمینی، زردآلو و کشمش در زنجیره های راهبردی استان دیده شده است.

حسین محمدی با بیان اینکه بستر برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در صنایع تبدیلی استان زنجان فراهم است، اظهار کرد: برای این منظور زیرساخت های لازم همچون تامین زمین و فضا در شهرک های صنعتی اختصاصی استان مهیا است.

محمدی از جذب سرمایه‌گذار گذار برای صنایع تبدیلی پایین دستی محصول سیب زمینی در خدابنده خبر داد و گفت: سال گذشته در فروش بخشی از سیب زمینی های تولید شده در این منطقه مشکلاتی ایجاد شد که با توسعه صنایع تبدیلی مربوط به سیب زمینی شاهد حل آنها تا حد قابل توجهی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه محصولاتی مثل زیتون طارم و زردآلوی ماهنشان نیز جای صنایع تبدیلی در حد نیاز، خالی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha