۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85130390
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۴۰ هزار تُن گندم تولیدی در گلستان خریده شد
برداشت گندم در استان گلستان

گرگان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: تاکنون ۳۴۰ هزار تُن از گندم مازاد برنیاز از سوی کشاورزان این استان تحویل مراکز خرید تضمینی شده است.

محمدباقر منوچهری روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امسال خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان با تدارک حدود ۸۰ مرکز خرید تضمینی اعم از دولتی، کارخانه‌ها و تعاون روستایی به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: کار خرید گندم از کشاورزان استان تداوم دارد و عمده محصول باقی مانده در مزرعه در مناطق جنوبی و سردسیر استان قرار دارد.

منوچهری در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران استان، افزود: تا نهم خردادماه سال جاری طی چند مرحله، سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان بابت محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی از طریق مرکز به حساب بانکی آن‌ها واریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری مسوولان ارشد استان تلاش خواهد شد تا مطالبات گندمکاران استان هرچه سریع‌تر واریز شود.

امسال به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت هیات دولت، قیمت هر کیلوگرم‌ خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲، ۱۵ هزار تومان تعیین شده است این مبلغ شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، ۱۵۰۰ تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان بابت جایزه تحویل گندم به دولت است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری از کشاورزان استان مقدار ۴۵۰ هزار تُن گندم توسط دولت خریداری شود.

پیشتر علی اکبر مهقانی نوده سرپرست معاونت بهبود تولید گیاهی جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود که در سال زراعی جاری به دلیل شدت خشکسالی در گلستان، برداشت گندم از سطح ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت اعم از آبی و دیمزارهای پُربازده استان، ۵۶۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

امسال برداشت گندم در استان گلستان به صورت موردی از ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری و از شهرستان‌های آق قلا و ترکمن آغاز شده بود که اوج برداشت محصول از کشتزارهای گندم استان از خرداد آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه می‌یابد.

مسوولان دستگاه های مرتبط در گلستان، بیش از دو هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین و حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت اعم از بومی و مهاجر از استان‌های دیگر برای برداشت محصول و حمل به سیلو و انبار آماده کردند.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha