۱۴ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85130783
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هجوم ملخ به مزارع شهرستان فلارد چهارمحال و بختیاری گزارش شد

شهرکرد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از هجوم یک گروه بزرگ چند ۱۰ هزارتایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی به مزارع شهرستان فلارد خبر داد و گفت: این آفت از سمت مراتع شهرستان سمیرم به مزارع وارد شده است.

به گزارش ایرنا، فرشید شبانی روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: از نهم خرداد مزارع روستاهای ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی قرار گرفته است و هجوم این آفت همچنان در مزارع وجود دارد.

به گفته وی، ملخ مراکشی یکی از ملخ های بومی و ساکن است که در برخی سال‌ها، نظیر سال زراعی جاری به دلیل شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای وارد فاز مهاجر شده است و به صورت دسته‌های بزرگ به مزارع و مراتع و حتی باغات هجوم آورده و خسارات جبران ناپذیری ایجاد می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر، سطوح آلوده منطقه مورد نظر به این آفت خطرناک، ۱۰۰ هکتار زراعی و ۱۰۰ هکتار مراتع منابع طبیعی است که از ۱۰۰ هکتار مزارع، ۲۰ هکتار عدس و نخود دیم ، ۴۰ هکتار جو و ۴۰ هکتار گندم است.

شبانی درصد خسارت در حبوبات را ۳۰ تا ۴۰ درصد و در غلات را ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد کرد و گفت: تاکنون با به کارگیری پنج تا هفت دستگاه تراکتور و سم پاش پشت تراکتوری و کارگر سمپاش، حدود ۵۰ هکتار مبارزه صورت گرفته و سایر سطوح زراعی نیز تا در کوتاه‌ترین زمان سمپاشی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مبارزه با این آفت به تاخیر بیفتد، نزدیک ۷۰۰ تا یکهزار هکتار مزارع پایین دست تا پایان هفته مورد هجوم قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین پیش بینی کرد تا پایان مبارزه ۲ هزار میلیون ریال اعتبار جهت سم و سمپاشی هزینه شود که تمامی آن از اعتبارات استانی حفظ نباتات استان است.

شبانی یادآور شد: هماهنگی عملیات مبارزه با همکاران جهاد کشاورزی شهرستان فلارد و تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات صورت گرفته است و میزان خسارت این آفت در مزارع آلوده، پنج هزار و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد می شود.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha