فرماندار کلات:این شهرستان قطب بالقوه کشاورزی و گردشگری خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- فرماندار کلات گفت: پیش از این کلات قطب کشاورزی خراسان رضوی بود اما اکنون معتقدیم با اجرای طرح تحول کشاورزی، اقتصادی و گردشگری کلات می توان این شهرستان را به قطب کشاورزی و گردشگری استان تبدیل کرد.

علی صلاحی روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی واقع در مشهد افزود: ظرفیت دامداری، دامپروری و گردشگری کلات بی‌نظیر است، با توجه به اینکه در سومین سال مداوم خشکسالی هستیم باز هم نسبت به بسیاری از شهرستان ها میزان بارندگی بهتری داشته در خراسان رضوی رتبه سومین شهرستان با بالاترین میزان بارندگی هستیم.

وی ادامه داد: در حاشیه رودخانه های کلات بیش از سه هزار هکتار باغ سرسبز داریم که۸۰۰ هکتار آن باغهای گردو است که متاسفانه به دلیل مشکلاتی که ساختار کشاورزی کلات دارد، نیمی از آنها مبتلا به آفت "کرم خراط" شده است.

فرماندار کلات تصریح کرد: این شهرستان می تواند همچون گذشته جایگاه خود به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی استان را تصاحب و آن جایگاه را احیا کند.

فرماندار کلات:این شهرستان قطب بالقوه کشاورزی و گردشگری خراسان رضوی است

ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار راس دام سبک

صلاحی افزود: کلات دارای ظرفیت پرورش ۴۰۰ هزار راس دام سبک است که متاسفانه به دلیل کاهش بارشها این رقم اکنون محقق نشده و از طرفی ظرفیت بسیار بالایی نیز در خصوص پرورش دام سنگین دارد.

وی به وجود پنج رودخانه در کلات اشاره و بیان کرد: طول رودخانه های کلات ۳۰۰ کیلومتر است و می‌توان از این ظرفیت در بخش شیلات و آبزی پروری به درستی استفاده کرد و بر اساس بررسی ها می توان در این شهرستان سالانه چهار هزار تن محصولات آبزی و حتی ماهی های خاویاری تولید کرد.

فرماندار کلات با اشاره به ظرفیت طبیعی و گسترده و متنوع گل ها و گیاهان این شهرستان گفت: پرورش زنبور عسل و تولید عسل از مزیت های این شهرستان است که از آن غافل شده ایم.

صلاحی همچنین کلات را بزرگترین زیستگاه گیاهان دارویی کشور دانست و افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و ارتفاع منطقه از سطح دریا، بیش از ۸۰ گونه گیاهان دارویی در کلات می روید که از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: جنگل های ارس و پسته وحشی در شهرستان زبانزد است و وسعت جنگل های خواجه و مرزه در این شهرستان هفت هزار هکتار است که از جمله ظرفیت های گیاهی و طبیعی کلات است.

فرماندار کلات به وجود سه سد قره تیکان، چهچهه و زاوین اشاره و اظهار کرد: علاوه بر این که پایاب این سدها ظرفیت کشاورزی بسیار خوبی را در شهرستان ایجاد می کند، دریاچه سدها نیز ظرفیت گردشگری بسیار خوبی را برای مردم منطقه فراهم کرده است.

آبشارهای معروف و ناشناخته کلات!

صلاحی گفت در این شهرستان دستکم چهار آبشار شناخته شده و شاخص داریم که یکی از آنها اصولا دارای آب گرم است و به همین نام نیز شناخته می شود، در حالی که مردم برای استفاده از آب درمانی و آب گرم به لاویج و سرعین می روند اما از آبشار "آب گرم" کلات در ۷۰ کیلومتری مشهد بی اطلاعند و همین مساله نیاز مبرم ما را به رسانه می رساند.

وی به آبشارهای پر طرفدار "قره سو" و " ارتکند" اشاره کرد و گفت: هرچند در بعد زیرساختی برای بهره مندی از این آبشارها همچنان با مشکل مواجهیم اما همچنان این مناظر طبیعی همچون قره سو که متشکل از ۱۲ آبشار کوچک و بزرگ است مورد توجه جدی گردشگران قرار دارد.

فرماندار کلات گفت: آبشارهای دیگری در زاوین، سینی، چرم و میانه کوههای هزار مسجد نیز وجود دارد که با توجه به این که در مناطق حفاظت شده قرار دارند و دارای ملاحظات زیست محیطی هستند هنوز پای گردشگران به این آبشارها نرسیده است.

فرماندار کلات:این شهرستان قطب بالقوه کشاورزی و گردشگری خراسان رضوی است

جمعیت کلات نصف شد

صلاحی افزود: در دهه ۶۰ خورشیدی جمعیت کلات دو برابر میزان فعلی بود که به دلیل بی توجهی به روستاها و پائین آمدن کیفیت زندگی مردم شاهد کوچ اهالی به حاشیه مشهد بودیم.

وی ادامه داد: اما علت اصلی مهاجرت‌ها خرده مالکی بودن کشاورزان و استضعاف اقتصادی آنان است که این دو مورد باعث شده است تولید محصولات کشاورزی پرهزینه شده و بعد مسافت نیز دسترسی کشاورزان به بازار فروش محصولات را سخت کند.

فرماندار کلات گفت: بر اساس سند تحول کشاورزی، اقتصادی و گردشگری کلات خرده مالکی کشاورزان را به شبکه‌های زنجیره‌ای تولید تبدیل کرده ایم و با تشکیل تعاونی ها ضعف اقتصادی تشکل های مردمی را از بین می بریم و با این ساختار در قالب شبکه های زنجیره ای تولید به صورت کلی محصولات کشاورزی را برای فروش به بازار مقصد و مشهد ارسال خواهیم کرد.

صلاحی افزود: مردم شهید پرور این شهرستان کوچک ۲۱۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند و در مواردی که یک روستا در دوران دفاع مقدس ۳۲ شهید داشته است.

وی اضافه کرد: به طور قطع نقش رسانه در شناساندن ظرفیتهای توسعه شهرستان کلات بسیار موثر است و می‌تواند راه را برای ما کوتاه کند و صدای ما را راحت تر به مخاطب برساند لذا از همکاری با ایرنا خراسان رضوی بسیار خرسندیم.

حسینعلی راشکی، رئیس خبرگزاری ایرنا خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن بیان گزارشی از میزان و نوع فعالیت های این مرکز خبری، برای انعکاس ظرفیتها و چالشهای این شهرستان مزری اعلام آمادگی کرد.

در این بازدید صلاحی با حضور در اتاق خبر ایرنا ضمن عرض خداوقت به خبرنگاران این مرکز از چگونگی فرایند تولید اخبار در ایرنا مشهد مطلع شد.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصدی شهری را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام دستگاه های خدمت رسان همچون شبکه بهداشت کلات، جمعیت این شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha