شمار پرندگان همدان نسبت به یک دهه گذشته کمتر شده است

همدان- ایرنا- رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تغییرات اقلیمی، توسعه نامتوازن صنایع و آلایندگی های صوتی و نوری موجب کاهش و نایاب شدن برخی از پرندگان در این استان شده است.

علیرضا محمدی روز سه شنبه در آیین پرنده نگری به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در شهر همدان ۲۸ تا ۳۰ گونه پرنده شهری دیده شده که دارکوب باغی و سارها مهمترین آنها هستند.

وی با بیان اینکه بالا بودن تنوع و تعداد پرندگان در یک محیط، نشان دهنده کیفیت بالای زیستگاه است افزود: افزایش موارد آلایندگی منابع ثابت و متحرک در کلان شهرها، موجب کاهش شمار پرندگان بومی شده است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآوری کرد: در گذشته پرندگانی نظیر هُدهُد در کوچه و محله های شهر همدان دیده می شد اما هم اینک این قبیل پرندگان نایاب شدند و به سختی و محدود در مناطق شهری رویت می شود.

شمار پرندگان همدان نسبت به یک دهه گذشته کمتر شده است

محمدی ادامه داد: وضعیت کنونی بیانگر کاهش کیفیت محل زندگی و زیستگاه شهری برای برخی گونه های حساس است که تداوم این وضعیت موجب کاهش یا مهاجرت پرندگان شده است.

وی امنیت محل زیست و غذا را ۲ مولفه مهم برای حیات جانداران دانست و گفت: پرندگان مناطق با کیفیت و امن را برای زیست و زادآوری انتخاب می کنند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در کلان شهرها با صنعتی شدن جوامع و افزایش آلودگی، کیفیت محل زیست حیوانات نیز کاهش یافت ادامه داد: تغییرات اقلیمی و افزایش دما موجب حضور پرندگان ساکن در مناطق گرمسیری نظیر بلبل خرما و مرغ مینا در همدان شده است.

شمار پرندگان همدان نسبت به یک دهه گذشته کمتر شده است

محمدی افزود: هر چند ورود پرندگان جدید به استان و افزایش شمار گونه های جانوری جای خوشحالی دارد اما این پرندگان به مرور زمان تبدیل به گونه های مهاجم شده و رقابت را با گونه های بومی بر سر قلمرو مواد غذایی افزایش می دهند و تداوم این رویه موجب حذف گونه های بومی محلی و منطقه ای می شود.

وی اضافه کرد: هم اینک کاهش گونه، انقراض گونه های بومی و محلی و ترک زیستگاه را در برخی از پرندگان داشته ایم برای نمونه در دوره ای «کرکس مصری» را به وفور در همدان شاهد بودیم اما هم اینک یکی تا ۲ قطعه بیشتر را نمی توان شاهد بود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: توسعه غیراصولی زیرساخت های انسانی بر روی کاهش جمعیت پرندگان تاثیر داشته و جاده کشی غیر اصولی، استقرار صنایع آلاینده، آلودگی های صوتی و نوری موجب اختلال در مهاجرت پرندگان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha