۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۲
کد خبر: 85132669
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تخصیص بی‌سابقه اعتبارات به استان بوشهر در سایه توجه دولت سیزدهم

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۲
کد خبر: 85132669
مهرداد جشنی پور
تخصیص بی‌سابقه اعتبارات به استان بوشهر در سایه توجه دولت سیزدهم

بوشهر - ایرنا - با رسانه‌ای‌شدن تخصیص بی‌سابقه اعتبارات به استان بوشهر در سایه توجه دولت سیزدهم بار دیگر پاشنه درب عدالت بر محور وعده‌های صادق دولت مستقر در این استان چرخید تا نه بر اساس حدس و گمان بلکه با وجود آمار و ارقام، شاهد یک دگردیسی در توجه به بوشهر سرشاز از امکانات طبیعی اما محروم نگه داشته شده باشیم.

به گزارش ایرنا، در حالی که یکی از مجوری‌ترین شعارهای دولت سیزدهم، توزیع عادلانه اعتبارات در سطح کشور است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع در سال گذشته در استان بوشهر به عینه اتفاق افتاده است.

استان بوشهر اگر چه ۱.۶۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده اما تولید ناخالصی این استان مقام اول کشور را دارا است به گونه ای که تولید ناخالص داخلی سال ۱۴۰۰ استان بوشهر ۵ هزار و ۲۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که با ۷۵ درصد افزایش نسبت به سال آخر دولت دوازدهم، ۶ درصد کل تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده بود این در حالی است که سرانه تولید ناخالص داخلی استان بوشهر با احتساب نفت در سال ۱۴۰۰ ، ۴۳۶ میلیون ریال اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ این سرانه با ۷۴ درصد افزایش بالاترین سرانه در کل کشور بوده است.

این آمارها به خودی خود نشان می‌دهد که این استان، تا چه میزان برای کشور حائز اهمیت بوده است اما در طول دولت‌های مختلف آن چنان که باید در توزیع اعتبارات مورد توجه قرار نگرفت و با وجود این همه منابع، همچنان از محرومیت دردآوری در زجر و عذاب بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم نگاه‌ها به سمت استان‌های برخوردار از منابع طبیعی اما محروم باز شد و استان بوشهر نیز مشمول این قاعده گردید تا در کنار داشتن برنامه، هماهنگی بین بخشی و پیگیری های مستمر مجموعه مدیریتی استان، توجه دولت سیزدهم به استان بوشهر بر مبنای سیاست توزیع عادلانه امکانات در سطح کشور متناسب با آمایش سرزمینی و برگشت بخشی از منابع حاصل از تولید به همان استان قرار گیرد و پنجره‌ای جدید برای خروج از محرومیت و در پیش گرفتن مسیر توسعه برای این استان غنی از ظرفیت های خدادادی در حوزه انرژی، دریا، شیلات، کشاورزی و نخیلات و ابر صنایع نفتی و گازی و پتروشیمی باز شود.

آن گونه که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر شامگاه سه‌شنبه در حاشیه نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر به ایرنا گفت: این استان با جذب ۸۶ درصد از اعتبارات سال گذشته و فعال شدن تمام پروژه‌های عمرانی راکد در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

محسن پاپری زارعی افزود: استان بوشهر امسال با رشد ۱۲۰ درصدی اعتبارات نسبت به سال قبل در صدر استان‌های کشور قرار دارد و تلاش می‌شود امسال نیز براساس برنامه‌ریزی انجام شده این اعتبارات در مسیر درست هزینه شوند.

وی تصریح کرد: از ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سال گذشته حدود ۱۰ درصد از این اعتبارات به بخش فرهنگ و هنر اختصاص یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر عنوان کرد: از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر مصوب سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان معادل ۹ درصد کل تخصیص اعتبارات استان تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: تخصیص این میزان اعتبار در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه بی‌سابقه بوده است.

پاپری زارعی افزود: ابلاغ ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به مراکز فرهنگی حوزه مساجد، ۳۰ میلیارد تومان به سوله‌های ورزشی پایگاه‌های مقاومت سپاه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صدا و سیما ۱۰ میلیارد تومان از جمله اعتبارات ابلاغ شده به حوزه فرهنگی استان بوشهر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر یاداور شد: افزون براین سال گذشته سه میلیارد تومان بین فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص داده شده و مسیر به سمتی که اتفاقات خوبی در استان رقم بخورد هدایت شد.

وی یادآور شد: با مجوزهای گرفته شده زمینه اعزام دانش آموزان استان بوشهر به اردوهای راهیان نور فراهم شد.

مسیری که مدیران استان بوشهر انتخاب کرده و بر لزوم فعالیت‌های جهادی شبانه روزی، پیگیری جذب منابع از محل اعتبارات ملی و انواع و اقسام ردیف های بودجه کشور و نشان دادن حسن نیت خود به وزرا و نهاد ریاست جمهوری برای هزینه‌کرد دقیق اعتبارات و برداشتن سهم سایر استان‌های تنبل و بازیگوش در جذب اعتبارات متمرکز شده می تواند در سایه توجه دولت سیزدهم در حوزه عدالت‌محوری در توزیع اعتبارات، فصلی از توسعه و پیشرفت را برای این استان به ارمغان آورد هرچند نیاز است پیش از رسیدن به ایستگاه سوم عمر دولت سیزدهم، اندک مدیران خسته و نامید از کار و تلاش با ترمز اضطراری قطار توسعه استان، پیاده شده و به جای آنها، مدیرانی جایگزین شوند که باور داشته باشند این دولت برای تغییر آمده است؛ تغییر رویکرد به سمت ایرانی قوی، دولتی مردمی.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha