بهره‌مندی ۵۶ هزار نفر در قزوین از خدمات کانون بازنشستگان

قزوین - ایرنا- رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی قزوین از عضویت ۵۶ هزار نفر در کانون خبر داد و گفت: گر بخواهیم افراد تحت تکفل این بازنشستگان را هم حساب کنیم، چیزی حدود ۲۰۰  هزار نفر از خدمات‌رسانی این کانون بهره مند هستند.  

گزارش خبرنگار ایرنا، کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین و منسجم‌ترین تشکل صنفی کشور از ظرفیت‌های بی نظیر ساختاری و تشکیلاتی برخوردار است.

بازنشستگی اتفاق مهمی در چرخه زندگی هر فرد به شمار می رود، افراد پس از سال ها تلاش و فعالیت در جهت خدمت به جامعه، بازنشسته می شوند که باید شرایط مناسبی برای آنها فراهم شود تا آنها زمان بیشتری را در کنار اعضای خانواده بگذرانند و به استراحت بپردازند.

بازنشستگان به دلیل افزایش سن و کاهش توانایی از گروه های آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند و مسوولان باید با برنامه ریزی صحیح، پاسخگوی نیازهای مادی، جسمی، اجتماعی و روحی آنها باشند و از آنان حمایت های لازم را به عمل آورند.

به گفته کارشناسان، بازنشستگان سرمایه‌های اجتماعی و گنجینه‌های جامعه هستند، افرادی که پس از سال ها تلاش و خدمت با کوله باری از دانش و تجربه انتظار دارند شان و جایگاهشان حفظ شود.
یکی از مهم‌ترین نیازهای بازنشستگان و مستمری‌بگیران پس از بازنشستگی دریافت خدمات درمانی به واسطه افزایش سن و نیاز جدی به انواع خدمات است که سازمان تامین اجتماعی تا حدودی توانسته برای این قشر گام بردارد.

خبرگزاری ایرنا قزوین به همین منظور با عزیز الله اسدی رییس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی قزوین پیرامون برنامه های این کانون برای تسهیل مسایل و مشکلات بازنشستگان به گفت و گو نشست.

بهره‌مندی ۵۶ هزار نفر در قزوین از خدمات کانون بازنشستگان


ایرنا، درباره پیشینه کانون بازنشستگان و اهداف آن توضیح دهید؟

کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی براساس اصل ۲۶، ۲۹ و ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای ماده ۱۳۴ قانون کار و طبق دستور العمل مصوب هیئت وزیران، در سال ۱۳۷۳ به منظور حفظ حقوق و منابع مشروع و قانونی بازنشستگان و برای برخورداری از خدمات تامین اجتماعی مثل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، خدمات بهداشتی و درمان، مراقبت‌های پزشکی تشکیل شد.

یکی از اصلی‌ترین وظایف کانون های بازنشستگی، شناسایی مشکلات و مسائل بازنشستگان و دسته بندی آن ها و انتقالشان به مراجع ذی ربط است که می تواند زمینه حل آن‌ها را فراهم سازد.

ایرنا. کانون بازنشستگان قزوین از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده و چه خدماتی ارائه می دهد؟

این کانون در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در این سالها تلاش کرده تا خدمات شایسته ای را به اعضای خود ارائه دهد.

کانون ما دارای چند کمیته از جمله کمیته های وام، سفرهای زیارتی، حقوقی و همچنین فرهنگی ورزشی است که این کمیته ها بر اساس نیازها و مطالبات جامعه بازنشسته، هر کدام نسبت به ماموریت های محوله انجام وظیفه می کنند و همچنین کارهای خدماتی و حقوقی و پیگیری مسائل بازنشستگان نیز توسط کانون انجام می شود و فعالیت هایی چون دریافت تسهیلات بانکی و وام های قرض الحسنه، ارائه خدمات رفاهی مانند سفرهای سیاحتی و زیارتی با هدف تقویت روحیه بازنشستگان از جمله دیگر خدمات کانون به شمار می رود.

ناگفته نماند که متاسفانه بازنشستگان در این دوران با مشکلات عدیده ای چون بیماریهای مختلف، افزایش خانواده عائله مندی و افزایش هزینه های زندگی، کاهش درآمد و دهها مسئله دیگر مواجهند که نیازمند توجه و مساعدت بیشتر هستند.

بهره‌مندی ۵۶ هزار نفر در قزوین از خدمات کانون بازنشستگان


ایرنا. هم اکنون چند نفر عضو کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی قزوین هستند؟

استان قزوین دارای ۸۶ هزار بازنشسته و مستمری بگیر است که از این تعداد ۵۶ هزار نفر در شهرستان قزوین و مابقی در سایر شهرستان ها زندگی می کنند که تقریبا ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش این افراد هستند.

با توجه به تورم موجود در جامعه خدماتی که به این افراد ارائه می شود جوابگو نیست و این قشر با مشکلاتی چون پایین بودن حقوق دریافتی، معیشتی و درمانی و رفاهی مواجه اند چرا که امروز بازنشستگان به دلیل داشتن فرزندان دانشجو یا داماد و عروس در تامین هزینه‌های معیشتی با مشکل مواجه بوده و نیازمند تسهیلات ویژه ای هستند.

باید اذعان کرد ۶۰ درصد از این افراد حداقل بگیر تامین اجتماعی هستند و حتی افزایش ۲۱ تا ۲۷ درصدی حقوق در سال جاری نیز به دلیل تورم موجود کمک چندانی به آنها نکرده است.


ایرنا. وضعیت درمانی و بیمه تکمیلی بازنشستگان به چه شکل است؟

هم اکنون بازنشستگان تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه سازان قرار دارند و بیمه تکمیلی درمان با هزینه اندک به ازای هر نفر ۲۰۵ هزار تومان که ۵۰ درصد آن را سازمان تامین اجتماعی و ۵۰ درصد نیز شخص بیمه گذار پرداخت می‌کند، از دیگر خدمات به بازنشستگان است.

در حال حاضر تمام بیمارستان‌های خصوصی استان قرارداد خود با بیمه تکمیلی که بازنشستگان استان تحت پوشش آن هستند را لغو کرده‌اند و بازنشستگانی که از بیمارستان های پاستور، دهخدا و مهرگان خدمات می گیرند باید ابتدا هزینه خود را به صورت نقدی پرداخت کنند که خدمات دهی درمانی به این قشر را دچار مشکل کرده و از مسوولان ذیربط تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم.

باید اذعان کرد درمان یکی از نیازهای اساسی بازنشستگان است، سه بار حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما امروز که نیاز داریم امکان استفاده از آن را نداریم.

بهره‌مندی ۵۶ هزار نفر در قزوین از خدمات کانون بازنشستگان

ایرنا. در رابطه با تسهیلات مالی بازنشستگان توضیح بدهید؟

بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی از آنجایی که با مشکلات معیشتی دست وپنجه نرم می‌کنند به دریافت وام نیاز مبرم دارند.


سهمیه ای که بانک رفاه برای بازنشستگان در نظر گرفته با جمعیتی که تحت پوشش این کانون قرار دارد هم خوانی ندارد. در سالهای اخیر تنها ۱۷ هزار نفر از اعضای کانون موفق به دریافت وام قرض الحسنه پنج، هفت و ۱۲ میلیون تومانی شدند.


هم اکنون ۱۴ هزار نفر در نوبت دریافت وام قرض الحسنه در قزوین هستند و سهمیه ای که برای سه ماهه نخست امسال در نظر گرفته شده ۶۰۰ نفر است که این میزان اصلا جوابگوی نیاز افراد تحت پوشش این کانون نیست.

امسال ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران با سود چهار درصد پرداخت خواهد شد.

در حال حاضر روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر برای درخواست تسهیلات قرض الحسنه به کانون مراجعه می کنند که مبلغ در نظر گرفته شده با این میزان همخوانی ندارد.

همچنین بخشی از این تسهیلات نیز با توجه به نیاز افراد بیمار باید به آنها اختصاص داده شود و از تامین اجتماعی تقاضا داریم تا این میزان از تسهیلات افزایش یابد و کرامت این قشر حفظ شود.

تسهیلات پرداخت شده به بازنشستگان تامین اجتماعی این استان توسط بانک رفاه کارگران و با کارمزد چهار درصد پرداخت شده‌ و بقیه بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران استان خودداری می کنند.

بهره‌مندی ۵۶ هزار نفر در قزوین از خدمات کانون بازنشستگان

ایرنا. طرح کرامت ویژه بازنشستگان چیست و آیا در قزوین نیز اجرا می شود؟

سازمان تامین اجتماعی با اجرای طرح کرامت و احیای سفر بازنشستگان به مشهد مقدس برنامه‌های عملیاتی را اجرایی کرد تا بازنشستگانی که تاکنون به مشهد مقدس سفری نداشته‌اند به این سفر معنوی اعزام شوند.

این طرح چند سالی است که در دست اجراست و در قالب آن سهمیه سفر مشهد به بازنشسته و همسر وی داده می شود و در این خصوص سالانه ۲ تا سه هزار نفر درخواست داریم و تاکنون ۹ هزار نفر در قزوین از این طرح استفاده کردند.

تمامی هزینه های این سفر معنوی شامل بلیت قطار و اقامت در هتل برای بازنشستگان در طرح کرامت به صورت رایگان بوده و به زودی نیز سهمیه امسال قزوین برای اعزام این عزیزان در تابستان اعلام می شود.

اعزام به سفرهای زیارتی مشهد مقدس و سیاحتی بندرانزلی را از جمله خدمات رفاهی به بازنشستگان تامین اجتماعی قزوین است و استفاده از این خدمات یا رایگان یا با پرداخت مبالغ بسیار اندک صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha