۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85133246
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنها ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت کشت دارد

قزوین - ایرنا - رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: تنها ۱۸ میلیون هکتار از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور قابلیت کشت دارد که این آمار ضرورت صیانت از زمین های کشاورزی را به ما گوشزد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا افلاطونی روز چهارشنبه در نشست قرارگاه حفظ، یکپارچه سازی و صدور اسناد اراضی کشاورزی استان قزوین افزود: آمار یاد شده نشانگر این است که ۱۱ درصد اراضی کشور قابلیت کشت و فعالیت کشاورزی را داراست.

وی اضافه کرد: اراضی کشاورزی نیز از حیث حاصلخیزی به درجه یک تا سه تقسیم می شوند و براین اساس میزان اراضی درجه یک و دو در کشور تنها پنج میلیون هکتار است.

این مسوول گفت: بدون تردید حفظ امنیت غذایی جامعه و پیشگیری از وابستگی در این بخش در گرو حفظ و صیانت از زمین های کشاورزی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در ادامه بر مدیریت صحیح اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: در این راستا باید اراضی بلاکشت را تجمیع کرده و به زیرکشت ببریم که این کار ضمن اشتغالزایی و رونق اقتصادی، به حفظ امنیت غذایی جامعه نیز کمک می کند.

افلاطونی در ادامه یکی فقدان ثبات در مالکیت اراضی را یکی از چالش های پیش روی مدیریت زمین دانست و گفت: تعیین تکلیف زمین های بلاکشت با درجه حاصلخیزی بالا از اولویت های ما به شمار می رود اما معمولا سودجویان تلاش می کنند تا این اراضی را فاقد ارزش کشت نشان داده و برای آنها تغییر کاربری بگیرند.

این مسوول با بیان اینکه رفع تداخل اراضی کشور سرعت گرفته است،اظهار کرد: تا پیش از اجرای این طرح مردم برای کم ترین احقاق حقی باید به مراجع قضایی مراجعه می کردند اما با رفع تداخلات امروزه مراجعات به دستگاه قضا برای اختلافات مالکیتی زمین کاهش یافته است.

وی در ادامه از قزوین به عنوان پایلوت حفظ و یکپارچه سازی اراضی کشور نام برد و گفت: این استان با وجود دشت قزوین از مناطق مستعد و یکی از قطب های کشاورزی ایران به شمار می رود و باید نسبت به صیانت از زمین های زراعی و باغی این استان حساسیت ویژه ای داشته باشیم.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha