۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85133506
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرهیز از موازی کاری‌ها ضامن توسعه فعالیت‌های فرهنگی در مساجد زنجان

زنجان - ایرنا - مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان گفت: ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری اثربخش در مساجد در گرو آن است که همکاری‌ها و هم افزایی‌ها جای موازی کاری‌ها را بگیرد.

به گزارش ایرنا، شبکه بزرگ کانون‌های مساجد کشور به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نقش تبلیغی مساجد، استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سال ١٣٧٢ رسماً آغاز به کار کرد و تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌مند و مستعد بوده است.

نقش محوری مسجد بر کسی پوشیده نیست و کانون ‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز یکی از ارکان ‌هایی است که موجب تقویت مسجد می ‌شود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد از گسترده‌ترین شبکه های فعالان فرهنگی در کشور است که دامنه آن تا نقاط دور روستاهای مختلف نیز می رسد.

مخاطبان اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد نسل های نوجوان و جوان است.

در زمان حاضر ۳۸۵ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان زنجان فعالیت دارد.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت و فعالیت های کانون های مسجد در زنجان با محسن اسلامی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان گفت و گو کرده است.

پرهیز از موازی کاری‌ها ضامن توسعه فعالیت‌های فرهنگی در مساجد زنجان

ایرنا. چه تعداد کانون در مساجد استان فعالیت دارند و شمار اعضای آنها چه تعداد است؟

در زمان حاضر ۳۸۵ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان فعال است و بیش از ۱۴ هزار نفر عضو کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند.

توسعه کانون های فرهنگی و هنری مساجد مصداقی از تحقق عدالت فرهنگی است.

در بسیاری از روستاها، کانون های مساجد به عنوان تنها مرکز فرهنگی و هنری عهده دار فعالیت های این حوزه هستند.

بیش از ۵۸ درصد کانون های استان در مناطق روستایی و ۴۱ درصد نیز در مناطق شهری واقع هستند و ۷۳ درصد از اعضای کانون های مساجد استان مرد و ۲۷ درصد نیز زن هستند.

ایرنا. چالش های پیش روی فعالیت های کانون های مساجد در استان چیست؟
چالش اصلی در این حوزه موازی کاری دستگاه های فرهنگی است البته چالش های پیش روی فعالیت های کانون های مساجد امر قابل حلی است.

اگر دستگاههای فرهنگی همت کنند و همکاری داشته باشند و موازی کاری ها حذف شود وضعیت مناسبتری خواهیم داشت.

نه در استان زنجان که در کل کشور این موضوع مطرح است که مسجد یک تولیت خاص ندارد.

اگر امام‌ جماعت مسجد را به عنوان محور مسجد قلمداد کنیم مساجدمان با این رویکرد یده واحده می شوند و به کیفیت کارهای فرهنگی در مساجد افزوده می شود.

از سال گذشته حرکتی را در استان شروع کردیم و با مشارکت دستگاهها و نهادهایی که متولی کارهای فرهنگی در مساجد هستند مثل سپاه، اوقاف و سازمان تبلیغات برای فعالیت های فرهنگی و هنری اولویت هایی را مشخص کردیم.

از طرفی در نقشه مهندسی فرهنگی استان نیز برای کانونهای مساجد فعالیت هایی قید شده است که امیدواریم با عملیاتی شدن آنها از برخی چالش های موجود کم کنیم.

ایرنا. برای دوری از آسیب کمیت زدگی که برخی مجموعه های فرهنگی دچار آن می شوند و کیفی‌تر کردن فعالیت ها در کانون ها چه تدابیر و اقداماتی داشته اید؟

قبول دارم که متاسفانه در کشور ما بحث کمیت بر کیفیت ارجحیت دارد، ولی این را هم باید ملاحظه کنیم که دشمن با همه ابزار و توان در حوزه فرهنگی وارد کار شده است.

اگر در این شرایط نجنبیم و شبکه های فرهنگی از جمله کانون های مساجد را گسترش ندهیم میدان را خالی می کنیم، اما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم.

برای کیفی کردن هرچه بیشتر فعالیت کانون ها ما دست به نقطه زنی زده ایم به طور مثال در این راستا ۳۰ کانون منتخب در استان را برای اجرای برنامه های مرتبط با رسانه انتخاب کرده ایم که سال گذشته در این قالب دوره های مختلفی مثل تربیت مربی گروه های سرود و تئاتر را داشتیم.

پرهیز از موازی کاری‌ها ضامن توسعه فعالیت‌های فرهنگی در مساجد زنجان

ایرنا. سیاست ها و برنامه های شما در توسعه کمی و کیفی کانون های مساجد در استان چیست؟
در این خصوص ما تابع سیاست های کلی تدوین شده در سطح کشور هستیم، بر اساس هدفگذاری برنامه های توسعه، حداقل ۴۰ درصد مساجد باید دارای کانون های فرهنگی و هنری باشند.

ما حدود هزار و ۵۰۰ مسجد در استان داریم و برای سال جاری تاسیس ۴۰ باب کانون فرهنگی و هنری جدید در مساجد استان در دستور کار است.

ایرنا. وضعیت اعتبارات کانون های مساجد استان چگونه است؟
پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم وضعیت اعتبارات در این حوزه بهتر شده، ولی همچنان کافی نیست.

ما دنبال این هستیم تا از اعتبارات استانی و هم اعتبارات ملی برای توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد جذب کنیم.

در نقشه مهندسی فرهنگی استان، ستاد کانون های مساجد در برخی اقدامات به عنوان دستگاه مجری یا همکار انتخاب شده است، از این جهت هم زمینه تزریق اعتبارات به کانون های مساجد در صورت همت مدیران وجود دارد.

ایرنا. برای تابستان امسال چه برنامه هایی در کانون های مساجد دارید؟

طرح اوقات فراغت ویژه اعضای کانون های مساجد استان زنجان همه ساله با آغاز فصل تابستان در مساجد اجرا می شود.

امسال نیز این برنامه با عنوان «مسجد، کانون نشاط» و در قالب کلاس های فرهنگی، هنری، تربیتی، آموزشی و ورزشی اجرا خواهد شد.

پیش بینی ما این است که ۱۰ هزار نفر در این برنامه ها شرکت کنند.

رویکرد این برنامه ها هویت سازی تشکیلاتی، خدمت دهی پایه و محوری، مساله محوری دقیق و بهره مندی متناسب با نیازها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha