برقراری روابط ایران-عربستان؛ دیپلماسی برد-برد برای ایجاد یک بلوک قوی اقتصادی منطقه‌ای

اسلام‌آباد - ایرنا - سخنرانان در کنفرانس بین المللی تحولات خاورمیانه در پاکستان با اذعان به تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق و حرکت کشورهای آسیایی به همکاری‌های درون منطقه‌ای، تاکید کردند که برقراری روابط رسمی ایران و عربستان یک فرصت تاریخی است که دیپلماسی برد-برد جهت تشکیل یک بلوک قوی اقتصادی در منطقه را رقم می‌زند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، کنفرانس بین المللی «تحولات خاورمیانه؛ درس‌ها و فرصت‌های پیش روی پاکستان» امروز با مشارکت اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد (IPRI) و شبکه دیجیتالی وی نیوز (WeNews) با حضور مقامات دولت پاکستان، سخنرانانی از کشورهای مختلف، اساتید دانشگاه، دیپلمات‌های خارجی و مدیران مراکز مطالعاتی در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

توافق تاریخی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط، نقش پیشروی چین برای هم افزایی با کشورهای منطقه، تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق، تاثیرات تنش زدایی در خلیج فارس برای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان کشورهای پیرامون در ارتباطات منطقه‌ای از مهم‌ترین نکاتی بود که توسط سخنرانان در این گردهمایی بین المللی مطرح شد.

«احسن اقبال» وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان به عنوان مهمان اصلی این برنامه طی سخنرانی خود با تاکید بر ثمرات برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور مهم و قدرتمند جهان اسلام ایران و عربستان، اظهار داشت: پاکستان از روابط تاریخی و راهبردی با کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا برخوردار است.

وی چین را بزرگترین شریک راهبردی و دوست مطمئن پاکستان توصیف کرد و با تمجید از دیپلماسی پکن برای کمک به برقراری روابط میان تهران و ریاض، افزود: نگاه خاورمیانه به سرعت به طرف چین معطوف شده که نقش راهبردی چینی‌ها در تسهیل عادی‌سازی روابط ایران و عربستان ثابت کننده این امر است.

وزیر برنامه ریزی پاکستان با ابراز امیدواری نسبت به حل بحران‌های یمن، لبنان و سوریه، افزود که پاکستان باید راه خود را برای بهره برداری از فرصت‌های پیش رو پیدا کند لذا برای این مهم باید ثبات سیاسی در پاکستان پایدار بماند.

وی افزود که تحولات مثبت در خاورمیانه مسیر همکاری‌های پاکستان با کشورهای پیرامون این منطقه در حوزه‌های محولات دریایی، دام، کشاورزی، انرژی، فن آوری و معدن را هموار می‌سازد.

«علی العسیری» عضو هیات مدیره مرکز عربستانی مطالعات ایران (رسانه) طی سخنرانی ویدیوکنفرانسی از ریاض با تمجید از تصمیم سازنده رهبران ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط، گفت که فرصت‌های بسیاری پیش روی پاکستان به ویژه توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای گشایش یافته است.

برقراری روابط ایران-عربستان؛ دیپلماسی برد-برد برای ایجاد یک بلوک قوی اقتصادی منطقه‌ای

وی که به مدت ۹ سال به عنوان سفیر عربستان در پاکستان حضور داشته است، افزود که زمان تشکیل یک بلوک قوی اقتصادی در منطقه فراهم شده و نظم جدیدی که در خاورمیانه ظهور کرده، فضای مناسبی را برای کمک به برقراری صلح و ثبات درازمدت ایجاد کرده است.

«علی العسیری» با تمجید از کمک چین به تنش زدایی در منطقه، اظهار داشت که اعضای شورای همکاری خلیج فارس از عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و معتقدیم که این تحول راه را برای همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای هموار می‌سازد.

این دیپلمات عربستانی افزود که عادی‌سازی روابط در خاورمیانه یک دیپلماسی برد-برد برای همه کشورهای پیرامون آن است. همچنین با بازگشایی رسمی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و آغاز فعالیت رسمی دیپلماتیک دو کشور، چشم‌انداز کمک به حل بحران‌های یمن، عراق و سوریه نیز روشن می‌شود.

وی ثمرات برقراری روابط ایران و عربستان برای پیشبرد طرح‌های بزرگ منطقه‌ای مانند راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) و طرح کمربند -راه را مهم برشمرد و افزود که این عادی‌سازی روابط برای یکپارچگی آسیای مرکزی نیز مهم است.

«جاوید حفیظ» سفیر اسبق پاکستان در کشورهای حوزه آسیای مرکزی نیز طی سخنانی گفت که انتظار می‌رود با تغییر تحولات سریع در خاورمیانه تعاملات دوجانبه پاکستان با کشورهای تاثیرگذار منطقه به ویژه ایران وارد مرحله جدیدی شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قوی ایران در حوزه انرژی به ویژه نفت و گاز، اظهار داشت باید از این فرصت استفاده کنیم اما شرط آن حل مسائل داخلی خود و اطمینان از پایداری ثبات سیاسی در پاکستان است.

«رضا محمد» رئیس اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام آباد گفت: خاورمیانه به سمت پیشرفت حرکت می‌کند. همکاری‌های درون منطقه‌ای و توسعه منابع انسانی در کانون توجه قرار گرفته است. استارت آپ‌های فناوری اطلاعات در منطقه در حال ظهور هستند و در کنار آن توانمندسازی زنان جنبه مثبت دیگری در خاورمیانه خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha