۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۰۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85133720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه خلاق فرش در کردستان افتتاح شد

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۰۰
کد خبر: 85133720
خانه خلاق فرش در کردستان افتتاح شد

سنندج-ایرنا- خانه خلاق فرش در کردستان با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسوولان در شهر سنندج استان کردستان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران روز چهارشنبه در افتتاحیه خانه خلاق فرش کردستان در سنندج اظهار کرد: اقدامات مطلوبی در حوزه فرش استان هم چون راه اندازی خوشه فرش، ایجاد خانه خلاق و حضور فعالان حوزه فرش در نمایشگاه های بین المللی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این استان طرح و نقشه های قدیمی فرش که مربوط به هزاران سال گذشته بوده احیا شده است، افزود: هم در شیوه بافت و هم انتخاب طرح و نقشه در فرش دستباف کردستان نوآوری و خلاقیت مشاهده می شود. همچنین طرح و نقشه فرش دستباف کردستان در سطح ملی و بین المللی بی نظیر است و می طلبد برای توسعه و ایجاد زنجیره ارزش آن در استان تلاش بیشتری انجام شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: کتابی در این استان تهیه شده که حاوی طرح ها و نقشه های قدیمی فرش دستباف است و برای توسعه بازار این هنر ارزشمند نیاز به ایده های جدید با الهام گرفتن از طرح های قدیمی داریم.

رافع راه اندازی رشته فرش دستباف در دانشکده بیجار را از دیگر فعالیت های تاثیرگذار انجام شده در این استان خواند و گفت: ما هم تاکنون نقشه های فرش دستباف سنندج و بیجار را ثبت ملی کردیم و هزینه ثبت جهانی آنرا هم پرداخت کردیم تا عنوان و نشان تجاری مشخصی برروی این فرش ها برای عرضه در بازارهای بین المللی داشته باشیم.

وی یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که در استان انجام شده راه اندازی کارگزاری تخصصی فرش است تا گواهی اصالت و شناسنامه داشته باشند و با ارزش افزوده بالاتری به فروش برسند.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در حوزه زنجیره ارزش فرش دستباف در این استان باید اقدام بیشتری انجام شود؛ در حوزه نخ ریسی کارخانه ای با کمک شهرک صنعتی در بیجار در حال راه اندازی است و در زمینه مواد رنگزا هم نیاز به ایجاد واحدهای تولیدی در این استان هست.

رافع اظهار کرد: از مهم‌ترین دلایل بی همتا بودن فرش کردستان افزون بر مهارت بافندگانش وجود رنگ گیاهی و طرح و نقشه های خاص آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha