ظرفیت‌های استان برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصادی اولویت‌دار استفاده شود

گرگان  - ایرنا  - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: ظرفیت‌ها برای عملیاتی شدن ۳۹ طرح اقتصادی اولویت‌دار توسعه زیربنایی استان شناسایی و به‌ کارگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد دهنوی شامگاه پنجشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، افزود: مسوولان دستگاه‌های مرتبط برای عملیاتی شدن این طرح‌های زیرساختی توسعه استان، یک ماه فرصت دارند تا اقدام اولویت‌دار حوزه کاری خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه دهند.

وی یادآور شد: برای شتاب در عملیاتی شدن طرح‌های زیرساختی توسعه استان باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد.

دهنوی همچنین بر تهیه سند ائتلافی در حوزه‌های توسعه صادرات، اشتغال و مهارت آموزی استان توسط دستگاه‌های مرتبط تأکید کرد.

گلستان قطب امنیت غذایی کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: گلستان قطب امنیت غذایی در کشور بوده و زیرساخت‌های مرتبط برای پایداری آن مهیا شده است.

قدرت الله عابدی افزود: حداقل ۳۵ روز امنیت غذایی کشور وابسته به تولیدات کشاورزی در استان گلستان است.

وی ادامه داد: توجه به حل چالش‌های پیشروی این حوزه از جمله آب و خاک در استان بسیار ضروری است و باید در برنامه توسعه استان لحاظ شود.

این مسوول تاکید کرد: باید در سند توسعه آمایش استان توجه ویژه به حوزه‌های منابع طبیعی، امور اراضی و آب در دستور کار قرار گیرد.

استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اتمام طرح‌ها

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اتمام و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام توسعه‌ای استان، گفت: توجه به این مهم باید با پیگیری دستگاه‌های مرتبط در اولویت کاری قرار گیرد.

عابدی ادامه داد: توزیع تسهیلات بانکی در راستای رونق تولید و تحقق رشد هشت درصدی، استفاده از ظرفیت‌ پنهان در حوزه مالیاتی، شتاب در تولید برق با افزیش ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول و ایجاد پنج شهرک خورشیدی، بهره برداری از طرح‌های تامین آب شرب و صنعت، افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، جذب سرمایه‌گذاران برای بازچرخانی فاضلاب شهری و کمک به بخشی از نیاز آب در منطقه‌ از جمله راهکارهای کمک به توسعه گلستان است.

تاثیر مثبت دیپلماسی اقتصادی در افزایش صادرات کالا از گلستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با اشاره به تقویت روابط خارجی با کشورهای همسایه که رهاورد دولت سیزدهم است، گفت: تاکنون مدیریت ارشد گلستان از این مزیت به خوبی برای افزایش صادرات کالا از استان استفاده کرده است.

عابدی افزود: اکنون صادرات کالا از این استان به کشورهایی همسایه از جمله ترکمنستان، قزاقستان، تاتارستان و عراق رونق گرفته و در آینده هم با برنامه‌ریزی دستگاه‌های مرتبط شاهد رشد و توسعه اقتصادی استان خواهیم بود.

براساس داده‌های آماری اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان، سال قبل، ۲۳۶ میلیون دلار کالا به ۳۶ کشور دنیا صادر کرد که ۶۴ درصد از این رقم، صادرات استان به ترکمنستان و قزاقستان بوده است.

ظرفیت‌های استان برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصادی اولویت‌دار استفاده شود

رییس پارک علم و فناوری گلستان نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه استان، گفت: اکنون ۷۲ شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف در استان فعالیت دارند.

مهدی غفاری افزود: این تعداد شرکت‌ دانش‌ بنیان فعال در فروش بیش از ۲۷۰ محصول می‌توانند در توسعه استان مشارکت داشته باشند.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

این استان شمالی، به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا با کشورهای آسیای میانه از طریق گمرک زمینی اینچه‌برون و وجود جاذبه های گردشگری متنوع از جمله ساحلی، جنگلی، تاریخی و قومیتی، دارای مزیت های فراوانی برای توسعه اقتصادی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha