چالش بزرگ جوان کرمانشاهی، مدرک‌گرایی یا کسب آموزش؟

کرمانشاه- ایرنا- داشتن مهارت در دنیای امروز یکی از راه‌های رسیدن به یک شغل مناسب است و در کنار داشتن مدرک دانشگاهی، افراد حتما باید در یک رشته تخصصی نیز مهارت داشته باشند اما متاسفانه در استان کرمانشاه، تمایل برای آموزش پایین است و باوجود آمار بالای بیکاری، افراد جویای کار به جای ماهر شدن در یک رشته تخصصی همچنان علاقمند به کسب مدرک دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پایین بودن سطح آموزش پذیری مردم کرمانشاه خبر بسیار بدی است چراکه برای این استان که جزو استان های بیکار کشور است، کسب مهارت و دانش و شرکت در دوره های آموزشی امری حیاتی است. البته به نظر می رسد عدم استقبال مردم کرمانشاه از دوره های آموزشی و ارتقا سطح مهارت خود، یک معضل و چالش فرهنگی است که متولیان برای آن باید برنامه ریزی های دقیق و بیشتری را انجام دهند.

بسیار آشکار است که کسب دانش و مهارت در هر سن و سالی که باشد علاوه بر فواید و اثرگذاری های بلندمدت و ارتقا سطح کیفی زندگی از نظر اقتصادی، اعتماد به نفس افراد را بیشتر و آنها را به چیزهای جدید درگیر و مشغول می کند و این در حالی است که مشغول کردن افراد به کسب مهارت های جدید و استفاده از فرصت های نو، مانع از کسالت های روزمره زندگی می شود.

اگر امروز جوانان کرمانشاهی با بیکاری و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، شاید مهمترین دلیل آن فرار از آموزش و کسب دانش تخصصی و از طرف دیگر مدرک گرایی و تمایل به استخدام در ادارات دولتی باشد که در این زمینه جهاد دانشگاهی کرمانشاه سعی می کند با برگزاری دوره های آموزشی مختلف در تمام رده های سنی ذهن مخاطبان خود را با دنیای جدید آشنا ساخته و آنها را در یک محیط تخصصی، به فردی با دانش و دارای مهارت تبدیل کند.

مردم کرمانشاه از درک اثرگذاری آموزش در زندگی خود غافل اند

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در این خصوص بر فرهنگ‌سازی برای ارتقا سطح آموزش‌پذیری مردم کرمانشاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه استقبال مردم کرمانشاه از کلاس‌های آموزشی و مهارتی نسبت به سایر استان‌ها بسیار کم و همشهریان کرمانشاهی از درک اثرگذاری کسب آموزش‌های مختلف غافل هستند.

«مهدی عبدالمالکی» با اشاره به اینکه مراکز آموزشی استان‌هایی مانند اصفهان و خراسان رضوی از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب دایر است، افزود: اما در کرمانشاه ما هرگونه مشوقی هم که برای بالا رفتن انگیزه مردم به کار می گیریم، مردم از کلاس های آموزشی استقبال نمی کنند و کلاس های آموزشی ما از ساعت ۴ تا ۷ عصر بیشتر نمی شود و ظرفیت های آموزشی صبح ما کاملا خالی است.

کسب مهارت های آموزشی برای مردم کرمانشاه ضروری است

وی با تاکید بر اینکه هر جز از زندگی ما نیازمند آموزش است و کمبود آموزش های کوتاه مدت رفتاری، اجتماعی، فنی، مهندسی، اجرایی، اقتصادی و فرهنگی در زندگی مردم کرمانشاه مشهود است، اظهار داشت: ساختار آموزشی در کشور از مدارس شروع می شود و مردم در عین حال به آموزش های عمومی، اختصاصی و آموزش های تخصصی کوتاه مدت نیاز دارند چراکه برای استان کرمانشاه که نیازمند اشتغال و تولید ثروت است، بالا بودن اتمسفر آموزشی و کسب مهارت های تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه این معاونت از سال ۱۳۷۲ کار خود را آغاز کرده و هم اکنون در هشت دپارتمان کشاورزی، فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم کامپیوتر، هنر و معماری، علوم انسانی، زبان های خارجی و کارکنان دولت و در ۳۲ حوزه کاری به ارتقا سطح آموزش فراگیران کمک می کند، گفت: دوره های برگزار شده در جهاد دانشگاهی نیازهای جامعه را در بخش های مختلف رفع می کند بطوریکه ظرفیت آموزش ما در سه مرکز آموزش بیش از ۴۸ هزار نفر در سال است و سال گذشته ما ۳۱ هزار و ۳۴۸ فراگیر داشتیم که ۲۸ هزار نفر آنها فراگیر زبان های خارجی بودند.

چالش بزرگ جوان کرمانشاهی، مدرک‌گرایی یا کسب آموزش؟
مهدی عبدالمالکی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه

جهاد دانشگاهی مجهزترین کارگاه های شبکه در غرب کشور را دارد

عبدالمالکی با بیان اینکه آموزش زبان های آلمانی و فرانسه به تازگی در جهاد دانشگاهی آغاز شده و آموزش زبان ترکی استانبولی هم به زودی اضافه می شود افزود: در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ۱۷ نیروی رسمی، پیمانی، تمام وقت، امریه و قراردادی مشغول فعالیت هستند و این در حالی است که ۲۱۵ مدرس هم در امر آموزش فراگیران فعالیت می کنند به نحوی که در دوره زبان های خارجی ۶۵ مدرس، دوره های آزاد ۳۰ مدرس، حوزه قراردادی ۱۲۰ مدرس مشغول آموزش فراکیران هستند.

این مسئول با تاکید بر اینکه شعار معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی " آموزش ارزش آفرین ما، مقدمه ای برای اشتغال شما " است و بیکاران دانشگاهی و غیردانشگاهی باید آموزش ها و مهارت های لازم را ببینند گفت: بیکاری یکی از مشکلات اساسی کرمانشاه است و جهاد دانشگاهی برای بهبود وضعیت اشتغال استان برنامه دارد و سعی می‌کند در دپارتمان های تخصصی خود، مهارت های دانش آموختگان و بیکاران را افزایش دهد تا شرایط بهتری برای ورود به بازار کار و کسب درآمد پایدار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار خوبی در جهاد دانشگاهی برای ارتقا سطح آموزش و مهارت فراگیران وجود دارد و در ارائه آموزش های عمومی بین ۴۵ مرکز کشور، سومین مرکز برتر کشور هستیم، اضافه کرد: به عنوان نمونه بعد از ۱۴ سال که حوزه فنی و مهندسی شروع به کار کرده است امروز کرمانشاه اولین و مجهزترین کارگاه های شبکه در غرب کشور را دارد و از دیگر سو مدارکی که جهاد دانشگاهی به فراگیران می دهد، جنبه بین المللی دارد و بسیار کارگشا است.

آسوپارک، اوقات فراغتی ماهرانه

موضوعی که کارشناسان، صاحب نظران و حتی عامه مردم به آن اذعان دارند این است که فرهنگ کار در کرمانشاه ضعیف و ذهن جوان کرمانشاهی به جای خلق ایده و تولید ثروت به دنبال اخذ مدرک دانشگاهی و استخدام است و این شاید بزرگترین چالش استان و حتی کشور است.

جهاد دانشگاهی کرمانشاه قصد دارد به سهم خود به جنگ این ابرچالش برود و با برنامه ریزی برای کودکان و نوجوانان و ارائه آموزش های کاربردی و راهبردی و در یک فضای کاملا تعاملی، ذهن آنها را با دنیای جدیدی آشنا ساخته و در نهایت یک فرد ماهر، بادانش و متخصص را تحویل جامعه دهد و در این راستا برای تابستان پیش رو آسوپارک را در ۲ رده کودکان و نوجوانان طراحی کرده است.

آسوپارک مکانی است که کودکان می‌توانند اوقات فراغت خود را در یک محیط متفاوت سپری کنند و علاوه بر بازی های متعدد و متنوعی که برای آنها در نظر گرفته شده، از آموزش ها و مهارت های متناسب با رده سنی خود بهره ببرند و نوجوانان هم می‌توانند در دوره های آموزشی حرفه ای تر در تابستان استفاده کنند که بدون شک این دوره ها می تواند تاثیر قابل توجهی در مسیر زندگی آنها خواهد داشت.

چهار هدف آسوپارک

آنچنان که معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه می گوید رسالت اصلی و نهایی آسوپارک تاسیس پارک علمی کودک است که برای اولین بار در کرمانشاه شروع شده و اگر بتوانیم آن را به کل کشور تعمیم می دهیم چراکه امروز اشتغال و کسب مهارت یکی از اولویت های اصلی کرمانشاه و کشور است و چنین برنامه هایی در ایجاد یک ذهن خلاق و کارآفرین برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است.

عبدالمالکی با بیان اینکه آسوپارک با چهار هدف اصلی تقویت مهارت های شناختی، تقویت مهارت های غیرشناختی، تقویت هوش های هشت گانه و کسب مهارت های آموزشی از طریق بازی و سرگرمی، برگزار می شود، گفت: در بخش مهارت های شناختی به دنبال تقویت حافظه، دامنه توجه، بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، پردازش اطلاعات، چندوظیفه ای و تشخیص الگو و در بخش مهارت های غیرشناختی هم به دنبال تقویت پشتکار، مسئولیت پذیری، خودکنترلی، عزت نفس، خلاقیت، همدلی و توانایی تعامل موثر در جامعه هستیم و در عین حال تقویت هوشهای هشت گانه از قبیل بدنی حرکتی، کلامی زبانی، درون فردی، بین فردی، منطقی ریاضیاتی، موسیقیایی، طبیعتگرا و فضایی هم در دستور کار قرار دارد.

وی محتوای برنامه های آسوپارک را ورزش، تحرک و بازی درمانی، سنجش و آموزش مفاهیم ذهنی با بازی، اصول مهارت آموزی در کودکان، اتاق مشاوره، بازدید از برج فناوری، دورهمی والدین، اهدا جوایز و گواهی شرکت در دوره به برگزیدگان عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: در بخش بازی درمانی تمرینات کششی و حرکات اصلاحی، افزایش چابکی، قدرت و تمرکز بازی درمانی، تحرک و فعالیت، تن آرامی، مهارت های ورزشی کارکنان و بازی با توپ را در نظر گرفتیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در بخش بازی و آموزش مفاهیم ذهنی به دنبال مفاهیم ذهنی و فکری با بازی، سنجش هوش و استعداد فردی، طراحی و ساخت اسباب بازی، اوریگامی، شمع سازی، کارکرد المان ها و ابزارهای الکترونیکی و رباتیک هستیم، افزود: در بخش مهارت آموزی هم داستان نویسی، شاهنامه خوانی، اصول خودمراقبتی، مهارت های زندگی، برنامه نویسی مقدماتی، مقدمات بازی سازی، موشن گرافی، پویانمایی، سناریوسازی، تصویرسازی، ویدئوسازی، چرتکه، هوش مالی و عکاسی با موبایل را برای فراگیران در نظر گرفتیم.

چرا اوقات فراغت مهم است؟

عبدالمالکی برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان همراه با آموزش مهارت های مورد نیاز جامعه را ضروری دانست و در ادامه اظهار داشت: سازمان جهانی اوقات فراغت، آموزش اوقات فراغت را ارائه آموزش های ضروری به افراد، خانواده ها و جامعه به منظور حصول کیفیت زندگی مناسب، توسعه جنبه های جسمانی، عاطفی، روحی، فکری و اجتماعی، کمک به کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی و کاهش سطح جرم و جنایت در صورت دسترسی به گزینه های فراغت جذاب و جالب که منجر میشود آنها سیگار و مشروبات الکلی مصرف نکنند، تعریف می کند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در خصوص ضرورت و اهمیت برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان هم گفت: برگزاری هدفمند برنامه فراغت تابستانه منجر به کنترل هدفمند فعالیت ذهنی دانش آموزان در فصل تابستان، هوش و استعدادسنجی، بازی درمانی و حرکات اصلاحی، کشف و رشد استعداد و علایق، توسعه و تقویت مهارت های فردی، ایجاد و یا تقویت مهارت های اجتماعی، یادگیری کاربردی تلاش جمعی و کار تیمی، کمک به کاهش استرس و کنترل هیجانات، تقویت اعتماد به نفس و کمک به افزایش انگیزه، تجربه انجام فعالیت های خارج از مدرسه و آموزش مدیریت زمان می شود.

جزییات بیشتری از دوره های آسوپارک

عبدالمالکی در خصوص دروه های آموزشی مهارت محور در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هم گفت: در این رده سنی دوره های تایپ سریع، اندروید مقدماتی و پیشرفته، فتوشاپ، ۳DMAX، دوربین مداربسته، عروسک سازی، مد و لباس، گوهرتراشی، دوره های شبکه و فناوری اطلاعات، نرم افزارهای حسابداری، برنامه نویسی مقدماتی، عکاسی، طراحی صفحات وب، داستان نویسی، نگارش خلاقانه، شاهنامه خوانی، سخنوری و فن بیان، چرتکه، کودکان ثروت ساز و رباتیک وجود دارد و به دنبال ایجاد رشته های ویدئوگرافی، تولید محتوای بسترهای مجازی، رسانه و سرگرمی، موشن گرافی، مقدمات انیمیشن سازی، تولید بازی، استاپ موشن، تولید محتوای تبلیغی، سناریونویسی، بازی و موسیقی، طراحی خلاقانه، طراحی پوستر، هنرهای کاربردی، لامپ های اس ام دی و چرم دوزی هم هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه این دوره ها در ۲ ترم که هر ترم یک ماه معادل ۲۴ ساعت است و ۲ روز در هفته برنامه ها و کلاس های آموزشی برگزار می شود در ادامه افزود: ترم اول از ۱۰ تیر ماه در روزهای فرد شروع و ۱۱ مرداد خاتمه می یابد و ثبت نام ترم دوم هم از ۱۴ لغایت ۲۰ مرداد و شروع کلاس ها از شنبه ۲۱ مرداد در روزهای فرد تا ۲۲ شهریور از ساعت ۹ صبح الی ۱۰:۳۰ و ۱۰:۴۵ تا ۱۲:۱۵ برگزار می شود و علاقه مندان هم می توانند برای ثبت نام به سایت ecjdk.ir مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا؛ بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد بیش از ۳۸ هزار نفر معادل ۳۹ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha