۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۱۸
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85136298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: محلات هدف خراسان جنوبی در طرح توانمندسازی افزایش یابد

بیرجند- ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: ۵۲ محله کم برخوردار در این استان شناسایی شده که باید افزایش یابد و نیازمند بازنگری این مساله در وزارت کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز شنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت ، زنان و خانواد استان با موضوعات محلات کم برخوردار که با حضور معاون قائم مقام وزیر کشور برگزار شد افزود: برخی فرصت‌ها در استان وجود دارد که نیاز است بخوبی از آن استفاده شود بنابراین دستگاه های اجرایی ثبت در سامانه "توت"( totapp.ir )را جدی بگیرند.

وی ارتباط گیری با مرکز و متولیان امر را لازمه اجرای دقیق طرح توانمند سازی محلات کم برخوردار دانست و اظهارداشت: اثرگذاری طرح در محلات کم برخوردار با این موضوع افزایش می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه موضوع دانش آموزان بازمانده از تحصیل و اعزام به سفر اربعین باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد گفت:لازم است اثرگذاری طرح محلات کم برخوردار از سطح ملی بخوبی مشخص شود.

وی همچنین یادآور شد: مقایسه این استان با مناطق برخوردار اشتباه است زیرا منابع بانک‌ها در خراسان جنوبی محدوده بوده بنابراین شاهد آمار پایین تسهیلات در استان هستیم.

قناعت تاکید کرد: برای همه استان‌ها در اجرای طرح‌های ملی نباید نسخه واحد پیچید بلکه استان‌های کم برخوردار باید به طور ویژه دیده شود.

وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی بهترین ملاک برای تشخیص کم برخورداری استان هاست که این شاخص در خراسان جنوبی پایین است تاکید کرد: باید فارغ از تبعیض‌ها هر استان با شرایط خاص خودش دیده و شاخص عدالت در بین استان‌های برخوردار و کم برخوردار بخوبی رعایت شود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین تخصیص منابع لازم برای اجرای درست طرح‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: دیده شدن ردیف اعتباری و یا تخصیص منابع در اعتبارات سالانه دستگاه‌های محوری مورد انتظار است تا طرح ۲۰۲۰ بخوبی در استانها اجرایی شود.

وی با اشاره به بازدیدهای مکرر از محلات کم برخوردار همچون موسی بن جعفر در شهر بیرجند ادامه داد: لازمه اجرای هر کاری هزینه کرد اعتبارات مورد نیاز است که باید در سطح کلان کشور به این موضوع توجه کرد.

هم افزایی مهمترین هدف در طرح ۲۰۲۰

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: طرح توانمندسازی در ۵۲ محله کم برخوردار در این استان اجرایی شده و دستگاه‌های متولی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دیگر دستگاه های خدمات رسان وظایف محوری دارند.

سید محمدرضا طالبی افزود:طرح توانمند سازی محلات کم برخوردار با هدف محرومیت زدایی در استان به اجرا در آمد که ابعاد اقتصادی، فرهنگی، آموزش و سایر حوزه‌ها را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم افزایی و همگرایی تمامی دستگاه های ذیربط نیز در روند اجرای این طرح حایز اهمیت است اظهارداشت: ارتقای تاب آوری، حفظ کرامت انسانی و جبران خسارات وارده از ناحیه فقر و آسیب‌های اجتماعی، کمک به بازاجتماعی شدن افراد آسیب دیده و حذف موازی کاری بین همه عناصر از دیگر اهداف این طرح محسوب می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی(ره)محوریت کار را در ۹ محله این استان بر عهده گرفته و فعالیت‌ها به پنج مرکز نیکوکاری محول شده است.

وی تعیین محدوده خدمات رسانی و گردآوری اطلاعات جمعیتی محلات مشمول طرح را از اقداماتی برشمرد که در جریان طرح توانمند سازی انجام گرفته است.

طالبی بیان کرد: در بخش‌های فرهنگی، سلامت ، بهداشت و درمان، شناسایی استعدادهای برتر، عمران و مسکن از اقداماتی بوده که در قالب طرح توانمند سازی محلات کم برخوردار توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شده است.

وی یادآور شد: بهزیستی خراسان جنوبی هم از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در قالب این طرح برای محله موسی بن جعفر آغاز کرد و اکنون ۱۰ محله را در پنج شهرستان تحت پوشش قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی توجه به مسایل فرهنگی را لازمه اجرای درست طرح توانمندی در محلات محروم عنوان کرد و افزود:شناسایی مشکلات جامعه هدف به طور دقیق مورد انتظار است تا دستگاه‌های محور بتوانند برنامه‌های خود را بر مبنای آن عملیاتی کنند.

وی گفت: قرارگاه تحول اجتماعی از دیگر مجریان طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار است که در منطقه الهیه بیرجند برنامه‌های اثربخشی را اجرایی کرده است.

طالبی با اشاره به حضور رئیس جمهور در محله موسی بن جعفر بیرجند و بازدیدهای مکرر استاندار خراسان جنوبی از این محله افزود: تاکنون پیگیری‌های زیادی برای مشکلات احصا شده انجام گرفته اما مکانی برای نگهداری، ساماندهی و اشتغالزایی زنان آسیب دیده در نظر گرفته شده که نیاز است با تامین ۲ میلیارد تومان اعتبار مناسب سازی لازم انجام گیرد.

وی گفت: طرح‌های زیادی برای تسهیلات مشاغل خرد به بانک‌ها معرفی شده اما به خاطر نبود اعتبار معطل مانده است.

لزوم بازنگری شاخص های تعیین محرومیت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز گفت: ۲۳۵ میلیارد تومان در بحث تامین زیرساخت محلات کم برخوردار استان تاکنون هزینه شده است.

حمید جهانشاهی افزود: شاخص‌های تعیین محرومیت باید بازنگری شود تا با تعریف منابع مشخص خراسان جنوبی از اجرای طرح توانمند سازی محلات کم برخوردار نفع بیشتری ببرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم گفت: دسترسی به امکانات در مناطق کم برخوردار از مهمترین موضوعاتی است که در این استان باید به طور ویژه دیده شود.

محمد علی کاوسی افزود: طرح توانمند سازی محلات کمتر برخوردار توسط هلال احمر در سه شهرستان نهبندان، فردوس و قاین از آبان ماه سال گذشته اجرایی شده است.

وی اظهارداشت: توزیع بسته غذایی، پرداخت کمک هزینه دارویی و کمک معیشتی برگزاری دوره آموزشی مخاطرات، اجرای برنامه کاروان سلامت و تغییر سوله امداد به ورزشی از مهمترین اقدامات در راستای اجرای طرح توانمندسازی محلات کمتر برخوردار بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزایش مهارت زندگی را مهمترین نیاز محلات کمتر برخوردار عنوان کرد و گفت: اثربخشی طرح توانمندسازی محلات کم برخودار نیاز است بررسی و آسیب شناسی شود.

تبدیل گورستان به بوستان در بیرجند

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه ۱۶ محله کم برخودار در شهر بیرجند شناسایی شده گفت: البته در محلات برخوردار هم آسیب هایی از نوع کشف مواد مخدر، کشف حجاب و استفاده از مشروبات الکلی دیده می شود.

مهدی بهترین افزود: شهرداری تلاش کرده برخی از بناهای تحت اختیار را در راستای اجرای طرح توانمند سازی محلات کم برخوردار واگذار کند.

وی اظهار داشت: ۲۳ طرح عمرانی در محلات بازآفرینی شهری اجرایی شده که در کاهش آسیب نقش موثری داشته و نمونه اصلی آن تبدیل گورستان ناصح به بوستانی با ضریب امنیتی بالا بوده که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهردار بیرجند گفت: ۱۲۳ میلیارد تومان در قالب ۲۰ طرح پیشنهادی برای امسال پیش بینی شده که امید است در شهر بیرجند با حمایت وزارت کشور اجرایی شود.

معاون قائم مقام وزیر کشور در طرح محرومیت زدایی و توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور امروز با سفر به خراسان جنوبی از برخی طرح های محرومیت زدایی بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha