۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85136636
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحول در کشاورزی خراسان‌شمالی؛ از سنددار شدن اراضی تا افتتاح ۲۶ طرح

بجنورد-ایرنا- کشاورزی خراسان شمالی در سال‌های گذشته متاثر از خشکسالی در موقعیت راکدی قرار داشت تا اینکه گام های اساسی در دولت سیزدهم با تصویب سه هزار میلیارد تومان اعتبار به این بخش برداشته شد و به تازگی نیز با سنددار شدن اراضی و توسعه مرغداری‌ها جان تازه‌ای به این پیشران اقتصادی بخشیده است.  

خراسان شمالی دارای ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی است که سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود و علاوه بر تامین نیاز استان بخش زیادی به سایر استان ها از جمله تهران و مازندران حمل می شود و بخشی نیز صادر می شود.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند، این استان بیشترین درصد شاغل در بخش کشاورزی را دارد و سهم این بخش در استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است و پُرواضح است که کشاورزی دارای مزیت نسبی و پیشران اقتصادی استان را تشکیل می دهد.

نگاه کلی به شرایط صنعتی استان نیز بیانگر این است که استان یک میلیون نفری خراسان شمالی با حدود ۴۰۰ واحد تولیدی جایگاه مناسبی در بین استان های دیگر ندارد و اگر برنامه ریزی برای توسعه استان شود، این بخش کشاورزی است که باید در اولویت برنامه های توسعه ای قرار گیرد.

فقدان دسترسی به ادوات کشاورزی، خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی فعال، کمبود نقدینگی و خرده مالکی در دولت های گذشته در این استان موجب شد تا این شغل در زمره مشاغل سخت این روزهای رکود اقتصادی محسوب شود.

خوشبختانه مسوولان استانی دولت سیزدهم در این مدت اقدامات ارزنده ای را برای توسعه کشاورزی این خطه انجام داده اند و علاوه بر اختصاص سه هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به این بخش، سنددار شدن اراضی، صدور پروانه برای ۴۱۰ هزار قطعه جوجه و افتتاح ۲۶ طرح کشاورزی از دیگر اقدامات دولت در این استان است.

تحول در کشاورزی خراسان‌شمالی؛ از سنددار شدن اراضی تا افتتاح ۲۶ طرح

سنددار شدن ۳۲ درصد اراضی

حدود ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان‌شمالی در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند ولی این جمعیت از تداخلات ناشی از سنددار نبودن اراضی رنج می‌برند که مسوولان دولت سیزدهم در استان سعی دارند تا سنددار کردن زمین‌های کشاورزی را از ۳۲ درصد کنونی در پایان شهریورماه جاری به ۷۰ درصد برسانند.

این موضوع در خراسان شمالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که اقتصاد این استان بر محوریت کشاورزی بنا نهاده شده و کشاورزی نقش مهمی در اشتغال و توسعه استان ایفا می کند، بنابراین از سنددار نبودن اراضی بعنوان معضلی که معیشت مردم منطقه را به خطر می اندازد، یاد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۳۹۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که تاکنون ۱۲۵ هزار هکتار معادل ۳۲ درصد با اجرای طرح کاداستر سنددار شد.

محمد محمدزاده با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر گامی بزرگ در راستای توسعه کشاورزی، سنددار شدن زمین کشاورزان و تامین امنیت غذایی است خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ضمن کاهش اختلافات ملکی تمامی اراضی کشاورزی سنددار می شوند.

وی با بیان اینکه در طرح کاداستر تداخلات اراضی نیز کاهش می یابد افزود: دسترسی آسان به اطلاعات مالکیت همه مالکان از دیگر فواید اجرای این طرح به شمار می رود که از این طریق می‌توان به سهولت دریافت که این ملک متعلق به چه کسی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: موضوع رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات در پلاک‌های ثبتی بیشترین تنش‌ها را در استان دارد و با تهیه نقشه کاداستر کمک موثری به این موضوع می کند.

وی یادآور شد: کل پلاک‌های مشمول رفع تداخلات در این استان هزار و ۴۰۸ پلاک است که تاکنون یکهزار و پنج پلاک رفع تداخل شده است و تلاش می کنیم تا مابقی را نیز به زودی تعیین تکلیف تا برای این اراضی سند صادر شود.

تحول در کشاورزی خراسان‌شمالی؛ از سنددار شدن اراضی تا افتتاح ۲۶ طرح

صدور پروانه برای ۴۱۰ هزار قطعه جوجه

از آنجایی که استان همواره در سالیان اخیر در تامین جوجه یکروزه واحد های مرغداری خود با مشکل مواجه بوده است با اعطای مجوز مرغ مادر گوشتی به این زنجیره گام های اولیه در این راستا برداشته شده است به نحوی که در حال حاضر با پیگیری های سازمان جهاد استان و همراهی و مساعدت دستگاه های مربوطه فاز یک پرورش مرغ مادر گوشتی این زنجیره با ظرفیت ۲۳ هزار قطعه در شهرستان شیروان با حضور وزیر وقت جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید و در مرحله تولید است.

همچنین به منظور استمرار تولید و تامین جوجه یکروزه مورد نیاز استان چندین مجوز نیز صادر شده است که در آینده نزدیک شاهد به بهره برداری رسیدن این واحد ها و بهره مندی واحد های مرغ داری گوشتی استان از آن خواهیم بود.

اینک زنجیره گوشت مرغ در استان با هدف افزایش بهره وری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اقتصادی واحدهای زیر بخش و همچنین یکپارچه‌سازی موثر از مرحله تولید تا بازاررسانی محصولات ایجاد شده است.

زنجیره گوشت مرغ استان از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که شامل کشتارگاه طیور، کارخانه خوراک دام و طیور، واحد های پرورش مرغ گوشت، تونل انجماد و سردخانه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: پروانه بهره‌برداری برای ۴۱۰ هزار قطعه جوجه یکروزه در هر دوره در این استان صادر شده است که ظرفیت تولید سالانه آن ۱۲ میلیون قطعه است.

وی اظهارکرد: تا قبل از ۱۴۰۱ در این استان هیچ فارم مرغ مادر وجود نداشت که اولین فارم ۲۰ هزار قطعه ای در شیروان، ۵۷ هزار قطعه ای در فاروج، ۸۰ هزار قطعه ای در مانه و سملقان صادر شد و اینک نیز واحد ۱۹۰ هزار قطعه ای و سایر واحد ها در این استان مجوز بهره برداری را گرفته اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این استان سالانه به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه برای تولید گوشت مرغ نیاز دارد که با بهره برداری واحدهای جدید، زنجیره تولید گوشت مرغ در این خطه تکمیل و همچنین مازاد بر نیاز به سایر استان ها حمل می شود.

وی تصریح کرد: اینک این واحدها برای مراحل عملیاتی شدن به تسهیلات نیازمند دارند که امیدواریم بانک ها در این زمینه همکاری کنند تا این واحد ها به تولید جوجه یکروزه برسند.

محمدزاده افزود: سال گذشته در این استان ۱۰۹ واحد مرغداری با تولید بیش از ۲ میلیون و ۸۳۴ هزار قطعه فعال داشت که هفت واحد مرغداری جدید راه اندازی و اینک تولید به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه رسیده است.

تحول در کشاورزی خراسان‌شمالی؛ از سنددار شدن اراضی تا افتتاح ۲۶ طرح

افتتاح ۲۶ طرح کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه افزود: بهره برداری از ۲۶ طرح جهادکشاورزی با اعتباری بیش از یک هزار و ۸۲ میلیارد و ۷۸۳ میلیون ریال به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در این استان آغاز شد.

وی عنوان کرد: بهره برداری از این طرح ها برای ۷۱۹ نفر اشتغال زایی ایجاد خواهد کرد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: از مجموع این طرح ها ۱۱ طرح با اعتبار ۱۸۹ میلیارد و ۸۰۳ میلیون ریال با اشتغال ۱۱۰ نفر مربوط به آب و خاک و همچنین ۱۰ طرح نیز با اشتغالزایی ۵۰۱ نفر و اعتبار ۵۰۸ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال مربوط به امور دام است.

وی افزود: از مجموع این طرح ها سه طرح مربوط به تولیدات گیاهی و ۲ طرح نیز مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

جهاد سازندگی نهادی انقلابی است که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دورافتاده ایران تاسیس شد.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

حدود ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است این استان دارای هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند و حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha