۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85132283
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبر: 85132283
نسترن علی آبادی
خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

بجنورد- ایرنا- برداشت گندم در خراسان شمالی از سطح بیش از ۱۴۲ هزار هکتار زمین آغاز شده است و نهادهای مختلف در این زمینه آمادگی خود را برای تسهیل در روند خرید این محصول اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، اقتصاد خراسان شمالی بر پایه کشاورزی استوار است و معیشت بسیاری از خانوارهای این استان بسته به رونق کشاورزی تامین می شود و در این بین کشت گندم و جو بیش از سایر محصولات مورد استقبال مردم این خطه است به طوری که بیش از یک سوم از سطح ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به کشت گندم و جو اختصاص می یابد.

اما خشکسالی امسال این محصول پایه و استراتژیک را در این خطه با مشکلاتی مواجه کرده است و میزان تولید گندم که در ابتدای سال آبی جاری بیش از ۲۱۵ هزار تُن پیش بینی شده بود با کاهش بارندگی و پدیده خشکسالی تا ۱۳۲ هزار تُن کاهش پیش بینی شده است و با این روند میزان برداشت گندم خراسان شمالی به نسبت پارسال ۳۹ درصد کاهش می یابد.

گندم در سال زراعی گذشته در ۴۸ هزار هکتار زمین آبی و ۹۵ هزار هکتار زمین دیم استان کشت و ۱۹۲ هزار تُن گندم برداشت شد که نسبت به سال قبل تر از آن ۴۵ درصد افزایش یافت که گندمکاران این استان ۱۱۲ هزار تُن محصول مازاد بر نیاز را به سیلوهای دولتی تحویل داده بودند.

با وجود خشکسالی تدارک لازم برای برداشت این محصول مهم توسط مسوولان استانی در حال انجام است و معاینه فنی و بررسی سلامت کمباین ها و ناوگان کشاورزی پیش از ورود به مزرعه، انجام اقدامات بهداشتی کمبان های مهاجر پیش از ورود به استان، حضور ناظران در کشتزارها، بررسی صحت عملکرد باسکول ها در مراکز خرید و تامین فضای ذخیره سازی برای گندم از جمله برنامه ها و اقداماتی است که برای برداشت گندم در این استان انجام شده و یا در حال انجام است.

خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

پیش بینی تحویل ۱۳۲ هزار تُن گندم

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: کشاورزان این استان در سال جاری ۹۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۴۸ هزار هکتار از اراضی آبی را به کشت گندم اختصاص دادند و اکنون برداشت محصول از این کشتزارها آغاز شده است.

وحید صباغ اظهار کرد: پیش بینی می شود که امسال ۱۳۲ هزار تُن گندم برداشت شود که از این میزان ۸۲ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز به به سیلوها تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: اینک دولت به ازای هر یک کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان به کشاورزان به صورت علی الحساب پرداخت می کند که از این میزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ قیمت محصول، ۲ هزار و ۵۰۰ یارانه کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز تشویقی است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی دلیل کاهش تولید گندم در سال جاری را خشکسالی و کاهش منابع‌ آبی ذکر کرد و گفت: تاثیر خشکسالی امسال به حدی بود که حدود ۵۰ درصد از اراضی دیم استان خشک و غیر قابل برداشت شد.

وی افزود: بیشترین خسارت از ناحیه خشکسالی مربوط به مزارع دیم شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

معاینه فنی کمباین ها

یک اقدام اساسی و مهم در فصل برداشت گندم بررسی و معاینه فنی ناوگان است تا از بروز مشکل به ویژه ریزش گندم در حین برداشت جلوگیری شود.

رییس اداره فناوری های نوین و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: معاینه و بررسی فنی از کمباین های مهاجر و بومی پیش از برداشت انجام می شود و مالکان این ناوگان مکلف هستند که ایرادها را برطرف کنند.

سید مجید بهشتی اظهار کرد: ناظران کشاورزی در هنگام برداشت در مزارع حضور دارند و بر نحوه فعالیت کمباین ها نظارت می کنند، بر این اساس میزان ریزش گندم رصد می شود اما برای جلوگیری از افزایش میزان ضایعات گندم به کشاورزان توصیه شده است که خود نسبت به این موضوع حساس باشند و در صورت مشاهده ریزش بیش از حد به راننده کمباین تذکر دهند.

وی با بیان اینکه بخشی از ریزش گندم به هنگام جابه جایی این محصول از مزرعه تا مراکز خرید رخ می دهد گفت: کشاورزان باید از ناوگان مناسب برای جابه جایی و حمل گندم استفاده کرده نسبت به بستن تمام درزهای ناوگان اقدام کنند تا از ریزش گندم پیشگیری شود.

بهشتی اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شده تا امسال بخشی از گندم زارها در زمین های دیم محصول نداشته باشند از این رو شمار کمباین ها که به استان وارد شده کمتر از گذشته است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته ۳۵۰ دستگاه تا ۴۰۰ دستگاه کمباین از استان های مختلف برای برداشت گندم به این استان وارد می شد اما امسال این رقم به کمتر از ۲۰۰ دستگاه می رسد.

رییس اداره فناوری های نوین و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان ۶۰ دستگاه کمباین بومی کشاورزان در برداشت گندم به کار گرفته می شود.

خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

بررسی صحت عملکرد باسکول

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی هم در این خصوص گفت: بررسی صحت عملکرد تمامی باسکول های مراکز خرید جو و گندم استان از هشتم خردادماه جاری آغاز شده و در حال اجرا است.

فهیمه مهمان نواز اظهار کرد: چهار سیلوی گندم در استان مشمول بررسی و نظارت است که تاکنون سه مورد آزمون و قبول شده و یک‌ مورد هنوز بررسی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۸ تعاونی مرکز خرید گندم و جو هم مشمول نظارت‌های استاندارد است که تاکنون ۱۲ تعاونی آزمون شده و همگی پس از کالیبره، گواهی قبولی گرفتند و آزمون مابقی در دست انجام است.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی افزود: بررسی صحت عملکرد باسکول های ثابت همکف منحصر به زمان برداشت محصولات کشاورزی نخواهد بود و در طول سال ادامه خواهد داشت.

خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

آغاز خرید گندم در استان

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی هم با اشاره به آغاز خرید گندم در استان از نیمه خردادماه جاری گفت: امسال گندم به قیمت مصوب ۱۰۵ هزار ریال و با احتساب ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه در مجموع به قیمت ۱۱۵ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

احمد نامور اظهار کرد: امسال قیمت خرید گندم مشخص و اعلام نشده است از این رو این محصول با قیمت سال گذشته از کشاورز تحویل گرفته می شود و مابه التفاوت آن با اعلام نرخ خرید جدید به حساب کشاورز واریز خواهد شد.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان ذخیره سازی گندم در استان مناسب است و پیش بینی می شود که امسال ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تُن گندم به دولت عرضه شود.

خراسان‌شمالی در تکاپوی خرید دانه‌های طلایی گندم

۲۴ مرکز و ۱۷ تعاونی آماده خرید گندم

نامور گفت: گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان در ۲۴ مرکز خریداری می‌شود و اقدامات لازم برای تحویل گرفتن محصول گندم کاران انجام شده است.

وی اظهار داشت: برداشت گندم و خرید این محصول در مناطق گرمسیری استان آغاز شده است و اکنون خرید در هفت مرکز در حال انجام است.

نامور خاطرنشان کرد: کشاورزان برای عرضه محصول تولیدی خود با کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی و ثبت نام در سامانه پهنه بندی به مراکز مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید گندم برای تحویل گرفتن محصول گندم کاران آماده هستند گفت: در این زمینه بازرسی های لازم از مراکز خرید گندم انجام شده و ایرادها و نواقص شناسایی شده است و باید تا پیش از زمان خرید گندم نسبت به رفع آن اقدام شود.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مراکز خرید گندم به لحاظ بهداشتی، فنی، باسکول و سایر موارد مورد بازرسی قرار گرفته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی هم درباره آمادگی شبکه تعاونی های روستایی برای خرید گندم گفت: امسال ۱۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم توسط شرکت های تعاون روستایی آماده شده است و اکنون خرید این محصول در مناطق گرمسیری استان آغاز شده است.

جلیل رمضانی اظهار کرد: پارسال ۲۵ هزار و ۱۲۹ تن گندم توسط شبکه تعاونی های روستایی استان خریداری شد.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

حدود ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است این استان دارای هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha