جشنواره‌های دانش‌آموزی، فرصتی برای یادگیری و شناخت استعدادها

تهران-ایرنا-جشنواره‌های دانش‌آموزی از جمله جابرابن حیان علاوه بر ایجاد فرصت‌هایی برای یادگیری دانش‌آموزان، به کشف استعداد و ایجاد انگیزه در آنها نیز کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه‌های دانش‌آموزی باعث ایجاد فرصت‌های متنوع یادگیری، تقویت اعتماد به نفس، رشد اجتماعی و حفظ روحیه نشاط در کودکان می‌شود، همچنین برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند با رویکردی خلاقیت محور در راستای شناخت استعدادهای دانش‌آموزان نیز موثر باشد.

بر این اساس، جشنواره‌های متفاوتی در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود که از این میان «جابرابن حیان» یکی از این برنامه‌هاست که دانش‌آموزان مدارس را به انجام کارهای فرهنگی، هنری، دیجیتال، تکنولوژی، بازی و مهارت‌های زندگی سرگرم می‌کند.

در این جشنواره که در ماه‌های مختلف سال برگزار می‌شود، معلمان با ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و راهنمایی آنها به سمت استعدادشان کمک می‌کنند تا دانش‌آموز در حوزه مورد علاقه خود اثری تولید کنند و در معرض دید قرار دهند.

برخی از این دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم روز ۲۱ خرداد با ارائه آثار خود در این نمایشگاه شرکت کردند و برخی نیز هنرشان مانند نقاشی، کاشی‌کاری، بافتنی، سبد بافی، آشپزی را به نمایش گذاشتند و برخی دیگر اثری علمی و کارآمد تولید کرده‌اند.

جشنواره‌های دانش‌آموزی، فرصتی برای یادگیری و شناخت استعدادها

محمد حسین تفضلی دانش‌آموز کلاس پنجمی با شرکت در این جشنواره درباره اثر خود به خبرنگار ایرنا، توضیح داد: یکدستگاه درست کردم که می‌تواند با آب‌نمک برق تولید کرد. نمک به تنهایی الکتریسته ندارد اما وقتی با آب ترکیب می‌شود می‌تواند الکتریسته را به جریان بیاندازد.

وی افزود: با کمک هفت لیوان و آب نمک این اثر را درست کرده‌ام و سوسماری‌ها را به ورقه‌های آلومینیوم و مسی وصل کردم و ۲ سیم آخر نیز آزاد هستند و به چراغ وصل می‌شوند تا با راه‌اندازی جریان برق چراغ روشن شود.

محمدحسین اظهار داشت: در همه کتاب‌ها از کمبود آب و انرژی می‌گویند و در اینترنت تحقیق کردم و این ایده به ذهنم رسید.

می خواهم در حوزه هوش مصنوعی تحصیل کنم

صنا کشاورز از مدرسه کوثر النبی منطقه ۱۰ نیز درباره اثر خود، گفت: یک ربات تولید کرده‌ام که در خط تولید به عنوان حامل قطعات استفاده می‌شود.

به گفته او، در خط تولید، حمل و نقل برخی از مواد مانند اسید به دست انسان خطرناک است.

وی افزود: این ربات یک سبد دارد که محلول‌ها را جا به جا می‌کند، همچنین کار دیگر اندازه‌گیری رطوبت، دما و هوا است و می توان به آن، دوربین هم نصب کرد که شب‌ها خطرات احتمالی کارخانه را بررسی کند.

این دانش‌آموز ادامه داد: یکی از درس‌های علوم درباره ساخت ماشین است که تصمیم گرفتیم که برای این جشنواره هم از آن آموزه‌ها استفاده کنم زیرا به موضوعات علمی و این موارد علاقه دارم و می‌خواهم که در آینده هم در حوزه هوش مصنوعی تحصیل کنم.

جشنواره‌های دانش‌آموزی، فرصتی برای یادگیری و شناخت استعدادها

هدف جشنواره ایجاد فرصت یادگیری است

سیدمحسن میگونی مسئول جشنواره‌های جابرابن حیان و پروژه‌های علمی و فرصت‌های یادگیری آموزش و پرورش شهر تهران نیز به ایرنا، گفت: این جشنواره ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی است که در حوزه‌های ادبی، علمی، هنری، ایران شناسی و بازی آثاری تولید کرده‌اند.

وی افزود: از هر منطقه حدود بیش از ۴۰۰ طرح به جشنواره رسید که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

به گفته او، در سال‌های اخیر، رقابت کاذب از جشنواره جابرابن حیان کمتر و سعی شده است که مرحله استانی و کشوری وجود نداشته باشد و نمونه کارهایی به نمایش گذاشته می‌شوند تا دیگر دانش‌آموزان هم بیاموزند.

مسئول جشنواره‌های جابرابن حیان در آموزش و پرورش شهر تهران درباره ملاک انتخاب آثار دانش‌آموزان نیز گفت: فرم‌های داوری وجود دارد که دانش‌آموزان چه کارهایی را انجام داده‌اند اما هدف در واقع رقابت میان دانش‌آموزان نیست بلکه هدف این است که دانش‌آموزان از هم یاد بگیرند.

میگونی یادآور شد: به همان نسبت که تعداد دختران و پسران در مدارس به نسبت مساوی است، در این جشنواره هم دانش آموزان از هر دو جنسیت در پروژه‌های مختلف شرکت‌ کرده‌اند.

وی عنوان کرد: با استفاده از کانال‌های فعال در شبکه شاد، دانش‌آموزان را هدایت می‌کنیم تا ایده ها به برخی از موسسات و سازمان‌های کمک‌کننده معرفی شوند. بسیاری از نهادها مانند شهرداری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم می‌توانند به ما کمک کنند تا دانش‌آموزان کار خود را در آینده نیز ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha