اجداد مشترک اسب‌ها و کرگدن‌ها، قدیمی‌ترین فسیل‌های مراغه  

مراغه- ایرنا- دیرینه‌شناس ایرانی گفت: اجداد مشترک اسب‌ها و گرگدن‌ها مربوط به نهشته‌های زیرین میوسن فوقانی از قدیمی‌ترین فسیل‌های سازند مراغه است.

«غلامرضا زارع» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین بر اساس نتایج پژوهش‌های دیرینه‌شناسان جهان، فسیل فیل‌های عظیم‌الجثه «دینوتریم» و «هیپاریون مدیترانوم» نیز از قدیمی‌ترین فسیل‌های این سازند به شمار می‌رود.

وی همچنین در مورد بااهمیت‌ترین فسیل‌های سازند مراغه نیز بیان کرد: با توجه به جغرافیای نوار آذربایجان در میوسن پسین، گونه‌زایی در فسیل‌های سازند مراغه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی از نظر تکاملی و جایگاه دیرینه‌شناسی، فسیل‌های میمون‌های دنیای قدیم با اهمیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه آن تعداد از فسیل‌های میمون‌های دنیای قدیم که از مراغه یافت شده است «Mesopithecus pentelicus» و «Sivapithecus sp» نام دارد، ادامه داد: سن مطلق فسیل‌های سازند مراغه بر اساس مطالعات دقیق سن‌سنجی مطلق و ایزوتوپ‌های سدیم و پتاسیم تاکنون مابین ۷.۲ لغایت ۹.۵ میلیون سال قبل تعیین شده است.

به گزارش ایرنا منطقه فسیلی مراغه با قدمت مطالعاتی ۱۷۰ ساله توسط محققان داخلی و خارجی، از یافته‌های علمی قابل توجهی برخوردار است و از آن تحت عنوان «بهشت فسیل‌شناسان جهان» یا «بهشت دیرینه‌شناسان جهان» یاد می‌شود.

تاریخچه مطالعات روی سازند استخواندار مراغه به سال ۱۸۴۰ میلادی بر می‌گردد؛ زمانی که یک بازرگان روسی فسیل‌های جمع‌آوری شده از مراغه را خرید و به دانشگاه «دورپات» فرستاد؛ پس از آن بود که پای دیرینه‌شناسان خارجی یکی پس از دیگری به مراغه باز شد و در صورت برنامه‌ریزی اصولی می‌توان بسیاری دیگر از آنان را به مراغه کشاند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha