ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۴
کد خبر: 85137984
ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید

رشت - ایرنا - «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» جمله‌ای ساده اما پُرمعنا که امسال در قالب شعار از سوی دریافت‌کنندگان خون به اهداکنندگان هدیه شده است تا بدانند که قدر اهدای این مایع حیاتی و با ارزش زندگی را می دانیم و ایثار اهداکنندگانی که با درک مسئولیت اجتماعی و حسی انسان‌دوستانه زندگی می‌بخشند، ارج می‌نهیم.

۲۴ خردادماه مصادف با ۱۴ ژوئن روز جهانی اهدای خون «ویژه تقدیر از اهداکنندگان خون» است، آنانی که هدیه‌ای ارزشمند از جان خود برای نجات دیگران با اخلاص و بی ریا تقدیم می‌کنند. اهداکنندگان خون، ایثارگران زندگی‌بخش، با اهدای قطره‌های سرخ خون بدون هیچ چشمداشتی یاریگر همنوع خود می‌شوند و چه بسیار زندگی‌ها بخشیده‌اند.

بیماران تالاسمی، هموفیلی‌ها، دیالیزی، آنانی که نیازمند جراحی‌های بزرگ اعم از قلب، کلیه، مغز استخوان و زنان، مبتلایان به بیماری‌های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، کم‌خونی‌های مزمن و انواع سرطان به ویژه در مرحله شیمی درمانی از مصرف‌کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن هستند.

تنها خون سالم و اهدایی انسان‌های نیکوکار می‌تواند نجات بخش بیماران نیازمند به این مایع حیاتی باشد. با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت به دست می‌آید که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی تاکنون هیچ جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط انسان‌های بخشنده اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد، عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدودبودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی، همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌دهد، خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تایید سلامتی به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید

اهدای خون؛ حسی انساندوستانه

اهداکنندگان خون نقش مهمی در نجات جان بیماران نیازمند به این مایع حیاتی دارند در واقع زندگی افراد نیازمند به خون به اهداکنندگان وابسته است، امیرحسین پورنقش ۵۳ ساله دارای کارت طلایی اهدای خون است، این اهداکننده تاکنون ۱۰۰ بار خون اهدا کرده و برای ادامه این کار نیک مصمم است.

پورنقش با بیان اینکه از سال ۷۳ هنگامی که دانشجو بوده برای اهدای خون اقدام کرده و می‌کند، اظهار کرد: تا زمانی که شرایط اهدای خون را داشته باشم این کار را ادامه می‌دهم.

وی خاطر نشان کرد: سالی چهار بار خون اهدا می‌کند تاکنون ۱۰۰ بار خون هدیه داده و با اهدای خون در تیرماه امسال تعداد دفعات مشارکت در این کار مهم به ۱۰۱ بار می‌رسد.

پورنقش اهدای خون را حسی انساندوستانه برای نجات جان بیماران عنوان کرد و افزود: اهدای خون برایم بعد از حس انساندوستانه، یک نیت قلبی و دلی بوده و هست.

علی صفرزاد ویشکایی ۳۸ ساله از دیگر اهداکنندگان است که با اهدای خون خود به بیماران نیازمند زندگی می‌بخشد؛ این ایثارگر اهدای خون را برای حیات بیماران ضروری و مهم می‌داند و از افراد واجد شرایط اهدای خون می‌خواهد در این کار انساندوستانه اقدام کنند.

صفرزاد از سال ۸۴ نخستین بار و از آن سال تاکنون بیش از ۵۰ بار خون اهدا کرده است.

این اهداکننده درباره نخستین بار برای مشارکت در کار انساندوستانه اهدای خون به خبرنگار ایرنا گفت: در یک مراسم مذهبی با مشاهده ماشین انتقال خون تصمیم به اهدا گرفتم و با خودم عهد بستم تا زمانی که شرایطش را داشته باشم، برای کمک به بیماران نیازمند از این اقدام کوتاهی نکنم.

وی به دوستی خود با فردی دارای مشکل خونی اشاره کرد و افزود: همواره به خودم می‌گویم باید افرادی باشند تا خون‌های مورد نیاز این بیماران را تامین کنند از این‌رو سعی کردم تا قطره‌ای در این دریای بیکران باشم.

صفرزاد از افراد دارای شرایط اهدای خون خواست تا برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران نیازمند به این مایع حیاتی مشارکت کنند، شاید روزی خودشان یا خانواده شان نیاز به خون داشته باشند و این چرخه تکمیل شود و فردی دیگر به آنان کمک کند.

قطره‌های خون اهداکنندگان، برای بیماران نیازمند به این مایع حیاتی از جمله تالاسمی، هموفیلی، جراحی‌های قلب و عروق و تصادفی‌ها استفاده می‌شود، مریم یکی از بیماران تالاسمی استان گیلان است که برای ادامه زندگی باید ماهیانه ۲ تا سه بار خون تزریق کند.

این بیمار به خبرنگار ایرنا، گفت: زندگی بیماران تالاسمی به اهداکنندگان خون بستگی دارد، آنها با اهدای خون، لبخند و زندگی را به ما هدیه می‌دهند، از این‌رو ما همواره قدردان کار انساندوستانه آنان هستیم.

بیماران هموفیلی نیز به فرآورده‌های خونی نیاز دارند و میزان تزریق آنها به نوع بیماری‌شان بستگی دارد.

براساس آمارها و گزارش‌های رسمی؛ گیلان با رتبه دوم یکی از استان‌های پرمصرف خون در کشور است که مسئولان گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب، بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی را عوامل اصلی آن می‌دانند. بیشتر بخوانید: گیلان؛ استان پرمصرف خون

ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید

شاخص اهدای خون در گیلان بالاتر از میانگین کشوری

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در این رابطه گفت: شاخص اهدای خون در استان ۳۳.۸۵ در هزار است که میانگین کشوری ۲۷ در هزار است از این‌رو شاخص اهدای خون در گیلان از میانگین کشوری بالاتر است.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگرچه شاخص اهدای خون در گیلان از میانگین کشوری بالاتر است اما هنوز جای کار دارد و باید با مشارکت اهداکنندگان این شاخص را ارتقاء دهیم.

وی گیلان را استان پرمصرف خون عنوان کرد و افزود: اهداکنندگان خون همواره یاریگر انتقال خون گیلان در تامین خون‌های مورد نیاز بیماران هستند بنابراین باید با همکاری و مشارکت آنان شاخص اهدای خون را در استان بالا نگه داریم.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تا ۲۱ خرداد ماه جاری ۲۳ هزار و ۵۱۷ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۱۷۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۵۰ نفر مرد و ۶۲۹ نفر زن هستند، اظهار کرد: به مشارکت بیشتر بانوان برای اهدای خون نیاز است. بیشتر بخوانید: سهم ناچیز بانوان گیلان در اهدای خون؛ مهربانی‌هایی که از دست می‌رود

دکتر ایزدی‌پور اضافه کرد: از مجموع اهداکنندگان خون در گیلان طی این مدت، ۲ هزار و ۹۲۴ نفر برای اولین بار مبادرت به اهدای خون کردند، ۱۱ هزار و ۵۶۷ نفر اهداکنندگان مستمر و پنج هزار و ۶۸۸ نفر باسابقه هستند.

وی با تبریک روز جهانی اهدای خون به تمامی اهداکنندگان ایثارگر اظهار کرد: ۲۴ خرداد مصادف با ۱۴ ژوئن در سراسر جهان به مناسبت تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی، روز جهانی اهدای خون "تقدیر از اهداکنندگان" خون است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان شعار امسال روز جهانی خون ۲۰۲۳ را "ماهستیم چون شما خون اهدا می‌کنید" عنوان کرد و افزود: این جمله‌ای از طرف بیماران اهداکننده خون به اهداکنندگان این مایع حیاتی است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من این جمله می‌تواند از طرف نیروهای سازمان انتقال خون سراسر کشور به اهداکنندگان تقدیم شود، چرا که اگر اهداکنندگان، درک و مسئولیت اجتماعی را نداشتند وجود سازمان انتقال خون نیز بی ثمر بود، وجود این سازما ن به اهداکنندگان وابسته است.

سال گذشته ۱۰۱ هزار و۶۷۷ نفر به پایگاه‌های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که نسبت به سال ماقبل آن هشت درصد افزایش یافت. بیشتر بخوانید: اهدای خون در گیلان پارسال ۸ درصد افزایش یافت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha