۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85139149
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید محتوای جامعه‌پسند، راهکار تقویت بیشتر موسیقی سنتی ایران

گنبدکاووس- ایرنا- پذیرش بهتر موسیقی سنتی با وجود گستردگی تبلیغات سبک‌های غربی به اعتقاد هنرمندان این عرصه، نیازمند افزایش تولیدات محتوایی برای معرفی این نوع از موسیقی غنی ایرانی و ابراز آلات آن برای تمام اقشار جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان است.

به گزارش ایرنا، موسیقی زبان مشترک مردم تمام دنیاست و یکی از پرمخاطب ترین و پول سازترین رشته‌ها هنری به‌حساب می‌آید به همین دلیل امروزه شرکت‌های بزرگی در زمینه تولید، تکثیر، پخش و برگزاری کنسرت‌های موسیقی فعالیت دارند که باید بر اساس هنر مخاطب شناسی زمینه معرفی بهتر ظرفیت‌های موسیقی اقوام و قومیت‌های مختلف کشور به منظور ورود بهتر به این وادی فراهم شود.

محمد نعیمی به عنوان یکی از هنرمندان حوزه موسیقی سنتی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته آموزش هنر موسیقی بیشتر به صورت رو در رو بود اما به مرور با تقویت ارتباطات صوتی و تصویری و فضای مجازی شاهد ساخت انیمیشن‌ها و فیلم‌های مختلف با بهره گیری از موسیقی جذاب همراه با نمایش ابزار آلات مختلف موسیقی هستیم که نتیجه آن افزایش علاقمندی مردم به ویژه کودکان به این هنر است.

وی جای موسیقی سنتی ایرانی و نمایش سازهای آن را در برنامه‌های تولیدی کشور خالی دانست و اظهارکرد: هنر موسیقی را باید از سنین پایه به کودکان معرفی کرد تا در اوقات فراغت بر اساس شناخت نوع علاقمندی‌شان یکی از سبک‌های موسیقی را انتخاب و در مسیر یادگیری آن گام بردارند.

این نوازنده، خواننده و سازنده آلات مختلف موسیقی افزود: در برنامه‌های انیمیشنی و فیلم‌های تولیدی ایران بر خلاف فیلم‌های تولیدی در کشورهای دیگر سازهای موسیقی سنتی نمایش داده نمی‌شود به همین دلیل کودکان به یادگیری سازهای غیر سنتی تمایل پیدا می‌کنند.

نعیمی که فروشگاه عرضه سازه‌های موسیقی دست ساز خود را دارد، بیان کرد: ۹۰ درصد درخواست خانواده‌ها هنگام مراجعه به فروشگاه خریداری آلات موسیقی غربی است به همین دلیل لازم است تا علاوه برگزاری جشنواره‌های موسیقی سنتی و اقوام و اجرای زنده در استان‌های مختلف، به ساخت تولیدات همراه با ترویج فرهنگ اصیل موسیقی ایرانی بیشتر توجه شود.

وضعیت موسیقی ایران در بهترین شرایط

وی با تاکید بر اینکه وضعیت موسیقی ایران در بهترین شرایط نسبت به کل دوران تاریخ هنر و موسیقی کشور قرار دارد، گفت: در گذشته موسیقی اغلب مخصوص دربار پادشاهان بود و علاقمندان شرایط تحصیل در این حوزه را نداشتند اما امروزه کودکان و نوجوانان به راحتی می‌توانند در رشته موسیقی تحصیل کنند و هنرمندان بدون دغدغه در سراسر کشور امکان اجرای کنسرت دارند.

تولید محتوای جامعه‌پسند، راهکار تقویت بیشتر موسیقی سنتی ایران

وی با قدردانی از حمایت مسوولان در مسیر آکادمی کردن موسیقی، گفت: با حمایت‌های صورت گرفته کارگاه‌های موسیقی زیادی در کشور دایر است و علاقمندان در سبک و رشته‌های مختلف می‌توانند آموزش ببیند و به صورت حرفه‌ای فعالیت داشته باشند.

موسیقی نواحی و مقامی تجلی حماسه و عرفان

موسیقی در تمام مراسم‌های آیینی دوران مختلف رسالت ویژه‌ای بردوش داشته و انتقال دهنده میراث گرانبهای فرهنگی و هنری گذشتگان است و هنرمندان این عرصه از جمله قوم قزلباش با نواختن سازهایی مانند نی، دوتار و زورنا و همنوایی شعرهایی به زبان ترکی به مخاطبان خود آرامش را انتقال می‌دهند.

وی مقام‌های عاشقانه، عارفانه، حماسی و موسیقی بزمی، لالایی‌ها و موسیقی کار را از نغمه‌های رایج در موسیقی رامیان دانست و بیان کرد: هنرمندان رامیانی این نغمه‌ها را با سازهای دوتار، کمانچه، زورنا، دایره و دهل اجرا می‌کنند.

نعیمی با بیان اینکه در شهرستان رامیان قومیت‌های مختلف از جمله ترک قزلباش زندگی می‌کنند، گفت: پدرم علاقه زیادی به موسیقی داشت و از همان کودکی نوارهای کاست صدای استادان بزرگ موسیقی مقامی در خانه پخش می‌شد و من هم از هفت سالگی ضمن همخوانی با این بزرگان، شعرهایشان را حفظ می‌کردم.

وی ادامه داد: در کودکی از دایی خود «نی» هدیه گرفتم و علاقه به نواختن آن باعث شد بعد از مدت‌ها تلاش بتوانم بدون کمک گرفتن از اطرافیان صدای آن را دربیاورم و این حرکت مقدمه‌ای برای ادامه دادن این مسیر شد.

وی افزود: سال‌های تلاش کردم و به صورت خودآموز نواختن نی و دوتار را یاد گرفتم و در دوران دانشجویی هم از کارگاه‌های نی نوازی و گروه نوازی اساتید بزرگ ایران بهره بردم و ۲۰ سال است که به صورت حرفه‌ای به تولید سازهای موسیقی مشغول هستم و در کنار آن به عنوان سرپرست گروه موسیقی مقامی قزلباش رامیان در جشنواره‌ها و برنامه‌های داخل و خارج از کشور شرکت می‌کنم و سعی دارم بیش از پیش موسیقی شهرم را به مردم ایران و کشورها مختلف معرفی کنم.

نعیمی که ۹ سال است در دانشگاه تدریس موسیقی می‌کند، بیان کرد: نغمه‌های موسیقی رامیان در قالب گروهی و اجرای تکی به صورت «بخشی گری» به معنی فردی که خودش ساز، آهنگ و شعرش را می‌سازد و اجرا می‌کند به روی صحنه برای علاقمندان ارائه می‌شود.

وی اظهارکرد: هر شهر و نواحی کشور بر اساس فرهنگ مردم، موسیقی خاص خودش را دارد و رامیان هم از این شرایط مستثنی نیست و اساتید برجسته‌ای در حوزه موسیقی نواحی این شهر فعالیت داشتند و یا دارند که از جمله آنان می‌توان از «مرحوم حاجقلی رجبلی، ملاابراهیم بای، حاجعلی و حسنعلی رجبلو، رجبعلی صادق‌لو، مرحوم یوسف علی بای، محمد رجبلی و محمد یازلو» نام برد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، تعدد و تنوع سکونت اقوام در این استان ظرفیت ویژه و بی‌نظیری در موسیقی سنتی در این استان شمالی بوجود آورده و این منطقه را به بستری مناسب برای عرضه و معرفی تولیدات موسیقیایی سنتی تبدیل کرده است.

محمد رعیت افزود: موسیقی در کنار اشعار با مفهوم برگرفته از واژگان، کلمات و جملات، هویت خود را تکمیل کرده و این ۲ در کنار یکدیگر در طول تاریخ و فرهنگ نسبت به حمایت، پاسداشت، حفظ و تقویت میراث گذشتگان از جمله میراث زبانی تاثیرات بسیار مهمی گذاشتند.

به گزارش ایرنا، هر چند استان گلستان از حیث جمعیت در رتبه ۱۴ و از نظر وسعت در جایگاه ۲۱ کشور قرار دارد اما از نظر میزبانی از اقوام مختلف صدرنشین استان‌های کشور بوده و غذاهای محلی، گویش‌ها، صنایع دستی، معماری، سبک زندگی و موسیقی این اقوام می‌تواند به عنوان یک جاذبه منحصر بفرد زمینه جذب حداکثری گردشگران را برای گلستان فراهم سازد.

اگر هر ایرانی به دنبال شنیدن موسیقی حدود ۷۵ درصد از اقوام و نواحی مختلف کشور باشد با سفر به گلستان در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم می‌تواند از این موهبت کم نظیر استفاده کند.

به زعم کارشناسان با توجه به وجود این پتانسیل عظیم در گلستان تاکنون این ظرفیت به سایر اهالی کشور معرفی نشده است و بسیاری از مردم با این جاذبه ارزشمند و البته نشاط آفرین ناآشنا هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha