طرح معتذرین موجب بخشش هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی در همدان شد

همدان- ایرنا- رییس کل دادگستری همدان گفت: نتیجه عملکرد اعضای کمیته معتذرین در این استان بخشش ۹۲۰ میلیارد ریال جزای نقدی از نظر جنبه خصوصی و ۴۹۰ میلیارد ریال از نظر جنبه عمومی جرم از طرف شاکیان است.

طرح مبتکرانه کمیته های معتذرین و مصلحین به عنوان معین ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه برای ترویج فرهنگ گذشت است که این کمیته از سال ۹۸ در همدان تشکیل شد.

به گزارش ایرنا محمدرضا عدالتخواه روز سه شنبه در آیین معارفه مدیر کل زندان های استان همدان اظهار داشت: به دنبال فعالیت طرح معتذرین در سطح دادگاه، متهمان برای عذرخواهی از شاکیان خود پیشقدم شدند و از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۱۶ هزار و ۶۲۳ نفر حاضر به عذرخواهی شدند و در نهایت با گذشت شاکیان، پرونده های آنان ختم به مصالحه شد.

رییس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه طرح کمیته معتذرین نیز در زندان های این استان در حال اجرا است افزود: این طرح با ماهیت و مبنای عدالت ترمیمی معنوی شکل گرفته و زمینه ساز عذرخواهی بیش از ۸۰ درصد زندانیان از شاکیان شده است.

تبدیل زندان‌های همدان به کانون‌های قرآنی

زندان های این استان با در پیش گرفتن رویکرد اصلاحی و تربیتی و اجرای طرح هایی همچون "حبل المتین" به کانون های قرآنی تبدیل شدند.

رییس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه رویکرد اصلی مجموعه قضایی همدان در مواجهه با زندانیان، حبس زدایی و حرکت به سمت باز اجتماعی کردن آنان است اضافه کرد: برای تحقق این هدف از ظرفیت هایی نظیر آزادی مشروط، پابندالکترونیکی و مجازات های جایگزین حبس استفاده شده است.

عدالتخواه با تاکید بر اینکه زندان نباید تنها یک حصار برای زندانی محسوب شود افزود: باید در مواجهه با زندانیان رویکرد اصلاحی را در پیش گرفت یعنی زندان را به کانونی برای اصلاح و تربیت آنان تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: با این اوصاف تنها زندانیانی که در دوره های قرآنی شرکت می کنند می توانند از ارفاقات قانونی استفاده کنند.

طرح معتذرین موجب بخشش هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی در همدان شد

وی گفت: کار تربیتی مجموعه قضایی، بهره گیری از آموزه های قرآنی و تبیین مفاهیم و معانی قرآنی برای زندانیان است تا دل و جانشان با آیات نوربخش الهی آمیخته و برای ورود به اجتماع آماده شوند.

در این آیین از زحمات رضا ذوالفعلی نژاد قدردانی و حمزه بروجنی به عنوان مدیر کل جدید زندان های استان همدان معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha