۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85139218
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وضعیت پاسگاه‌های محیط‌بانی گیلان بهبود یافته است

رشت - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه وضعیت پاسگاه‌های محیط‌بانی استان بهبود یافته است، گفت: این پاسگاه‌ها تجهیز شدند چنانکه هشت مورد از آنها که وضعیت مناسبی نداشتند توسعه یافته و یک پاسگاه در بندرانزلی هم به تعداد واحدهای موجود استان افزوده شده است.

حمزه عشوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متاسفانه گیلان در بحث شکار غیرمجاز با مشکل روبه‌رو است اظهار کرد: ما بر اساس میزان کشفیات سلاح در کل کشور در رتبه نخست هستیم و متاسفانه این موضوع اتفاق خوشایندی نیست؛ بطوریکه سال گذشته ۵۵۱ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز ضبط شد.
وی با بیان اینکه محیط‌بانان در شرایط دشواری به حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی استان می‌پردازند، افزود: در این شرایط چهار محیط‌بان استان که تلاش گسترده‌ای در حفاظت از عرضه‌های زیست محیطی داشتند به عنوان نمونه کشوری انتخاب و قدردانی شدند.
عشوری گفت: علی قاسمی مسئول پاسگاه محیط‌بانی سلکه صومعه سرا، ایرج متقی خواه محیط‌بان شهرستان شفت، علی اشجعی مسئول پاسگاه محیط‌بانی لوندویل آستارا و منصور قاسمیان محیط‌بان پاسگاه دوستلات سیاهکل چهار محیط‌بان گیلانی هستند که به عنوان نمونه کشوری معرفی شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: یگان حفاظت محیط زیست گیلان در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱ نیز رتبه یک کشور را بخود اختصاص داد که حاصل زحمات و تلاش‌های خالصانه و شبانه‌روزی یکایک اعضای این یگان است که حافظان راستین عرصه های طبیعی هستند و با عشق، علاقه و شجاعت از عرصه‌های طبیعی و زیست بوم استان حفاظت و حراست می کنند.

استان گیلان جزو استان‌های کوچک کشور با مساحت تقریبی ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومترمربع است اما اکوسیستم‌های متعددی از نظر دریایی، تالابی، رودخانه‌ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی با تنوع زیستی فراوان دارد و وجود طیف گسترده‌ای از تغییرات آب و هوایی منجر شده به اینکه استان با وجود مساحت کم یکی از متنوع ترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد.

وجود جنگل‌های هیرکانی، پهنه‌های جنگلی، ۵۴ رشته رودخانه اصلی، ۴۲ رشته روخانه دائمی و دریای کاسپین مجموعه‌ای منحصر به فرد و متنوع را در استان گیلان تشکیل داده که طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار (مرال)، گوشتخوار (خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان (پلنگ) کشور را در خود جای داده است.

همچنین وجود تنها پستاندار گوشتخوار آبهای داخلی کشور (شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین (فک کاسپی) از دیگر ویژگی‌های مهم این استان است. گیلان بیش از یک هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی دارد همچنین حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور نیز در این استان جای گرفته‌اند.

پرندگان یکی از مهمترین شاخص‌های حیات وحش در دنیاست؛ تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این میان ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند و تالاب‌های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کیشم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

در گیلان ۱۷۸ نفر محیط‌بان کار حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت محیط زیست را در ۲۰ پاسگاه محیط‌بانی استان برعهده دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha