جشن نکوداشت ثبت ملی قصه گویی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

شهرکرد- ایرنا- همزمان با سراسر کشور در آیین "ثبت ملی میراث ناملموس؛ قصه‌های ایرانی"، جشن نکوداشت ثبت ملی قصه گویی برگزار و زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چهارمحال و بختیاری به صدا درآمد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد از گذشت ۲۴ دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، موفق به ثبت ملی قصه‌گویی شده، گفت: ثبت قصه گویی در راستای پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی است.

حجت‌الله آسمند روز سه شنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال ۲۵ جشنواره قصه گویی کشور برگزار می‌شود، افزود: برگزاری این جشنواره در راستای ترویج فرهنگ قصه گویی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کشف استعدادهای هنری و ادبی و حمایت و هدایت آنها برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: جشنواره‌های قصه گویی در ۲ بخش آئینی و شاهنامه خوانی، قصه گویی آزاد برگزار می‌شود که مخاطب نشست‌های آئینی و سنتی مربیان مراکز فرهنگی و قصه گویان آزاد و بخش قصه گویی ملی نیز همه اعضای نوجوان هستند.

آسمند اظهار داشت: برنامه قصه گویی در تمام ۲۶ مرکز فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار می‌شود و برای برگزاری این جشن بیش از ۲ هزار نفر از اعضای کانون، اعضای انجمن قصه‌گویی، قصه‌گویان، پیشکسوتان، مفاخر و هنرمندان در استان شرکت داشتند.

مدیرکل کانون پرورش فکری چهارمحال و بختیاری افزود: این برنامه به صورت ویژه‌تر در استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان، کرمانشاه و گیلان نیز برگزار شد.

وی اظهار داشت: در جشنواره قصه گویی کانون در سال گذشته ۴۰۰ نفر شرکت داشتند که ۶ برگزیده منطقه ای چهار نفر از این تعداد به بخش ملی راه پیدا کردند که ۲ نفر برگزیده شدند. ‏

وی افزود: افزود: قصه و قصه‌گویی ایرانی ریشه در فرهنگ، ارزش‌ها، باورها و اعتقادات الهی مردم این سرزمین دارد و در طول تاریخ همواره ابزاری مهم در مسیر تمدن سازی، فرهنگ‌سازی و شکوفاسازی گوهر انسانی بوده است.

جشن نکوداشت ثبت ملی قصه گویی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

به گفته وی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول ۵۰ سال فعالیت درخشان خود، هنر قصه گویی را به عنوان یک فعالیت تربیتی و انسان‌ساز به کمال خود رسانده و اکنون بعد از گذشت ۲۴ دوره برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی در سطح ملی و بین المللی، موفق به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی شده است‌.

به گزارش ایرنا، جشن ثبت ملی قصه گویی همزمان در بندرعباس، در کانون پرورش فکری استان کرمان بر مزار مطهر شهید قاسم سلیمانی «نماد قصه‌های «ایثار و مقاومت»، در کانون خراسان رضوی و در حرم مطهر امام رضا (ع) «نماد قصه‌های دینی مذهبی»، در کرمانشاه در محل طاق بستان نماد «قصه‌های ملی و آئینی» و در یزد در خانه مهدی آذر یزدی نماد "پدر ادبیات کودک" برگزار شد.

جشن آئین ثبت ملی قصه گویی ایرانی در مراکز مختلف استان چهارمحال وبختیاری با قصه‌های مختلف از جمله آدمک برفی و قوی‌ترین حیوان جنگل به شیوه نقاشی روی تابلو و قصه گویی ۲ نفره با قصه یخی که عاشق خورشید شد و همخوانی آهنگ من یک کتاب دارم برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha