نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

تهران - ایرنا - آخرین روزهای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با رویدادهای مختلفی در حوزه آموزش عالی از جمله نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیران وزارت علوم، سفر رئیس سازمان امور دانشجویان به سوریه و دیدار با مسوولان دانشگاه دمشق و نشست مکتب امام خمینی(ره) و دانشگاه تمدن‌ساز همراه بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود چهار ماه بعد از انتصاب به این سمت برای رایزنی با مدیران وزارت علوم در شورای معاونان این وزارتخانه شرکت کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در این جلسه به آغاز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ سال پیش نوشته شده و نیاز است بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب به‌روزرسانی شود.

وی افزود: روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و لازم است در نسخه جدید به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقاد برخی مبنی بر توجه به مقاله گفت: بحث در این زمینه مغالطه است و اشکالاتی که مطرح می‌شود، دقیق نیست؛ زیرا نباید رتبه علمی کشور در تولید علم را کاهش دهیم، بلکه باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.

خسروپناه با انتقاد از مشارکت پایین استادان در تولید علم ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند و این ضعف بزرگی است، مگر می‌شود اعضای هیأت‌علمی در طول سالیان متمادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی حضور داشته باشند اما نتوانند علم تولید کنند؟

گفتمان‌سازی درباره سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها صورت نگرفته

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: نشست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با جدیت از سوی وزیر علوم و اعضا دنبال می‌شود، اما به نظر می‌رسد گفتمان‌سازی لازم درباره این سند صورت نگرفته و بسیاری رؤسای دانشگاه‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند. لازم است در این زمینه جلسات مباحثه‌ای با حضور رؤسای دانشگاه‌ها صورت گیرد تا آشنایی لازم با این سند ایجاد شود.

وی درباره الگوی حکمرانی علم و فناوری تأکید کرد: سه نوع حکمرانی هرمی، شبکه‌ای و بازاری در دنیا مطرح است. باید مدل حکمرانی در علم و فناوری را مشخص کنیم، اگر این‌گونه نشود در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

باید مدلی برای حکمرانی انتخاب شود که اعضای هیأت علمی بیشترین مشارکت را داشته باشند، این‌گونه موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی را دارای سه رکن سیاست گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری دانست و بیان کرد: هم‌اکنون اساتید دانشگاه‌ها فقط در تصدی‌گری ایفای نقش می‌کنند؛ در صورتی که باید بتوانند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری مشارکت داشته باشند.

خسروپناه پیشنهاد کرد که هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی یا منطقه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت استادان تشکیل شود تا از طریق این هیأت‌ها اقداماتی نظیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در سوریه

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز همراه با معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته به سوریه سفر و با رئیس دانشگاه دمشق دیدار کرد.

هیأت دانشگاهی همراه وی متشکل از رؤسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، اصفهان، علامه طباطبائی و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین بود که در یکصدمین سالروز تأسیس دانشگاه دمشق با حضور در دفتر ریاست دانشگاه ضمن تبریک به رئیس معاونان و اساتید این دانشگاه راه‌های همکاری ارتقای سطح علمی پژوهشی دانشگاهی دو کشور را بررسی کردند.


وی در دیدار با رئیس دانشگاه دمشق گفت: همکاری‌های دانشگاه‌های ایران و سوریه اجرای یکی از دستورات مهم آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سفر به سوریه و دیدار و تفاهم با بشار اسد همتای سوری خود است.

رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست با اعلام آمادگی کامل ایران برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه، بر اهمیت تلاش برای افزایش بورسیه‌های تحصیلی برای طرف سوری، ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک تاکید کرد.

داداش‌پور ادامه داد: طی یکسال و نیم گذشته نیز میان دو وزیر علوم ایران و سوریه توافق‌نامه‌ای برای همکاری امضا شده است. امروز باید نیاز دو طرف را بررسی کنیم و بر اساس این نیاز برنامه ریزی لازم را در اجرای تفاهم نامه‌ها انجام دهیم و برنامه اجرایی مدون با کمک مسئولان دانشگاه‌های دو کشور طراحی کنیم.

وی تاکید کرد: حاضر هستیم ۲۰ دانشجوی سوری را از کارشناسی تا دوره دکتری بورس کنیم تا در دانشگاه‌های ایران مشغول شوند.

نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

جلسه وزیر علوم با مشاوران

وزیر علوم نیز در این هفته نشستی با مشاوران خود داشت. علی خیرالدین مشاور عالی وزیر علوم در ابتدای این جلسه، هدف از تشکیل این جلسه را ایجاد انسجام و یکپارچگی در ارائه خدمات مشورتی به وزیر علوم در حوزه‌های مختلف بیان کرد.

محمدعلی زلفی‌گل نیز ضمن تأکید بر نقش و جایگاه مهم مشاوران در پیشبرد اهداف آموزش عالی، انتظارات خود از مشاوران را بیان کرد و گفت: مشاوران باید نقش نظارتی فعالی در همه موارد مرتبط با آموزش عالی اعم از حوزه ستاد و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشند. مشاوران چشم بینای وزیر هستند و از آنان انتظار می‌رود ضمن ارائه نظرهای کارشناسی و تخصصی به بخش‌های مختلف حوزه ستاد، موارد مهم در برنامه‌ها و اقدامات را که نیازمند اصلاح است، به وزیر اطلاع دهند.

انتظار می‌رود مشاوران نقش نظارتی فعالی در همه موارد مرتبط با آموزش عالی اعم از حوزه ستاد و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشند. از مشاوران انتظار می‌رود نسبت به رصدکردن کمیت و کیفیت تحقق برنامه‌های ارائه شده وزیر علوم به مجلس اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مشاوران باید با تقویت جایگاه و به ویژه ارتباطات مؤثر سازمانی در انتقال خواسته‌ها و نیازهای حوزه‌های مختلف درون و برون سازمانی به وزیر فعالیت کنند.

نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

تبیین آرای امام خمینی (ره) در مورد دانشگاه‌ها

مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در هفته ای که گذشته میزبان نشست مکتب امام خمینی (ره) و دانشگاه تمدن‌ساز با حضور رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) و شماری از کارشناسان آموزش عالی و اساتید دانشگاه بود. رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در این نشست گفت: بررسی منظومه فکری امام (ره) نشان می‌دهد از نظر ایشان دانشگاه دنیا و آخرت انسان‌ها را تأمین می‌کند.

علی‌باقر طاهری‌نیا در سخنانی با عنوان واکاوی ریشه‌ها و پیشینه‌های منظومه تفکر امام (ره) افزود: بینش، منش و کنش امام (ره) در حوزه‌های مختلف قابل بررسی است.

وی با بیان این سوال که عقبه فکری امام از کجا ناشی می‌شود، اظهار داشت: در پاسخ به سه مقوله می‌رسیم؛ وجه شخصیتی به عنوان یک عالم دینی، عارف واصل، اندیشمند تحول‌گرا که از علوم عقلی و نقلی و شهودی برخوردار است و از سرمنشا قرآن، سنت نبوی و اهل بیت (ع)، ناشی می‌شود. وجه دیگر تجارب زیسته فردی ایشان است؛ به عنوان فردی که در کشورهای اسلامی، غربی و اوایل انقلاب در ایران زندگی کرده و وجه سوم الزامات راهبری و رهبری جهان اسلام است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به کارکرد دانشگاه از منظر امام خمینی (ره) ادامه داد: بررسی منظومه فکری امام (ره) به معنای رشته نامرئی که همه تحلیل‌ها، گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها را بهم متصل می‌کند به ما نشان می‌دهد از نظر ایشان دانشگاه دنیا و آخرت انسان‌ها را تأمین می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز مهم‌ترین مؤلفه دانشگاه را استاد دانست؛ ولی ما در دانشگاه‌ها از مأموریت و معیشت آنها غفلت کرده‌ایم.

محمدرضا حسنی‌آهنگر روز دوشنبه) در نشست مکتب امام خمینی (ره) و دانشگاه تمدن‌ساز افزود: منظومه فکری امام خمینی (ره) و دستاورد ایشان که پایه‌گذاری انقلاب و نظام اسلامی بود، نظریه‌های جامعه‌شناسی دنیا را بهم ریخت؛ زیرا پیش از آن تصور این بود که جهان به سمت سکولاریسم می‌رود اما نظامی دینی در کشوری تأسیس شد که کسی چنان توقعی از آن نداشت.

وی مؤلفه‌های هفت‌گانه دانشگاه تراز اسلامی را برای برشمرد و گفت: مهم‌ترین مؤلفه دانشگاه، استاد است ولی ما در دانشگاه‌های خود از مأموریت و معیشت آنها غفلت کردیم. جذب هدفمند دانشجو مساله بعدی است. افزایش تعداد بیکاران دانش‌آموخته با افزایش تحصیلات نشان می‌دهد بر اساس آمایش سرزمینی و نیاز تمدنی دانشجو جذب نکرده‌ایم. متن و محتوای دروس هم مهم است ولی چقدر از محتوا را ما خود تولید کرده‌ایم؟ فضا و محیط فیزیکی و فرهنگی دانشگاه باید نشان‌دهنده تمدن اسلامی باشد و آموزش را از پژوهش جدا ندانیم.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) یادآور شد: در این دانشگاه شیوه فعلی ترفیع را تغییر دادیم و نظام سنجش یکپارچه را معرفی کردیم. همه موارد در آئین‌نامه ترفیع مهم است و اگر استاد حضور میدانی، مساله‌یابی، رصد و آینده‌پژوهی هر کدام را نداشته باشد امتیاز لازم را کسب نمی‌کند.

نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

گرامیداشت خدمات استاد مجتهدی فیلسوف مبرز ایرانی

پژوهشگاه مطالعات اجتماعی، فرهنگی و تمدنی نیز در این هفته میزبان همایش علمی یک‌روزه دکتر کریم مجتهدی فیلسوف ایرانی به پاس بیش از پنج دهه تلاش‌های علمی این استاد فلسفه برای تألیف، تدریس و ترجمه آثار مهم فلسفی و تقویت فلسفه ایرانی و شناخت فلاسفه ایرانی بود.

علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد فلسفه دانشگاه تهران، موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رضا غلامی رئیس پژوهشگاه مطالعات اجتماعی، فرهنگی و تمدنی در این همایش حضور داشتند و سخنرانی کردند.

حجت الاسلام رضا غلامی در این همایش با بیان سوالی سخنی خود را آغاز کرد و پرسید چرا استاد کریم مجتهدی، فیلسوف ایرانی است و چرا شخصیت و اندیشه‌های استاد مجتهدی شایسته توجه خاص است؟

وی به این سوال پاسخ داد و گفت: استاد مجتهدی یک متفکر حقیقت‌گراست و در مسیر رسیدن به حقیقت، آزاداندیشی و انصاف را سرلوحه کار خود قرار داده است.

غلامی افزود: استاد مجتهدی به تاریخ ایران و اثر عمیق آن در تحولات فکری و فرهنگی جامعه ایرانی عنایت و به سرمایه‌ها و مفاخر فکری و علمی ایران و ظرفیت‌های ملی باور واقعی دارد و به دین مردم ایران و آثار طبیعی آن در حیات فردی و مدنی مردم به دیده احترام می‌نگرد.

علی لاریجانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یکی از ویژگی‌های استاد کریم مجتهدی را پژوهش و کاوش فلسفی همیشگی دانست و گفت: از نظر این فیلسوف پویش فلسفی توقف‌بردار نیست و وی همیشه این چنین زندگی کرده است.

وی به آشنایی بیش از ۴۰ ساله با استاد مجتهدی اشاره کرد و اظهار داشت: با شروع تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، فلسفه (امانوئل) کانت، (رنه) دکارت و (فریدریش) هگل را نزد استاد مجتهدی آموختم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دکتر مجتهدی، تحفه‌ای ارزشمند در حوزه فلسفه و ایران محسوب می‌شود، زیرا با فلسفه زندگی می‌کند. وقتی فلسفه تدریس می‌کرد، موضوع فلسفه برای او جدی بود و فلسفه طریقی برای امرار معاش برای او یا تفنن یا کسب وجهه نبود. فلسفه برای دکتر مجتهدی، با فضیلت همراه است و انصاف در قضاوت، متانت و رفتار فلسفی در این استاد فرهیخته دیده می‌شود.

گزارشی از سخنان لاریجانی و پیام مکتوب دکتر مجتهدی را به این همایش اینجا بخوانید.

نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

حضور ۲۰ مرکز آموزش عالی ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان

مؤسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی تأثیر خود، نام ۲۰ مؤسسۀ ایرانی را در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان منتشر کرد که در این رتبه بندی دانشگاه‌های «علوم پزشکی ایران» و «محقق اردبیلی» در جایگاه‌های نخست و دوم ملی و زیر ۴۰۰ جهانی هستند. در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ مؤسسه از ۱۱۲ کشور گوناگون جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۷ مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته بودند.

رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز، میزان موفقیت دانشگاه‌های جهان را در برآوردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌کند.

رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز تنها نظامی است که دانشگاه‌ها را بر پایه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می‌کند. این نظام از شاخص‌هایی که به دقت طراحی شده‌اند برای ارائه مقایسه‌های جامع و متوازن در چهار حوزه گسترده بهره‌برداری می‌کند: پژوهش، نظارت، انتقال دانش به جامعه، و آموزش. در این نظام رتبه‌بندی ۱۷ هدف توسعة پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌شود.

پذیرش دانشجوی خارجی در پردیس‌های دانشگاه امیرکبیر جنوب کشور

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم این هفته اعلام کرد: این دانشگاه برای نخستین بار از سال تحصیلی جدید در پردیس‌های ماهشهر، گرمسار، بندرعباس و کیش دانشجوی خارجی می‌پذیرد.

احمد پورقاسم در نشست نمایندگان مؤسسات جذب دانشجو، برنامه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای جذب دانشجوی بین‌الملل را تشریح کرد و اظهار داشت: این دانشگاه در سال‌های گذشته، برنامه‌ای برای جذب دانشجوی خارجی نداشت و بیشتر بر تقویت زیرساخت‌ها متمرکز بود، با تغییر رویکرد وزارت علوم، این دانشگاه هم قصد دارد برنامه جدی برای جذب دانشجویان بین الملل داشته باشد. با برنامه ریزی های انجام شده در سال تحصیلی جدید در پردیس‌های ماهشهر، گرمسار، بندرعباس و کیش دانشجوی بین الملل جذب می‌شود.

پردیس‌های بندرعباس و کیش هم دارای امکانات بسیار خوبی است. پردیس دانشگاه گرمسار هم یکی دیگر پردیس‌های خارج از تهران این دانشگاه است. شاید جذب دانشجوی خارجی در تهران کمی مشکل باشد. برای دانشجویان بین‌المللی که همسایه جنوبی ایران هستند، تحصیل در ماهشهر یا بندرعباس آسان‌تر از تهران است. همه امکاناتی که در تهران وجود دارد از خوابگاه و امکانات رفاهی تا اعضای هیأت علمی در پردیس‌های خارج از تهران وجود دارد.

وی به رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۶ ماه است که همه فرآیندهای جذب را بازبینی کرده‌ایم. بازخوردهای مختلفی گرفته شده و بر اساس این بازخوردها، فرایندها اصلاح شده‌اند. برای مثال تلاش کردیم که فرایند پذیرش تسریع شود. هم‌اکنون فرایند پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سه روزه به نتیجه می‌رسد البته در مقطع دکتری، این فرایند پیچیده‌تر است. دلیل اصلی این پیچیدگی تفاوت رشته‌های فنی با سایر رشته‌ها است. در نتیجه، تأیید دانشجویان برای مقطع دکتری ۲ تا سه ماه زمان‌بر است.

نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

مروتی از سازمان سنجش به کیش رفت

رئیس دانشگاه تهران در این هفته در حکمی حسن مروتی استاد دانشکده دامپزشکی و معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش را به عنوان رئیس پردیس بین‌المللی کیش این دانشگاه منصوب کرد.

سید محمد مقیمی در حکم انتصاب رئیس جدید پردیس بین‌المللی کیش بر ارتقای تعاملات بین‌المللی، اجرای دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، راه‌اندازی دوره‌های آموزشی برخط بین‌المللی، اجرای دوره‌های میان رشته‌ای با مشارکت دانشکده‌ها و سایر دانشگاه‌های داخلی و خارجی، گسترش آموزش عالی در مناطق آزاد، بازاریابی جهت جذب دانشجویان خارجی، تعامل با صنعت و جامعه به منظور پاسخگویی به نیازها با حفظ کیفیت و استانداردهای دانشگاه تهران تاکید کرد.

سامانه‌سپاری کنترل روند تشکیل کلاس‌ها

معاون آموزشی دانشگاه تهران از تغییر شیوه نظارت بر روند تشکیل کلاس‌ها در این دانشگاه از مهرماه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: کنترل روند تشکیل کلاس‌ها سامانه سپاری شد و در این راستا نرم‌افزاری با هدف پایش وضعیت تشکیل کلاس‌های درس در سامانه گلستان آماده شد.

محمود کمره‌ای در دهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در تالار شهید چمران دانشکدگان فنی برگزار شد، افزود: سپردن فعالیت‌ها در حوزه آموزش به سامانه باعث می‌شود که سیستم چابک‌تر و سریع‌تر پیش برود و مشکلات آموزشی دانشجویان مستقیم‌تر و سریع‌تر حل شود.

وی با برشمردن سامانه‌های آموزشی فعال در دانشگاه تهران اظهار داشت: امیدواریم کنترل کلاس‌ها از مهر ماه ۱۴۰۲ به صورت سیستمی انجام شود. سامانه پاد مرتبط با ارتقا و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران تا نیمه تابستان راه‌اندازی می‌شود و به این ترتیب فرآیند ارتقای اعضای هیأت علمی نیز سامانه‌سپاری می‌شود.

دانشگاه آیت‌الله بروجردی (ره) در ۴ رشته گرایش مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرد

شورای گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در چهار رشته گرایش جدید برای دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) را صادر کرد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) در این زمینه گفت: مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در چهار رشته گرایش جدید؛ زبان‌شناسی گرایش حقوقی-علوم سیاسی گرایش دیپلماسی و سازمان‌های بین‌الملل-مطالعات قرآن و حدیث، گرایش معارف قرآن-مهندسی برق گرایش برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های انرژی الکتریکی صادر شد.

دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، دانشگاه فرصت‌آفرین و جامعه‌محور یکی از مراکز آموزش عالی دولتی شهرستان بروجرد در استان لرستان است.

این دانشگاه دارای سه دانشکده علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه، سه هسته پژوهشی، ۱۴ رشته و همچنین ۱۵ گرایش ارشد است. بیش از ۵۳۰۰ دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که از این تعداد، بیش از ۴۴۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی وبیش از ۸۰۰ دانشجو در مقطع ارشد تحصیل می‌کنند.

نشست خسروپناه با مدیران وزارت علوم/تبیین آرای امام(ره) در مورد دانشگاه اسلامی

معرفی دانشجویان مستعد شاهد و ایثارگر به بنیاد ملی نخبگان

مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان هم این هفته در جلسه اتاق فکر و هم اندیشی اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر این سازمان با حضور ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، سید فردین تقی زاده مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار شد. اعلام کرد: دانشجویان مستعد در برنامه‌های اداره کل دانشجویان شاهد و ایثارگر با توجه به شاخص‌های بنیاد ملی نخبگان به این بنیاد معرفی و از تسهیلات آن بهره مند می‌شوند.

وی گفت: این جلسه در خصوص همراهی بنیاد ملی نخبگان و معرفی طرح‌های اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار شده است تا بر اساس آن بتوانیم با قالب‌های بنیاد ملی نخبگان در طرح‌هایی که امتیاز ده هستند و می‌توانند سبب شناسایی دانشجویان مستعد و نخبه شوند دانشجویان شاهد و ایثارگر حمایت شوند.

تقی زاده افزود: بر این اساس در این جلسه مقرر شد برگزیدگان شرکت کننده در برنامه‌های اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر مانند جشنواره جایزه ملی شهید شهید سلیمانی، جشنواره قرآنی فرهنگی و هنری شهید آوینی همچنین جایزه ملی ایثار به بنیاد ملی نخبگان معرفی شوند و بنیاد امتیاز هرکدام از طرح‌ها و برنامه‌های مذکور را برای متقاضیان دریافت امتیازات بنیاد در سرجمع امتیازات دانشجویان شاهد و ایثارگر لحاظ کند.

سازمان سنجش و چند خبر

سازمان سنجش نیز در هفته گذشته مطابق معمول اخبار متفاوتی داشت. روند انتخاب رشته داوطلبان کارشناسی ارشد پایان یافت؛ در حالی که به گفته مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور بیش از ۲۰۰ هزار نفر از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۲ انتخاب رشته کردند. حدود ۳۵۵ هزار داوطلب آزمون کارشناسی ارشد سال ۲ ۱۴۰ مجاز به انتخاب رشته بودند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آنها انتخاب رشته کردند. در آزمون کارشناسی ارشد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر شرکت کرده بودند.

همچنین سازمان سنجش اعلام کرد از آنجا که فقط چند روز تا برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها باقی مانده و هر سال همین موقع فعالیت شیادانی که داوطلبان را ترغیب به تقلب می‌کنند در فضای مجازی بیشتر می‌شود، این برای مقابله با هرگونه تخلف و تقلبی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

با این حال برای مقابله با هرگونه تخلف و تقلبی پیش بینی‌های لازم انجام شده است. طبق متن قانون رسیدگی به تخلفات جرایم در آزمون‌های سراسری همراه داشتن و استفاده از هرگونه وسایل غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه دار مثل گوشی همراه، دستگاه حافظه، پیجر، ساعت، دستبند، عینک، انگشتر، ماشین حساب و خودکار و پاک کن هوشمند تبانی با دواطلبان یا افراد خارج از حوزه‌های امتحانی یا دست اندرکاران آزمون و کمک به داوطبان دیگر برای پاسخگویی به سوالات تخلف در آزمون محسوب می‌شود البته قانون تخلفات و جرایم دیگری را نیز در نظر گرفته است.

همچنین سازمان سنجش در ویدئویی کوتاه روند راه‌اندازی و شیوه کار سامانه «طراحان سوال» را توضیح داد.

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و اندیشکده ادبیات پایداری

تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی با هدف بهره گیری از توانایی‌های علمی پژوهشی و اجرایی دو طرف برای انجام طرح‌ها و فعالیت‌های پژوهشی امضا شد. نشست مشترک رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد و دو طرف تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha