۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85140284
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۴۷۱ میلیارد ریال تسهیلات به صنایع تبدیلی خراسان‌شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: پارسال ۴۷۱ میلیارد ریال تسهیلات به ۶۳ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی استان پرداخت شد.

سیدمحمود سید الحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهار کارخانه خوراک دام، ۲ کشتارگاه صنعتی، ۲ سردخانه، چهار کارخانه آرد، واحد بسته بندی حبوبات، کارخانه رب، تولید شیره انگور از مهمترین واحدهای صنایعی تبدیلی استان هستند که از این تسهیلات بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی در حمایت از رونق تولید پیشرو است افزود: این بانک در سال ۱۴۰۰، ۹۹۰ میلیارد ریال تسهیلات و در سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال به ۹۸ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی استان پرداخت کرد.

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به افزایش ۲ برابری پرداخت تسهیلات سال گذشته در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: این بانک در مجموع ۳۸ هزار و ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات در سال ۱۴۰۱ به کشاورزان و بهره برداران استان پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن حدود ۲ برابر افزایش یافت.

وی یادآور شد: از مجموع این میزان تسهیلات پرداختی ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی است که به حدود ۱۰ هزار نفر کشاورز پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

۱۱۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان خراسان شمالی دایر است که از مجموع این تعداد ۲۲ واحد راکد است.

صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۵۰ هزار تن انواع محصولت کشاورزی را دارد که به نوعی حدود ۵۰ درصد این محصولات شانس فرآوری دارند و امسال ۸۷ هزار تُن تولید سالانه محصول فرآوری شده به ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی استان در سال زراعی جاری افزوده شد.

از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

اولویت‌های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه‌های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش‌های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

مهم‌ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha