به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، مهران مهدویان؛ کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی پروا در ابتدای نشست، ضمن تشکر از گروه سینمایی هنر و تجربه برای اکران فیلمش گفت: یاد و خاطره حسام محمودی با نقش آفرینی در پروا همیشه زنده است. دوست داشتم در زمان اکران فیلم حضور داشته باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. حسام برای نقش خسرو خیلی انرژی گذاشت.
مازیار فکری ارشاد منتقد سینما گفت: درگذشت حسام محمودی را مجدد تسلیت میگویم. حیف که در زمان اکران فیلمش حضور نداشت. حسام بازیگر بااستعدادی بود. فکری ارشاد با مقایسه اولین ساخته مهدویان و فیلم پروا بیان کرد: اگزما اولین ساخته مهران مهدویان را سال ۹۶ در خانه هنرمندان نقد کردم. امروز هم منتقد دومین فیلم مهران هستم. اگر بخواهم این دو اثر را با هم مقایسه کنم باید بگویم پروا از نظر تکنیک و شمایل سینمایی، گام بلندتری به جلو برداشته است.
وی به ساختار و فرم فیلم اشاره کرد و افزود: در این فیلم از ساختار غیرخطی استفاده شده است. ۳ قصه با یکدیگر پیش میرود. این ساختار در حالی که جذاب است، نباید افت و خیز داشته باشد. کارگردان پراکندگی و عدم توالی سکانسها این ساختار مدون را بر اساس قصه، درست انتخاب کرده و تدوین هم تاثیر زیادی داشته است. روایت غیرخطی اگر در تدوین درست انجام نشود، فیلم را زمین میزند. تجربههای زیادی در سینما داشتیم که میخواستند از این ساختار استفاده کنند اما ریتم و ارتباط بین سکانسها درست انجام نشد. اما این اتفاق در مورد فیلم پروا رخ نداد.
این منتقد سینما با اشاره به مدت زمان فیلم افزود: مدت زمان فیلم نسبت به استانداردهای سینمایی کمتر بود. مدت زمان فیلم ۷۵ دقیقه است و همین باعث شد در زمان تماشای فیلم، احساس خستگی نکنم. فیلمهایی که روایت خطی ندارند را باید با دقت دو برابر تماشا کرد تا جزییات را کاملا متوجه شد.
فکری ارشاد به تغییر سلیقه و ذائقه مخاطب اشاره کرد و گفت: مخاطب با ذهنیت روایت کلاسیک خطی که همیشه مرسوم است، وارد سینما میشود. برخی از فیلمهای سینمایی و محصولات شبکه نمایش خانگی مخاطب را تنبل کرده است. مخاطبی که فیلمهای هنر و تجربه را میبیند با شکلهای روایی فیلم آشنایی دارد و از تماشای فیلمهای غیرخطی خسته نمیشود. اگر این فیلم در سینمای بدنه اکران میشد به مشکل مواجه برمیخورد. ممکن بود مخاطب با فرم و شکل روایتِ فیلم ارتباط برقرار نکند. مخاطبانی که جدیتر با سینما در ارتباط هستند، شیوههای مختلف روایت را به راحتی میپذیرند. ریتم فیلم پروا متوازن بود و افت و خیز نداشت.
فکری ارشاد با تاکید بر اینکه در فیلم پروا موقعیت جغرافیای تغییر کرده و این فیلم در تهران ساخته نشده، توضیح داد: این امر جای تحسین دارد. اما چیزی از موقعیت مکانی در فیلم دیده نمی شود. هویت شهری در فیلم دیده نشد که مهدویان در پاسخ به این موضوع گفت: نشان ندادن موقعیت جغرافیایی از همان ابتدا یک انتخاب بود. نمیخواستم به شهر اشاره کنم. قصد داشتم فیلم را در کرمانشاه بسازم که بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و در گرگان فیلم ساخته شد.
مهران مهدویان؛ کارگردان و نویسنده به سبک روایت فیلم اشاره کرد و گفت: یکی از برگهای برنده فیلم، تدوین بود. بارها از من این سوال پرسیده شده که شما در تدوین به این نتیجه رسیدید که ساختار فیلم را غیرخطی روایت کنید؟ خیر. فیلمنامه از ابتدا به همین صورت بود و تدوین به فیلم کمک زیادی کرد. برایم بسیار مهم است که مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. تمام تلاشم را کردم تا با روایت درست و استفاده از بازیگران بتوانم اثری را ارئه کنم که مخاطب تا پایان، فیلم را تماشا کند. سعی کردم فیلم خوبی بسازم اما سلیقهها متفاوت است. گاهی مجبوریم جنس بازی یک بازیگر را تغییر دهیم تا مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند و داستان را دنبال کند.
اجرای این نشست را علی زادمهر برعهده داشت. فیلم پروا به کارگردانی مهران مهدویان از سوم خرداد در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنرو تجربه اکران شده است. زندهیاد حسام محمودی، مهتاب ثروتی، سیامک ادیب، آسیه سلطانی، اکبر آیین، علیرضا مویدی، وحید میرزابیگی، فرزاد باقری، زینب شعبانی، مهرداد بخشی، دانیال حاجیزاده، مهدی میری و محمد شامی بازیگران این فیلم هستند.
نظر شما