۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85140921
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قائم مقام حزب موتلفه: زمینه کاپیتولاسیون‌های جدید فراهم نشود

بیرجند- ایرنا- قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: امروز باید مراقب باشیم و نگذاریم که زمینه کاپیتولاسیون‌های جدید یعنی سلطه مجدد آمریکا و تبعیت جامعه و کشور از آن فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا ترقی چهارشنبه شب در مراسم گرامیداشت شهدای موتلفه اسلامی در مسجد سیدالشهدا بیرجند اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علمای بزرگی به زندان افتادند و شکنجه‌های بسیار زیادی را تحمل کردند و در نهایت قیام خونین ۱۵ خردادماه رقم خورد.

وی با اشاره به اقدامات استکباری و استعماری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: به عنوان مثال قانون کاپیتولاسیون، قراردادی برای توهین و تحقیر ملت ایران بود و از طرفی هم زمینه آزادی فعالیت آمریکایی‌ها در کشور فراهم می‌کرد که امام خمینی (ره) در مقابله با آن به پاخواست و مردم را همراه خود کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: همان جریان‌هایی که قبل از انقلاب عامل آمریکا و علاقمند به صهیونیست و از طرفی به دنبال تحکیم روابط بین آمریکا و ایران بوده و سلطه آمریکا برکشور را پذیرفته بودند، امروز همین افراد به جای کاپیتولاسیون به دنبال مذاکره و سازش با آمریکا هستند.

وی افزود: آنان به دنبال این هستند که با برگردانندن سلطه آمریکا در کشور از این راه مسیر توسعه کشور را همواره ‌کنند در حالی که آمریکا یک ذره دلش برای اسلام و ملت نمی‌سوزد و در طول تاریخ هم با ظلم و ستم و سلطه‌گری منافع ملی، ذخایره زیرزمینی ما را چپاول کرده و نه تنها به فکر ملت نیست بلکه به دنبال استثمار ملت ایران است.

ترقی اظهار داشت: امروز ما باید مراقب باشیم و نگذاریم که کاپیتولاسیون‌های جدید که زمینه سلطه مجدد آمریکا و تبعیت جامعه و کشور از آمریکا را را ایجاد می‌کند، فراهم شود.

وی گفت: امروز همانند شهیدان امانی‌ها، بخارایی‌ها، نیک‌نژادها و صفارهرندی‌ها در عرصه سیاسی کشور ما فراوان هستند که مراقب هستند و رصد می‌کنند که دوباره آمریکا نه تنها به کشور ما حتی به منطقه برنگردد.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری، آمریکا به عنوان جرثومه فساد عامل تفرقه مسلمانان و عقب ماندگی ملت‌های اسلامی است، گفت: باید آمریکا از این منطقه خارج شود که نتیجه خون شهدای عزیز ما به خصوص سردار سلیمانی است و به امید خدا تحقق پیدا خواهد کرد.

مراسم گرامیداشت شهیدان محمد صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی امشب در بیرجند برگزار شد.

زمان شهادت این شهدا که به یاران موتلفه شناخته می‌شوند ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ بوده است.

حسنعلی منصور نخست وزیر وقت علاوه بر نقش اصلی در جنایت ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، لایحه‌ ضد ایرانی کاپیتولاسیون را نیز به مجلس ارائه کرده بود که نارضایتی گسترده امام و مردم را در پی‌داشت و توسط شهدای حزب موتلفه اعدام انقلابی شد.

پس از اعدام انقلابی منصور، دادگاه رژیم پهلوی برای چهار تن از اعضای اصلی هیات موتلفه اسلامی حکم اعدام صادر کرد و این شد که این شهدای والامقام در ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ جان خود را نثار انقلاب اسلامی و ملت ایران کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha