۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۱
کد خبرنگار: 2158
کد خبر: 85141073
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کابوس سگ‌های بدون صاحب در بروجرد

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۱
کد خبر: 85141073
کابوس سگ‌های بدون صاحب در بروجرد

بروجرد - ایرنا - جولان گروهی سگ‌های ولگرد و بدون صاحب کابوس روزهای روشن کوچه و خیابان‌های شهر بروجرد شده است ترسی که خود به تنهایی کفایت می‌کند تا آرامش را از شهروندان به خصوص کودکان و بانوان سلب کرده و باعث ترس و اضطرابی پایدار در آنها شود.

به گزارش ایرنا، سگ‌های بدون صاحب که گرسنگی و امید به جلب توجه از سوی انسان‌ها آنها را به کوچه و خیابان های شهر سرازیر کرده این روزها باعث ترس و وحشت برخی شهروندان شده است تا مردم نتوانند با آرامش خاطر در معابر عمومی لحظاتی را بگذرانند.

فرقی نمی کند چه ساعتی از روز قصد بیرون آمدن از خانه را داشته باشی، تنها باشی یا کودک خردسالت را به همراه داشته باشی، آنچه دل مشغولی‌ات می شود ترس از پرسه سگ‌های بدون صاحب است که در بهترین حالت پا به پایت حرکت می کنند و گاه آنقدر فاصله را نادیده می گیرند که ناخودآگاه چاره ای جز تند کردن گام هایت را نداری، کابوسی که می تواند مخل خواب آرام برای کودکان شود.

سگ های بدون صاحب وقتی به صورت جمعی در شهر حرکت می کند ناخودآگاه ترسی در جان بانوان و کودکان به وجود می آورند که نتیجه این ترس ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

سگ های بدون صاحب معمولا به صورت گله‌ای در شهر و روستا تجمع و حرکت می کنند و گاهی نیز ممکن است حمله آنان به مردم گله‌ای باشد که فرار انسان در اثر حمله سگ‌ها باعث زمین خوردن و شکستن دست و پای آنان می شود.

در این خصوص؛ یک بانوی کارمند اهل شهرک‌های اطراف بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر روز صبح برای رفتن به محل کار استرس بالایی برای روبرو شدن با سگ‌های ولگرد دارم و همسرم مجبور است تا مسیر ابتدای خیابان من را همراهی کند تا با حمله سگ های ولگرد و بدون صاحب مواجه نشوم.

فاطمه گودرزی افزود: چندبار با حمله سگ‌های ولگرد روبرو شده ام که با کمک مردم توانستم از حمله آنان رهایی یابم.

یکی دیگر از بانوان بروجردی گفت: شب‌ها از صدای سگ های ولگرد تا صبح خواب به چشمانمان نمی رود و مدام صدای آنان ترس در دل فرزندانم ایجاد می کند.

مریم روزبهانی افزود: برخی حیوانات دیگر مانند روباه نیز برای دسترسی به غذا وارد شهر می شوند که مواجه سگ ها با روباها نیز سر و صداهای وحشتناکی ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: از شهرداری بروجرد تقاضا داریم که اقدام لازم را برای نگهداری سگ های ولگرد و بدون صاحب را انجام دهد.

سگ های ولگرد و ساماندهی و شیوه برخورد با آنها همواره مسئله پرچالشی برای شهرداری ها، مردم و حامیان حیوانات بوده است، برخی حامیان حیوانات با کشتن سگ های بدون صاحب مخالف هستند و معتقدند که نباید سگ ها کشته شوند و باید آنان را زنده گیری و به مکان هایی برای نگهداری انتقال داد که این موضوع نیز هزینه هایی را برای شهرداری ها در بردارد.

ولی چنین مکان هایی، دست کم راه میانه ای است تا رضایت و آرامش همه شهروندان چه آن مادر و کودک خردسال و چه آن شهروند حامی حیوانات حاصل شود.

به تازگی شهرداری بروجرد در یک اقدام خوب، مرکزی را برای نگهداری سگ های ولگرد و بدون صاحب در بیرون شهر در نظر گرفته و با یک تیم ویژه و متخصص اقدام به زنده گیری و انتقال آنان به آن مکان می کند.

گزش سگ های ولگرد نیز به تنهایی باعث بیماری هاری می شود که فرد باید چند هفته با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی واکسن را به صورت مرحله دریافت کند که این موضوع نیز خود مخاطراتی می تواند در پی داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در جلسه بررسی مسائل بهداشتی و درمانی شهرستان بروجرد که چند روز پیش در شبکه بهداشت این شهر برگزار شد، گفت: ۸۵ درصد گزش انسان در لرستان مربوط به سگ های ولگرد و در برخی موارد سگ های خانگی است که صاحب خود را مورد گزش قرار می دهند.

بهرام دلفان افزود: انتقال سگ های ولگرد به نقاهتگاه و عقیم سازی آنان راه حل خوبی برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد و بدون صاحب است.

وی اظهار کرد: شهرداری بروجرد برای اولین بار در استان جمع آوری سگ های ولگرد را به صورت تخصصی انجام می دهد که قابل تقدیر است.


۳۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در بروجرد جمع آوری، عقیم سازی و پلاک بندی شد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای نگهداری سگ‌های بدون صاحب جایگاهی در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع در بیرون از شهر بروجرد احداث شده است.

کابوس سگ‌های بدون صاحب در بروجرد

شهاب شعبان افزود: در طول شبانه روز ۱۰ قلاده سگ در بروجرد زنده گیری و با انتقال به این مکان پلاک بندی و عقیم سازی و واکسیناسیون می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بروجرد بیان کرد: طریقه زنده گیری سگ‌ها توسط یک گروه به وسیله بیهوشی انجام و به محل نگهداری انتقال داده خواهد شد.

شعبان اضافه کرد: برخی سگ‌های بدون صاحب در این محل بعد از عقیم سازی و بی خطرسازی و واکسینه شدن برای نگهبانی به افرادی که متقاضی باشند، واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکان نگهداری سگ‌های بدون صاحب در بروجرد ظرفیت ۴۰۰ قلاده سگ را دارد، یادآور شد: برای غذارسانی به سگ‌های جمع‌آوری شده مشکل داریم که انتظار می‌رود حامیان حیوانات برای تامین غذای آنها کمک کنند.

وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر بروجرد می‌توانند با سامانه ۱۳۷ شهرداری بروجرد یا با مدیریت پسماند تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha