۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰
کد خبر: 85141742
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

انگلیس: کره شمالی گام‌های معتبری را برای خلع سلاح هسته‌ای بردارد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای در پی آزمایش موشکی کره شمالی، خواستار برداشتن گام‌های معتبر از سوی پیونگ‌یانگ در زمینه خلع سلاح هسته‌ای شد.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است: پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در پانزدهم ژوئن نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

بیانیه یادشده با بیان اینکه «پرتاب غیرقانونی موشک‌های بالستیک، صلح و امنیت شبه جزیره کره را تهدید می کند» افزود: ما قویاً از کره شمالی می‌خواهیم که به مسیر گفت‌وگو بازگردد و گام‌های معتبری را برای خلع سلاح هسته‌ای بردارد.

بر اساس گزارش‌ها، کره شمالی روز پنجشنبه یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که ارتش کره‌شمالی اوایل امروز (پنجشنبه) پس از پایان پنج دور رزمایش‌ گسترده کره جنوبی و آمریکا در نزدیکی مرز به شدت حفاظت‌شده کره، متعهد شده بود که پاسخ متناسبی بدهد که البته جزئیات این پاسخ گویی را ارائه نکرد.

رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده، از ماه گذشته آغاز شده بود و رزمایش‌های مشترک واشنگتن و سئول در سال جاری، بزرگترین رزمایش این چنینی از زمان آغاز آن در سال ۱۹۷۷ تاکنون محسوب می‌شد.

کره شمالی در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی و تسلیحاتی از جمله موشک بالستیک قاره‌پیمای جدیدی با سوخت جامد را انجام داده است. بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیونگ یانگ از پرتاب موشک‌های بالستیک منع شده است، اما می‌گوید این قطعنامه‌ها برنامه فضایی غیرنظامی را شامل نمی‌شود. با این حال، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا مدعی هستند که پرتاب ماهواره‌های پیونگ یانگ با اهداف نظامی است.

تحلیلگران بر این باورند که پرتاب ماهواره‌های نظامی بخشی از تلاش‌های کره شمالی برای پیشبرد فناوری نظارتی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، به منظور بهبود توانایی در حمله به اهداف دور در صورت وقوع جنگ در منطقه است. «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی اخیرا حین بازدید از روند آماده‌سازی پرتاب اولین ماهواره نظامی این کشور، در اختیار داشتن فناوری ماهواره جاسوسی را حائز اهمیت راهبردی در بازدارندگی علیه آمریکا دانسته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha