۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 85143106
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه اروپا: اقدامات موشکی کره‌شمالی امنیت بین المللی را تهدید می‌کند

لندن – ایرنا – سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از تحرکات موشکی کره شمالی، گفت که این اقدامات، امنیت بین المللی را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، پیتر استانو روز شنبه در توئیتی نوشت: شلیک موشک‌های بالستیک کره شمالی در پانزدهم ژوئن نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت بود. وی با اشاره به اینکه «همه اعضای سازمان ملل باید نقش کامل خود را در متقاعد کردن کره‌شمالی برای توقف اقداماتی که امنیت بین المللی و منطقه‌ای را تهدید می کند، ایفا کنند» تاکید کرد: راه رسیدن به امنیت، در گفت‌وگو نهفته است.

پیشتر نیز آمریکا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی، اقدام موشکی کره شمالی را محکوم کرده و آن را نقش آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواندند.

در بیانیه مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی آمده است: این شلیک‌ها نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بوده و نشان دهنده تهدید برنامه‌های موشک‌های بالستیک و سلاح‌های غیرقانونی کشتار جمعی کره شمالی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان و رژیم جهانی عدم اشاعه هسته‌ای است.

وزارت خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار برداشتن گام‌های معتبر از سوی پیونگ‌یانگ در زمینه خلع سلاح هسته‌ای شد. در این بیانیه آمده است: پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در پانزدهم ژوئن نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. بیانیه یادشده با بیان اینکه «پرتاب غیرقانونی موشک‌های بالستیک، صلح و امنیت شبه جزیره کره را تهدید می کند» افزود: ما قویاً از کره شمالی می‌خواهیم که به مسیر گفت‌وگو بازگردد و گام‌های معتبری را برای خلع سلاح هسته‌ای بردارد.

بر اساس گزارش‌ها، کره شمالی پنجشنبه گذشته ۲ فروند موشک بالستیک را با هدف اعتراض آشکار به مانورهای اخیر کره جنوبی و آمریکا به سمت دریای شرق (دریای ژاپن) شلیک کرد. وزارت دفاع کره شمالی با صدور بیانیه‌ای رزمایش سئول و واشنگتن را که با مهمات جنگی برگزار شد، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه دانست و محکوم کرد.

در این رزمایش جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ و توپ خودکششی کا-۹ کره جنوبی و جنگنده‌های اف-۱۶ و هواپیماهای بدون سرنشین گرِی ایگل آمریکا شرکت کردند.

وزارت دفاع کره شمالی این دو کشور را به تشدید تنش‌ها متهم و اعلام کرده بود که این رزمایش پاسخی «غیرقابل اجتناب» در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha