۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 988
کد خبر: 85142946
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات کنترل بیولوژیک در ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌ کشاورزی خوزستان انجام شد

اهواز - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: عملیات کنترل بیولوژیک در سطح ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان با رهاسازی ۲ نوع زنبور انجام شد.

ناجی شهیب زاده روز شنبه در گفت و گو با با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کنترل بیولوژیک یا بازداری زیستی آفت‌ها، پدیده‌ای طبیعی بوده که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات است و می‌تواند به صورت طبیعی و یا با دخالت انسان اتفاق افتد.
وی با بیان اینکه حشرات مهم‌ترین گروه از عوامل زنده هستند که در برنامه‌های کنترل بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: لزوم کنترل آفات در تولید محصولات کشاورزی به منظور کاهش جمعیت آفات زیر سطح آستانه اقتصادی، ضرورت افزایش اطلاعات در مورد آلودگی‌های زیست محیطی و آفت‌کش‌های شیمیایی را بیش از پیش نمایان می‌کند.
شهیب زاده گفت: زنبور براکون در یکهزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون رهاسازی شده که ۳۰۰ هکتار از این سطح مربوط به مزارع گوجه فرنگی و یک هزار و ۲۰۰ هکتار در مزارع ذرت بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: همچنین در شرکت طرح توسعه نیشکر در سطح هشت هزار هکتار رهاسازی زنبور تلنموس برای مبارزه با آفت سزامیا در مزارع نیشکر انجام شد.
وی ادامه داد: هم اکنون هفت واحد انسکتاریوم فعال در خوزستان وجود دارد که یک مورد مربوط به بخش دولتی (طرح توسعه نیشکر) و ۶ مورد مربوط به بخش خصوصی است که کار تولید و پرورش عوامل مفید را انجام می‌دهند و برنامه رهاسازی تعیین و به انسکتاریوم‌های طرف قرارداد ابلاغ می‌شود ضمن اینکه نظارت بر رهاسازی حشرات مفید در مزارع و باغات به وسیله کارشناسان شبکه پایش در حال انجام است.
شهیب زاده با بیان اینکه حشرات مفیـد با کاهش جمعیت آفات، خسارات ناشی از آنها را کاهش داده و از طغیان آنها جلوگیری می‌کنند، گفت: اجرای این برنامه‌ها دفعات سمپاشی را کاهش داده و سبب بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی، افزایش ضریب امنیت و سلامت غذایی جامعه، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی، امکان صادرات محصولات کشاورزی با ارایه گواهی کیفیت و سلامت و ایجاد مشاغل جدید در جهت تولید مواد و عوامل بیولوژیک را فراهم می‌کند.
وی افزود: آموزش‌های ترویجی لازم درخصوص ضرورت و اهمیت توجه به جایگزینی روش‌های بیولوژیک، اهمیت تولید محصول سالم و حرکت به سوی کشاورزی پایدار در قالب کلاس‌های آموزشی- ترویجی و آموزش‌های چهره به چهره به بهره برداران داده می‌شود.

سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، عسل و شیلات معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha