۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85143481
T T
۳۸ نفر

برچسب‌ها

سرابی به نام گنج در دخمه‌های متروکه

۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۴
کد خبر: 85143481
سعید وحیدی
سرابی به نام گنج در دخمه‌های متروکه

بجنورد- ایرنا- تب‌وتاب یک شبه پولدار شدن این روزها در خراسان شمالی بالا گرفته و بسیاری از افراد برای رسیدن به این رویا وارد بیراهه‌هایی به نام گنج‌یابی می شوند که گاهی اوقات به قیمت جان آنها نیز تمام می‌شود.

به گزارش ایرنا، در تاریکی رعب آور شب که ذهن را به وادی اوهام و خیال جن و شبح می کشاند نه می توان به روشنی چیزی دید و نه صدای شنیده می شود به دنبال آرزوهای واهی می گردند که هیچوقت وجود نداشته و سرابی بیش نیست.

اینان افرادی هستند که آرزوهایشان را در دل خاک و بدنه کوه ها و آثار تاریخی جستجو می کنند و بدون هیچ هدف و برنامه ای آرزوهایشان را می کاوند، غافل از اینکه عمل آنها کاری بس بیهوده است.

ضرب المثل «نابرده رنج، گنج میسر نمی شود» در صندوقچه فراموشی آنها جای گرفته و بیشتر افراد به دنبال پیمودن ره 100 ساله در یک شب هستند و انگار دیگر رویای ثروتمند شدن مختص فیلم‌ها و داستان‌ها نیست و بیل و گلنگ به دست برای یافتن گنج راهی کوه و بیابان می شوند.

کافی است سری به برخی محوطه های تاریخی یا قبور قدیمی بزنید تا ببینید چگونه به دلیل حفاری‌های غیر مجاز برخی افراد ناآگاه این مناطق را سوراخ سوراخ کرده و این آثار که تاریخ و حوادث زمانه را یادآوری می‌کند اینک دردمند از کندن و کاوش گنج یابان است.

این افراد ناآگاه در جست و جوی گنج گاهی سر از ارگ تاریخی "بلقیس"، "بنای تاریخی قلعه صعلوک"، "مجموعه تاریخی اسپاخو" و یا "غارهای هنامه شیروان" در می آورند و در آخرین مورد یکی از این افراد در سودای یک شبه پولدار شدن برای جست و جوی گنج سر از غار "بزداغی" و مناطق صعب العبور مانه و سملقان در آورد.

فردی که خودش را به بیراهه‌ای به نام گنج یابی سپرد و با از دست دادن جانش جز رنج و خاطره‌ای تلخ چیزی برای خانواده اش به جا نگذاشت.

شاید باورتان نشود اما بسیاری از این افراد ناآگاه، میلیون‌ها تومان پول برای خرید گنج‌یاب و حتی گوش سپاری به چرندیات شیرین از زبان شیادان هزینه می کنند.

شبکه های اجتماعی پُر از افراد به اصطلاح مورخ و باستان شناسی است که با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم و تحویل چرندیاتی شیرین در خصوص محل گنج دُکانی برای خود به راه انداخته اند.

این شیادان جدای از فروش دستگاه های گنج یاب، نشانه هایی از محل گنج به افراد ناآگاه تحویل می دهند و آنها را با بیل و کلنگ راهی بَر و بیایان هایی می‌کنند که به‌جای گنج، رنج برایشان به ارمغان می‌آورند.

سرابی به نام گنج در دخمه‌های متروکه

هیچ عاقلی محل دفن گنج را لُو نمی‌دهد

اگر به تفکرات این افراد رجوع کنی به هیچ دلیلی نمی‌توان آنها را قانع کرد که این کار آنها سرابی بیش نیست این افراد بر این تئوری سخت استوار هستند که در گذشته هر کسی دفن می‌شد به همراهش اشیای تاریخی و با ارزش نیز دفن می‌کردند به همین دلیل قبرستان‌های قدیمی و متروکه به عنوان نقطه هدف این افراد شناخته می شود.

یکی از باستان شناسان خراسان شمالی در این خصوص می گوید: اگر مطالعاتی از وضعیت اجتماعی مردم در دوره های تاریخی گوناگون داشته باشید، خواهید فهمید که اکثریت مردمان آن روزگار وضعیت معیشتی خوبی نداشتند تا با اشیای ارزشمند دفن شوند.

علی اکبر وحدتی می افزاید: اشیای با ارزش مختص طبقه خاصی بوده است و همه آنها نیز معمولا با جواهرات و یا اشیای ارزشمند دفن نمی شوند، از سوی دیگر هیچ فرد عاقلی محل دفن اشیای قیمتی اش را لُو نمی دهد تا مردم این روزگار بتوانند به راحتی به آن دست یابند.

این باستان خراسان بیان می کند: معمولا گذشتگان در صورت دفن اشیا با ارزش سعی می کردند به روش های گوناگون افراد متجاوز را گمراه کنند.

وحدتی تصریح می کند: بنده در طول ۲۸ سال کار حرفه ای در این حوزه تنها ۲ بار در حین باستان شناسی موفق به یافت طلا شدم که آن هم بسیار اندک بود بنابراین از مردم می خواهم فریب این شیادان را نخورند و زندگی خود را با ریزش بدنه غارها دچار دردسر نکنند.

سرابی به نام گنج در دخمه‌های متروکه

دستگیری ۲۱ حفار غیرمجاز

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ۲۱ حفار غیر مجاز محوطه های تاریخی استان از ابتدای سالجاری تاکنون با همکاری مردم و نهادهای انتظامی و امنیتی دستگیر و برای ۲۰ مورد از این افراد متجاوز مراجع قضایی حکم صادر کرده است.

سرهنگ خلیل حاجی زاده می افزاید: این افراد در رابطه با هشت حفاری غیر مجاز در مناطق تاریخی و تحت پوشش میراث فرهنگی خراسان شمالی دستگیر شده اند.

وی ادامه می دهد: در این ارتباط پنج دستگاه فلزیاب، تعداد زیادی ادوات حفاری و قطعات کوزه سفالی نیز کشف شد.

سرهنگ حاجی زاده با بیان اینکه زیر هیچ سنگ‌ نبشته‌ یا قبور قدیمی گنج وجود ندارد، تصریح می کند: بسیاری از افراد در خراسان شمالی در جست‌وجوی گنج و پولدار شدن قدم به بیراهه‌ای پرخطر می‌گذارند که در اکثر مواقع نه تنها وقت تلف کردنی بیش نیست بلکه صدمات جانی و مالی گاه جدی برایشان در پی داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی می افزاید: از مردم می خواهیم که آگاه باشند و تمدن و تاریخ ایران را به خاطر هیچ و پوچ نابود نکنند.

سرابی به نام گنج در دخمه‌های متروکه

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و افرادی که به این کار اقدام کنند از ۶ ماه تا سه سال حبس می شوند و اشیای مکشوفه نیز به نفع میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

سرهنگ حاجی زاده تصریح می کند: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی در فهرست آثار ملی یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام شده باشد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

به گزارش ایرنا، تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha