۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85143547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حوادث طبیعی ۲ هزار میلیارد تومان به کشاورزی بجنورد خسارت وارد کرد

بجنورد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد گفت: حوادث طبیعی خشکسالی، سرمازدگی و سیلاب ۲ هزار میلیارد تومان در سال زراعی جاری(اول مهرماه ۱۴۰۱ تاکنون) به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

یحیی رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنها از ناحیه خشکسالی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح اراضی این استان به دلیل نبود منابع‌آبی و کاهش بارندگی آبیاری نشد.

وی افزود: اینک محصول ۷۰ درصد اراضی دیم این شهرستان به دلیل رشد ناکافی قابل برداشت نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد در بخش دیگری از سخنانش بر خودکفایی محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: کشاورزی سنتی باید کنار گذاشته شود و با کشاورزی مدرن، علمی و دانش روز بهره‌وری را در واحد سطح بالا برد.

وی خرده مالکی را از دیگر مشکلات بخش کشاورزی در مرکز خراسان شمالی دانست و گفت: خرده مالکی معیشت مردم را به خطر انداخته است و باید با حمایت دولت طرح یکپارچه سازی اراضی در این استان اجرا شود.

رمضانی تصریح کرد: ۷۰ درصد اراضی شهرستان بجنورد دیم و ۳۰ درصد اراضی آن آبی است و تمامی این اراضی با خطر خشکسالی مواجه هستند.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان را خاکی بودن کانال های آبیاری دانست و گفت: یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر کانال آبیاری در شهرستان وجود که تاکنون تنها ۲۰۰ کیلومتر از آن بتنی و مابقی خاکی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد میزان اعتبار بخش کشاورزی در سال زراعی گذشته را ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه اعتبار بخش کشاورزی شهرستان در سال جاری نسبت به پارسال ۲ برابر شده است و اینک به ۳۸ میلیارد ریال رسیده است اما هنوز هم کمبود اعتبار داریم.

وی خاطرنشان کرد: اینک در ۱۵ نقطه طرح های بتنی کردن کانال های آبیاری آغاز شده است تا آب مورد نیاز کشاورزان تامین شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان بجنورد ۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۷۰ درصد از این سطح دیم و ۳۰ درصد آبی است که از مجموع این اراضی ۱۱ هزار و ۵۷۶ هکتار بخش زراعی آبی و ۳۹ هزار و ۷۸۵ زراعی دیم است که که ۱۷ هزار خانوار آن بهره بردار بخش کشاورزی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha