یک متخصص: مستعد بودن بانوان به بیماری‌های خودایمنی در ابتلای آنها به ام.اس موثر است

سبزوار- ایرنا- یک متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: وضعیت هورمونی متفاوت زنان نسبت به مردان و نیز مستعد بودن بانوان به بیماری‌های خودایمنی، در ابتلای بیشتر آنها به ام.اس موثر است.

دکتر معصومه رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بروز ام اس در زنان ۲ تا سه برابر مردان است که البته دلیل اصلی آن ناشناخته است، اما متداول ترین توجیه آن این است که زنان برای ابتلا به بیماری های خودایمنی و التهابی مستعدترند.

وی اظهار داشت: محققان بر این باورند که وضعیت هورمونی متفاوت زنان نسبت به مردان هم می تواند در بروز ام اس دخیل باشد و طبق نظریه دیگر این موضوع می‌تواند به کمبود ویتامین دی و مکانیسم متفاوت پردازش ویتامین دی در بدن زنان و مردان مربوط باشد.

این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: علل و عوامل خطر ابتلا به بیماری ام اس پیچیده است و محققان به طور دقیق عامل به وجود آورنده این بیماری یا دلیل اینکه چرا برخی از افراد به آن مبتلا شده و برخی دیگر به آن مبتلا نمی شوند، را نمی دانند.

دکتر رضایی افزود: به نظر می رسد چند عامل اصلی در به وجود آمدن این بیماری نقش دارند از جمله سلامت ساختار ایمنی بدن، بیماری های عفونی، ژنتیک، شیوه زندگی و دیگر موارد در حالی که هر یک می تواند قسمتی از معمای ام اس را تبیین کند.

وی اظهار داشت: هنوز هیچکس نمی‌تواند تمام موارد مربوط به این بیماری را توضیح دهد اگرچه هیچکس علت آن را نمی داند، اما اکثر محققان بر این باورند که بیماری ام اس یک اختلال خودایمن است به این معنا که علایم بر اثر حمله شبکه ایمنی بدن به قسمت های سالم آن ایجاد می شود به طوری که بافت خود فرد به عنوان ویروس یا یک عامل عفونی شناخته می شود.

دکتر رضایی افزود: به طور خاص در ام اس، سامانه ایمنی بدن به سلول های مغز و نخاع حمله می‌کند و به غلاف میلین آسیب می‌زند که لایه ای از سلولها هستند که از سلولهای عصبی محافظت کرده و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشند.

این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: این آسیب بر عملکرد این اعصاب تاثیر می گذارد که منبع علائم بیماری ام اس و ناتوانی در ارتباط است درمان ها مربوط به بهبود با جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به سلول عصبی کار می کند.

دکتر رضایی افزود: علائم و نشانه های بیماری ام اس بر اساس محل آسیب سلولهای عصبی متفاوت است و بیماران معمولا با علایم تاری دید، بی حسی و گزگز اندام ها، ضعف اندام ها و خستگی به پزشکان متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند که پس از تشخیص بیماری، به منظور جلوگیری از بروز ناتوانی زیر درمان قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا، پیش از این رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، آمار بیماران مبتلا به ام اس در ۶ شهرستان زیر پوشش این دانشگاه را ۲۰۰ نفر اعلام کرده و گفته بود که ۷۸ درصد این بیماران را بانوان تشکیل می‌دهند.

اکنون ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha