۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبر: 85143661
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محمود عباس: جهان عرب از میانجی‌گری چین و آشتی ایران-عربستان استقبال می کند

تهران- ایرنا - «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان سفر به پکن در مصاحبه‌ای با تلویزیون مرکزی چین با اشاره به عدالتخواهی چین ابراز امیدواری کرد چین در "حل مسئله فلسطین" نقشی موثر ایفا کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هنگام اشاره به تلاش‌های چین برای پیشبرد احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، خاطرنشان کرد: مساله ایران و عربستان سابقه طولانی دارد و هیچ کشوری تاکنون با موفقیت مشکلات بین این دو کشور را حل نکرده بود. اما چون چین حسن نیت دارد و به دنبال منافع دو کشور نیست، توانست این معجزه را انجام دهد. من فکر می‌کنم که برقراری آشتی بین ایران و عربستان یک معجزه است و همه کشورهای عربی از آن استقبال می‌کنند و کل جهان عرب و همه مردم کشورهای عربی از تلاش‌های میانجی‌گرانه چین خوشحال هستند. به جز چین، هیچ کشوری موفق به برقراری آشتی بین ایران و عربستان نشده بود.

محمود عباس تاکید کرد چین کشوری عدالت‌خواه است. امیدوارم چین در "حل مسئله فلسطین" نقشی موثر ایفا کند. به علاوه صمیمانه امیدواریم که چین برای تحقق این اتفاق سخت تلاش کند. ما همچنین امیدواریم که اسرائیل میانجیگری چین را بپذیرد. چرا که چین از این موضوع برای تحقق منافع خود استفاده نخواهد کرد، چین فقط می‌خواهد شاهد صلح در خاورمیانه و جهان باشد. اما بسیاری از کشورهای دیگر دنیا چنین رویکردی ندارند.

عباس معتقد است که حل بن بست کنونی بین فلسطین و اسرائیل مستلزم متقاعد کردن اسرائیل به پذیرش حق مردم فلسطین و در عین حال متقاعد کردن آمریکاست.

وی افزود: نکته‌ای که می‌خواهم تاکید کنم این است که آمریکا تا کنون خواهان راه‌حلی برای مردم فلسطین نبوده و هیچ‌گاه فشار و میانجی‌گری بر اسرائیل برای پذیرش «راه حل دو کشور» اعمال نکرده است. ما تا زمانی که ایالات متحده راه حل دو کشور و حق مردم فلسطین را در این سرزمین به رسمیت نشناسد، در سرزمین خود همانطور که در تاریخ آفریقای جنوبی اتفاق افتاد می‌جنگیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: ایالات متحده رویکردی ناعادلانه در قبال مردم فلسطین اتخاذ کرده است. آمریکا دموکراسی و عدالت را در جاهای دیگر ترویج می‌کند، اما در مواجهه با مردم فلسطین هرگز به دموکراسی و عدالت اشاره نمی‌کند. ایالات متحده به طور لفظی از «راه حل دو کشور» حمایت می‌کند، اما آن را عملی نمی‌کند. اگر آمریکا تغییراتی ایجاد کند، مساله فلسطین و اسرائیل در اسرع وقت حل خواهد شد.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) وارد پکن شد و پنجمین سفر خود به چین را آغاز کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha