۳۱ خرداد آخرین مهلت تکمیل فرم‌های مالیات توافقی و بهره‌مندی از تسهیلات ویژه

ارومیه - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۳۱ خرداد آخرین مهلت پرکردن فرم‌های مربوط به مالیات توافقی است، گفت: مودیانی که مشمول این نوع مالیات می‌شوند، با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir ضمن انجام عملیات مربوط به این بخش، از تسهیلات ویژه‌ای که در این خصوص تدارک دیده شده، بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، در دنیای امروز یکی از مهمترین مبادی درآمدی دولت‌ها در کشورهای مختلف، مالیات است و دولت‌ها با بهره مندی از این درآمد که بخشی از میزان سود دریافتی مشاغل مختلف را شامل می‌شود، می‌توانند زمینه اختصاص اعتبار به بخش‌های مختلف را فراهم کنند.

در کشور ما هم که در سال‌های اخیر، به سمت بودجه‌های با کمترین اثرپذیری از فروش نفت حرکت کرده، مالیات جایگاه ویژه‌ای در اعتبارات دولتی به خود اختصاص داده و بخش مهمی‌ از درآمدهای دولتی به این بخش معطوف شده است.

البته که بخش مهمی‌از سهم افزایش یافته مالیات در بودجه‌های سال‌های اخیر دولت را کشف فرارهای مالیاتی معمولا هنگفت به خود اختصاص داده است ولی بخش دیگری نیز به پرداخت مالیات سالیانه از سوی صاحبان مشاغل مختلف بر حسب میزان درآمد و سود حاصل از کسب و کارشان اختصاص دارد که نقش قابل توجهی را هم در توسعه کشور در بخش‌های مختلف ایفا کرده و در خدمت رسانی به همان صاحبان مشاغل در بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

علاوه بر مالیات کارکنان ادارات و بخش‌های غیردولتی که به صورت ماهیانه در قالب فیش‌های حقوقی کسر می‌شود، مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هم بعد از یک فرجه زمانی سه ماهه (بطور معمول) تا اواخر خرداد یا تیر ماه محاسبه شده و پس از آن و با تکمیل اظهارنامه اخذ می‌شود.

در سال‌های اخیر برای کاهش ترافیک کاری برای محاسبه مالیات مشاغل مختلف و همچنین کاهش ترددهای چندین باره به ادارات مالیاتی، ساز و کاری در قالب مالیات توافقی البته با اسامی‌مختلف دیگر راه اندازی شده که افراد با مراجعه به پرونده مالیاتی خود، مالیات محاسبه شده را مشاهده و در صورت قبول آن، مالیات را پرداخت می‌کنند البته اگر این مالیات از سوی صاحب مشاغل پذیرفته نشود، مرحله بعد تسلیم اظهارنامه و بررسی دفاتر مالی مودی است که هم زمان زیادی می‌برد و هم در اکثر موارد، از مالیات توافقی در نظر گرفته شده، بیشتر است.

۳۱ خرداد آخرین مهلت تکمیل فرم‌های مالیات توافقی و بهره‌مندی از تسهیلات ویژه

برای بررسی چند و چون مالیات در نظر گرفته شده برای مودیان در آذربایجان‌غربی و تسهیلاتی که به آنان داده می‌شود، میزبان جعفر پورمختار مدیرکل امور مالیاتی استان بودیم.

بیشتر بخوانیم: همکاری رسانه‌ها برای ارتقای فرهنگ مالیاتی در کشور ضروری است

ایرنا: آخرین مهلت مراجعه به سامانه و پرکردن فرم‌های مربوط به مالیات توافقی در استان چه روزی است؟

پورمختار: آخرین مهلت در نظر گرفته شده برای این موضوع ۳۱ خردادماه جاری در نظر گرفته شده که البته ما تقاضا داریم که مودیان از همین امروز به سامانه مراجعه کرده و مراحل مربوط به مالیات سال گذشته را انجام دهند زیرا تجربه نشان داده که در روزهای پایانی به ویژه روز آخر(۳۱ خرداد) حجم مراجعات بالا بوده و سامانه با مشکل مواجه می‌شود.

ایرنا: در مورد مالیات توافقی توضیحات بیشتری ارائه دهید و اصلا چرا باید مودیان از این مالیات استقبال کنند؟

پورمختار: بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات مشاغل مختلف بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که از آنها در سامانه مالیاتی وجود دارد، با ارائه تخفیفات و تسهیلاتی در پرونده مالیاتی هر صاحب کسب و کاری، گنجانده شده که مودی با مراجعه به سامانه می‌تواند آن را مشاهده کند، البته پذیرش یا عدم پذیرش این میزان مالیات بر عهده صاحب کسب و کار است و در صورت پذیرش می‌تواند آن را پرداخت کند.

صاحبان کسب و کار توجه داشته باشند که این مالیات، کمتر از مالیاتی است که با ارائه اظهارنامه محاسبه خواهد شد.

البته تسهیلاتی نیز برای این مودیان در نظر گرفته شده به طوری که اگر صاحبان کسب و کار، مالیات خود را در سامانه قطعی کرده و توانایی پرداخت یک جای آن را ندارند، می‌توانند در چهار قسط آن را پرداخت کنند.

ایرنا: چه تعداد مشاغل، مشمول این نوع مالیات (مالیات توافقی) می‌شوند؟

پورمختار: تمام صاحبان مشاغل که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال گذشته حداکثر ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان باشد، مشمول این نوع مالیات هستند.

در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار مودیان مالیاتی می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده در این حوزه برخوردار شوند که ۱۸۰ هزار مودی را شامل می‌شود.

ایرنا: چه مودیانی مشمول مالیات توافقی نمی‌شوند و باید اظهارنامه پُر کنند؟

پورمختار: طبیعتا صاحبان مشاغلی که بیش از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان فروش یا ارائه خدمت در سال گذشته داشته باشند، مشمول این طرح نمی‌شوند که البته برخی افراد و صاحبان مشاغل هم به این مورد اضافه شده است.

آن دسته از مودیانی که مکلف بودند از پایانه‌های فروشگاه‌های استفاده کنند که یا نصب نکرده و یا بعد از نصب، از آن استفاده نکرده‌اند، مشمول این تسهیلات نشده و باید اظهارنامه‌های خود را تسلیم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha