زخم مغان و مرهمی که از تریبون مصلای اردبیل فراهم شد

اردبیل - ایرنا - محور مغان (گرمی – بیله‌سوار) یا به عبارت اصلی "بزرگراه قفقاز" که در سیلاب خردادماه دچار شکستگی پل و قطع ارتباط شد، نگرانی‌هایی از بابت زمان‌بر بودن احداث پل و ایجاد گذرگاه فرعی و قطع ارتباط راه فعلی را در اذهان ایجاد کرد اما تاکید بر دوبانده شدن آن محور از تریبون نماز جمعه اردبیل، عزم راسخ دولت را بر رفع مشکل برانگیخت.

به گزارش ایرنا ، خسارت‌های جانی و مالی سیلاب خردادماه در شهرستان‌های گرمی و انگوت همچنان بر جان‌ها و روان‌ها سنگینی می‌کند و اهالی استان اردبیل از غم از دست دادن هفت تن از هموطنان، به‌ویژه کودکان و نوجوانان اندوهگین هستند اما تخریب راه و پل ارتباطی گرمی – بیله‌سوار در محدوده روستای انجیرلو، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ضرورت احداث راه انجیرلو به آغداش برای ارتباط شهرستان بیله‌سوار به مرکز استان اردبیل را بر سر زبان‌ها انداخت.

اینکه اهالی بیله‌سوار حق دارند برای ارتباط با مرکز استان از راهی ایمن و مطمئن برخوردار باشند، محل بحث نیست ، اما چون ارتباط دادن بیله‌سوار به مرکز استان از طریق آغداش، سبب قطع ارتباط بیله‌سوار با گرمی مغان می‌شود، نمایندگان و مسئولان گرمی مغان با توجه به حساسیت مردم این شهرستان، از دیرباز با این طرح مخالف بوده و هستند و اگر جانب انصاف را در نظر بگیریم، این خواسته نیز باید جزو مطالبات برحق مردم و مسئولان گرمی مغان به‌شمار آید.

مطالبه از تریبون نماز جمعه و لبیک دولت

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است و با وجود اولویت داشتن بر حاشیه‌ها مغفول می‌ماند، خود بزرگراه قفقاز در مسیر ارتباطی گرمی – بیله‌سوار است که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به‌درستی بر ارج و اهمیت آن صحه گذاشته و بر تکمیل دوبانده شدن فاصله ۶۸ کیلومتری این ۲ شهرستان تاکید کرده است.

تاکیدات امام جمعه اردبیل در مصلای نماز جمعه اردبیل به حدی دلسوزانه بود که بلافاصله از نهاد ریاست جمهوری استقبال شد و دکتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور طی تماس تلفنی با آیت‌الله عاملی از واریز یک‌هزار میلیارد ریال به حساب استان اردبیل برای جبران خسارات سیلاب خبر داد و در خصوص رفع هر نیاز دیگر مربوط به سیل و سیل‌زدگان استان اعلام آمادگی کرد و به وزیر راه و شهرسازی راجع به جبران خرابی‌های محور گرمی - بیله‌سوار دستور لازم را داد.

دکتر امانی ، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز طی تماسی از طرف وزیر، آمادگی خود را برای بازسازی خرابی‌های راه گرمی - بیله‌سوار و ارتقای کیفی آن اعلام کرد.

متعاقب این قول و قرارها و تاکیدها، احمد وحیدی وزیر کشور نیز برای بررسی میدانی خسارات سیلاب وارد استان اردبیل شده و در مناطق آسیب‌دیده حضور یافت و در جریان مشکلات روستاییان سیل‌زده و عملیات اجرایی راه‌های تخریب شده از سیل قرار گرفت.

تاکید امام جمعه اردبیل بر تکمیل دوبانده شدن محور گرمی – بیله‌سوار به‌دلیل حجم تردد کالا و مسافر ، ارتباط دادن شهرستان‌های شمال با مرکز استان و نیز نقل و انتقال کالاهایی که به‌واسطه فعالیت گمرک بیله‌سوار به کشور وارد یا از آن خارج می‌شوند، ضرورت دارد.

اهمیت محور گرمی - بیله‌سوار و توجیه نداشتن مسیر فرعی

تاکنون هزینه‌های گزافی برای تعریض، بهسازی، آسفالت و نگهداری محور یاد شده صرف شده است و روستاهایی که در نزدیکی و مسیر بزرگراه گرمی – بیله‌سوار قرار دارند، به عبارتی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند و راه به‌عنوان زیرساخت مهم در آبادانی و دسترسی آنها به خدمات دولتی نقش حیاتی دارد و استقرار مرکز پلیس راه، سیلوی بزرگ ذخیره گندم، شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری، پست برق مجهز و سایر تاسیسات زیربنایی و روبنایی به موازات محور فوق بر اهمیت مسیر می‌افزاید و ضرورت تکمیل دوبانده شدن آن را ایجاب می‌کند.

زخم مغان و مرهمی که از تریبون مصلای اردبیل فراهم شد

ناگفته نماند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ از تصویب طرح بهسازی و چهار خطه کردن مسیر امیرکندی-گرمی و بیله‌سوار به‌عنوان اتوبان ترانزیتی به مرکز کشور خبر داده بود که به صورت چهاربانده مسیر ترانزیتی بین‌المللی گرمی –بیله‌سوار را به مرکز کشور متصل کرده و میزان تردد خودروهای ترانزیتی به مقصد آذربایجان و اروپا از گمرک بیله‌سوار را افزایش خواهد داد.

به نظر می‌رسد بهترین و عاجل‌ترین تصمیم و شفابخش‌ترین دارو برای جراحت تخریب پل و راه گرمی – بیله‌سوار تکمیل دوبانده شدن آن است که اراده نماینده ولی فقیه بر آن استوار است و بی‌شک در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

تاکید وزیر کشور بر پرداخت سریع خسارات سیل استان اردبیل

وزیر کشور روز یکشنبه در سفر به استان اردبیل و بازدید از روستاهای آسیب دیده از سیل شهرستان‌های گرمی و بیله‌سوار در جریان مشکلات روستاییان سیل‌زده و عملیات اجرایی راه‌های تخریب شده از سیل قرار گرفت.

احمد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بنا به نظر کارشناسان، سیلاب‌های اخیر شمال استان اردبیل در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است، از آغاز پرداخت هزینه خسارات این سیل پس از برآورد کامل خبر داد.

وی اظهار کرد: سیلاب‌های اخیر شمال استان اردبیل منجر به فوت هفت نفر از اهالی شهرستان‌های گرمی و انگوت شد که داغ از دست دادن چهار کودک در این سیلاب بسیار دردناک بود.

زخم مغان و مرهمی که از تریبون مصلای اردبیل فراهم شد

وی با اشاره به قطع مسیر ارتباطی گرمی- بیله‌سوار اظهار کرد: تخریب پل انجیرلو منجر به قطع ارتباط جاده‌ای گرمی - بیله‌سوار شده و برای تردد جاده‌ای خودروهای سبک و ترانزیت یک مسیر فرعی تعیین شده است.

وزیر کشور همچنین با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان گرمی از استاندار اردبیل خواست اطلس مخاطرات در استان را تدوین کنند تا از بروز حوادثی چون سیل‌زدگی پیشگیری به عمل آید.

وحیدی افزود: طبق برآوردی که کارشناسان مطرح کرده‌اند، هزینه بازسازی مناطق خسارت‌دیده از سیل استان اردبیل بالغ بر چند ده هزار میلیارد تومان است و برای رسیدگی بهتر به آسیب‌دیدگان سیل ضروی است تمام دستگاه‌های اجرایی مشارکت فعال داشته باشند.

وی با بیان اینکه زلزله و سیل جزو پر مخاطره‌ترین حوادث در کشور است، افزود: پیشگیری از سیل امکان‌پذیر است و باید برای آن به‌صورت جدی برنامه‌ریزی کرد.

وزیر کشور ادامه داد: به مسیل‌ها نباید به صورت مقطعی نگریسته شود و قرار نیست به مرور زمان در آن جا ساخت و ساز صورت گیرد بلکه نیاز است روستاهایی که در مسیل مستقر هستند به زمان دیگری انتقال داده شود.

وحیدی اظهار کرد: برای پیشگیری از خطرات احتمالی حوادث طبیعی لازم است نقشه خطرات استان تهیه شود ، ضمن اینکه این موضوع باید در دستور کار همه استان‌ها قرار داشته باشد تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مسئولیت بازسازی یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی در شهرستان گرمی را برعهده دارد، افزود: بنیاد مستضعفان، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وزرات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، وزارت جهاد کشاورزی و هلال احمر از جمله دستگاه‌هایی هستند که مسئولیت تامین پرداخت خسارات، اسکان موقت و بازسازی مناطق آسیب‌دیده را تقبل کرده‌اند.

وحیدی اجرای طرح آبخیزداری در شهرستان گرمی را ضروری دانست و گفت: نهادهای مردمی و دستگاه‌های ذیربط باید کمک کنند احداث حوزه‌های آبخیزداری با اجرای برنامه‌های جهادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان اردبیل ناشی از خشکسالی هم گفت: خسارت‌های وارده به اراضی و محصولات کشاورزان باید از محل کمک‌های دولتی و صندوق بیمه کشاورزی جبران شود البته بحث استمهال قرض، بدهی کشاورزان و تامین بذر با تسهیلات مناسب برای سال آینده هم پیش‌بینی شده است.

وزیر کشور در خصوص خسارت‌هایی که در اثر سیل به استان وارد شده است، اظهار کرد: در اثر سیل حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد دامی از بین رفته است که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قبول کرد آن را جبران کند، به همین تعداد تجهیزات منازل از بین رفته است که ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) تامین این تجهیزات را هم بر عهده گرفته است.

وحیدی افزود: علاوه بر این ۳۱۰ خانه نیاز به بازسازی دارد و نزدیک پنج هزار خانه نیازمند تعمیرات است که بنیاد مستضعفان سیمان و میلگرد آن را تامین خواهد کرد.

وی در خصوص آسیب‌های وارده به ابنیه فنی راه‌های استان هم گفت: در اثر سیل ۲ دهنه پل تخریب شد که یکی از این پل‌ها به طور موقت برپا شده و مردم در حال تردد هستند و تردد از پل بعدی هم در فاصله یک هفته تا ۱۰ روز آینده برقرار خواهد شد و ما در مسیرهای اصلی مشکلی نخواهیم داشت البته تعمیرات و بازسازی این پل‌ها حدود چند ماه طول خواهد کشید.

وزیر کشور با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر در امدادرسانی و اسکان موقت سیل‌زدگان و تامین غذای گرم از سوی سپاه اظهار کرد: وزارت نیرو تاسیسات برق و آب را وصل کرده است و کمتر از ۱۰ روستا هنوز وصل نشده است که این هم در حال وصل شدن است و مشکلی جدی در این زمینه نداریم.

وی همچنین در خصوص خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان هم گفت: خسارت‌های وارده به اراضی و محصولات کشاورزان باید از محل کمک‌های دولتی و صندوق بیمه کشاورزی جبران شود.

وزیر کشور تصریح کرد: همه تلاش ما این است که مردم عزیز در مناطق سیل‌زده بتوانند مایحتاج و معیشت خود را بدون نگرانی تامین کنند.

وی گفت: در این زمینه بحث بحث استمهال قرض و بدهی کشاورزان و تامین بذر با تسهیلات مناسب برای سال آینده پیش‌بینی شده است با توجه به اینکه بخش زیادی از محصول کشاورزان دیم است که در اثر خشکسالی خسارت دیده است وضعیت کشت دیم خوب نبود.

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای بازسازی سریع ابنیه‌های سیل‌زده در استان اردبیل

رئیس‌ سازمان مدیریت بحران کشور نیز در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان مشگین‌شهر گفت: رئیس‌جمهور برای بازسازی، بهسازی و ساخت سریع ابنیه سیل‌زده استان اردبیل تأکید داشته و دستورات ویژه‌ای را صادر کرد.

محمدحسن نامی بیان کرد: آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور دستورات ویژه‌ای را جهت بهسازی، نوسازی و ساخت با کیفیت‌تر ابنیه‌ سیل‌زده شمال استان اردبیل اعم از مسکونی، فنی و راه صادر کرد.

زخم مغان و مرهمی که از تریبون مصلای اردبیل فراهم شد

وی افزود: بنا به دستور ویژه رئیس‌جمهور مبنی بر توجه به ابنیه‌ تخریب‌شده و آسیب‌دیده شمال استان اردبیل در سیلاب‌های اخیر، به‌زودی اقدامات لازم به شکل ملی و استانی در دستور کار خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: اجرای اقدامات فنی و کارشناسی برای بسترسازی‌ رودخانه‌ها و مسیل‌های مناطق سیل‌زده استان اردبیل جهت پیشگیری از آسیب‌ها، در دستور کار است.

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم در این بازدید گفت: با توجه به بررسی‌های محلی انجام‌شده در شهرستان مشگین‌شهر، ۶۰ تا ۷۰ منزل مسکونی در مناطق سیل‌زده اخیر تخریب شده است و ساخت مسکن‌های با کیفیت جایگزین به‌زودی و با جدیت آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: منازل مسکونی روستایی با همت دهیاری‌ها بیمه است و در رابطه با ساخت و پرداخت خسارات به منازل سیل‌زده مشکلی وجود ندارد ولی برخی از وسایل نقلیه شخصی سنگین و سبک اهالی روستاها بیمه نیستند و در سیلاب‌های اخیر شمال استان اردبیل آسیب‌های قابل توجهی را متحمل شدند که تدابیر لازم پرداخت خسارات برای شرایط فوق اتخاذ خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در جریان سیل هفته گذشته هفت نفر از اهالی شهرستان گرمی مغان جان باختند و با تخریب پل انجیرلو مسیر گرمی - بیله‌سوار مسدود شد.

طی هفته‌های جاری بارش‌های متعدد منجر به وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان اردبیل شده و خسارت‌های سنگینی به همراه داشته است. در جریان سیل نهم و دهم خردادماه جاری هم مسیر گرمی _ بیله‌سوار برای ساعاتی مسدود شد. همچنین بر اثر تخریب تاسیسات آبرسانی آب شهر گرمی و تعدادی از روستاها برای نزدیک به یک هفته قطع شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha