اروپا در پی استقلال تسلیحاتی از آمریکا

تهران– ایرنا – در حالیکه جنگ روسیه و اوکراین مخارج نظامی کشورهای اروپایی را به شدت افزایش داده، سران کشورهای اروپایی بر خلاف میل آمریکا به دنبال تامین نیازهای دفاعی خود از تولیدات صنایع نظامی کشورهای قاره سبز هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای پولیتیکو به تازگی در گزارشی با اشاره به آنکه بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به هدف ناتو مبنی بر اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به امور دفاعی دست نیافته اند، نوشت: با این وجود این نهاد اروپایی شاهد هشت سال افزایش مستمر بودجه دفاعی بوده است.

در سال ۲۰۲۲، بودجه دفاعی کشورهای اروپایی با ۱۳ درصد افزایش به ۳۴۵ میلیارد دلار رسید که تقریبا یک سوم بیشتر از یک دهه پیش بوده و واکنش به تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین سهم به سزایی در آن داشت. اکنون این پرسش مطرح می شود که چنین سرمایه ای چگونه خرج خواهد شد.

در ادامه گزارش پولیتیکو آمده است: آمریکا می‌خواهد اطمینان یابد که کشورهای اروپایی که در حال حاضر حدود نیمی از هزینه دفاعی خود را صرف خرید جنگ افزار آمریکایی می ‌کنند، در خط مشی خود تغییر اساسی نداده و برای تامین نیازهای دفاعی خود سهم بیشتری به تولیدکنندگان اروپایی اختصاص ندهند.

پولیتیکو نوشت که تنش‌های کنونی در بروکسل بر سر آن است که آیا سیاست دفاعی جدید اتحادیه اروپا باید معطوف به تامین جنگ افزار از شرکت‌های اتحادیه اروپا شود؟ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و تیری برتون کمیسر فرانسوی بازار داخلی اتحادیه اروپا این جهت گیری را هدایت می کنند.

با این حال، یک واقعیت ناراحت کننده در برابر حامیان استقلال راهبردی اروپا قرار دارد: در مورد جنگ افزار، اروپا همچنان به آمریکا وابسته است.

در حالی که شرکت های اروپایی تخصص دیرینه ای در امور دفاعی داشته و از جنگنده فرانسوی رافال گرفته تا تانک آلمانی لئوپارد و سامانه پدافند هوایی دوش پرتاب لهستانی پیورون را تولید می کنند، مقیاس صنایع تلسیحاتی آمریکا و همچنین نوآوری های آن در حوزه فن آوری، این بازار را برای خریداران اروپایی جنگ افزار جذاب می سازد.

از سوی دیگر جنگ در اوکراین نیز احاطه صنایع دفاعی آمریکا بر بازار را برجسته کرد.

به نوشته پولیتیکو، تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در حال خرید موشک های ضد تانک جاولین هستند که توسط شرکت های آمریکایی رِیثیان و لاکهید مارتین تولید می شوند. لهستان در سال جاری قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید ۱۱۶ تانک آمریکایی آبرامز و همچنین قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری دیگری برای خرید سامانه های راکت انداز هایمارس امضا کرد. اسلواکی نیز در حال خرید جنگنده های آمریکایی اف-۱۶ بوده و رومانی نیز مشغول مذاکره برای خرید جنگنده های پنهانکار اف-۳۵ آمریکایی است.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود با اشاره به رشد مصارف نظامی ناشی از تهاجم روسیه گفت: متحدان و شرکای اروپایی ما هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده‌اند. آنها هنوز توان تولید سریع اقلام دفاعی مورد نیاز را نداشته و از ما نحوه افزایش تولید را می آموزند.

در کوتاه مدت، مسائل مربوط به ظرفیت تولید و اراده سیاسی کشورهای اروپایی نشان می دهد که بعید است تغییر در نحوه تامین اقلام نظامی اتحادیه اروپا آسیب چندانی به صنایع نظامی آمریکا وارد کند.

به نوشته پولیتیکو در نهایت، رونق جهانی بازار جنگ افزار به این معنی است که دولت ها باید حداقل در کوتاه ‌مدت بودجه های هنگفتی به نیروهای نظامی خود اختصاص دهند زیرا کشورها در شتابند تا شایستگی خود را به متحدانشان در ناتو و اتحادیه اروپا ثابت کنند و از سوی دیگر تهدید روسیه نیز همچنان پابرجاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha