۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85144109
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سطح گلخانه‌های خراسان‌شمالی ۳۰ درصد افزایش یافت

۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 85144109
سطح گلخانه‌های خراسان‌شمالی ۳۰ درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۳ هکتار گلخانه در سال زراعی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تاکنون) در این استان ایجاد شد که نسبت به سال زراعی ما قبل آن ۳۰ درصد افزایش یافت.

صفدر صفدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توسعه ۲۵ هکتار گلخانه در سال جاری در خراسان شمالی هدفگذاری شد که تاکنون ۲۱ هکتار معادل ۶۰ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ از مهمترین منابع اعتباری برای توسعه گلخانه محسوب می شود و بانک ها نیز در این زمینه همکاری خوبی دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۳۰۵ واحد گلخانه در استان فعال است تصریح کرد: این گلخانه ها بزرگ و کوچک مقیاس هستند که گلخانه های کوچک زیر ۳۰۰ متر مربع توانسته است به اشتغال و اقتصاد خانوارهای روستایی کمک شایانی کند.

وی گفت: اینک حدود ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان برای ساخت گلخانه آماده است که نیازمند دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ هستند.

صفدری با بیان اینکه برای ایجاد هر یکهزار متر گلخانه ۲.۵ تا سه میلیارد تومان هزینه نیاز است افزود: تعدادی از کشاورزان استان متقاضی ایجاد گلخانه‌های ۱۶ و ۲۰ هکتاری هستند که نیاز به حمایت دارند.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز زمینه ساخت ۲ گلخانه ۵۰ هکتاری را فراهم کرده است و نیاز به سرمایه گذار و استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: این استان در سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۲ توسعه سطح گلخانه را داشت که در سال زراعی جاری با پنج رتبه ارتقا به ۱۷ رسید.

به گزارش ایرنا، تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش پرداخت کند.

احداث گلخانه اولویت کشاورزی خراسان‌شمالی

پیشروی به سمت کشاورزی مدرن امروزه به یک سیاست مهم برای دولت سیزدهم تبدیل شده است، زیراکه با رشد جمعیت و افزایش و تنوع مصرف غذا و همچنین محدودیت در منابع آب و خاک دیگر تکیه به کشاورزی سنتی توجیه ندارد و ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید و در اختیار گرفتن بازارهای خارجی می‌طلبد که کشورها به سمت کشاورزی مدرن و پیشرفته پیش بروند.

در همین راستا کشت گلخانه‌ای یکی از راه حل‌های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است می‌توان گفت که گلخانه‌ها، ناجی بخش کشاورزی و راهبردی مناسب برای جهش تولید در خراسان شمالی است.

بلایای طبیعی نظیر سیل، تگرگ و سرمازدگی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت زد که از این میزان ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مربوط به سرمازدگی بوده است.

سرمازدگی ۲۲ درصد خسارت ها را شامل شده است که معمولاً هر ساله در اسفند و فروردین ماه حاصل می شود و بیشترین خسارت نیز مربوط به میوه های هسته دار از جمله زردآلو، بادام، هلو است.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن ۲۶ گونه محصول باغی در گستره ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار برداشت می شود.

پارسال ۴۶ هزار و ۳۹۰ تن انواع میوه هسته دار از سطح باغ‌های این استان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت که گیلاس، آلو، زردآلو، گوجه سبز، هلو و شلیل از عمده ترین میوه های هسته دار است که ۶ هزار و ۶۴ هکتار از سطح باغ های خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha