چالش‌های پیش روی تردد زائران اربعین در چذابه و شلمچه بررسی شد

اهواز - ایرنا - چالش‌ها و مشکلات پیش روی تردد زائران اربعین امسال در ۲ مرز بین‌المللی چذابه و شلمچه شامگاه یکشنبه با حضور رییس ستاد مرکزی اربعین در استانداری خوزستان بررسی و پیشنهادهای برگزاری هرچه بهتر موسوم پیاده‌روی اربعین مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست موضوع تامین ۳۱ میلیون بطری آب‌معدنی، احداث سایه‌بان، مه پاش در مسیر تردد زائران، آب بهداشتی، فاضلاب موکب‌ها، یخ ، سردخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های سیار، امکانات پزشکی و بیمارستان صحرایی، اورژانس، بهسازی مسیرهای منتهی به مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز، شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر مورد بررسی و وظیفه هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای تامین امکانات و تجهیزات تعیین شد.

در نشست ستاد اربعین خوزستان که فرماندهان ارشد نظامی ، انتظامی ، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه و مدیران ارشد دستگاه‌های استان حضور داشتند وظایف استان‌های معین خوزستان به خصوص شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان، منطقه آزاد اروند و راه و شهرسازی تعیین و مقرر شد زیرساخت‌های لازم و پروژه‌های زیربنایی تا ۲۷ محرم در مرزهای چذابه و شلمچه و مسیرهای دسترسی به این ۲ پایانه آماده شوند.

عملیات اجرایی ۲۱۱ پروژه مرتبط با اربعین در مسیرهای چذابه و شلمچه از اول اردیبهشت ماه در شروع و اعلام شد متوسط پیشرفت این ۳۴ در حال انجام است و تا پیش حلول ماه صفر آماده می‌شوند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در این نشست با اشاره به گرمی هوا در ایام اربعین و لزوم بسیج امکانات و تجهیزات متاسب با شرایط آب و هوایی اظهار کرد: تردد زائران در روز با توجه به گرمی به ساعات شب کشیده خواهد شد بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا در مدت ۱۰ ساعت شب ۶۰، هزار زائر از ۲ مرز چذابه و شلمچه عبور دهیم.

سیدمجید میراحمدی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰موکب اربعین در مرزهای پنج‌گانه و مسیرهای تردد زائران فعال می‌شوند افزود: دستگاه‌های اجرایی باید زیرساخت ها را فراهم کنند و پذیرایی و خدمت‌رسانی توسط موکب‌های مردمی انجام می‌شود.

وی گفت: اوج تردد زائران اربعین ۱۰ روز است بنابراین تمرکز امکانات مردمی و خدماتی مورد توجه خواهد بود ضمن آنکه امنیت، سلامتی و راحتی زائران باید در بالاترین سطح باشد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور افزود: موکب‌های اربعین باید تجهیزات سردخانه‌ای و کولرگازی و سازه‌های مناسب در ۲ مرز چذابه و شلمچه را داشته باشند.

علی‌اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه تا ۱۷ سال آینده، ایام اربعین در فصول گرم سال خواهد بود و باید همه امکانات ما متناسب با شرایط آب و هوایی باشد، افزود: سلامتی و جان زائران اربعین اولویت نخست ما است از این رو تجهیزات سرمایشی باید در خور شمار زائران باشد.

وی بر بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده عبدالخان - بستان - چذابه و اهواز - خرمشهر و اهواز - سوسنگرد - بستان - چذابه را مورد تاکید قرار داد و افزود: جا به جایی زائران در آن سوی مرز نیز باید با مقامات عراقی هماهنگی شود تا مشکلات اربعین سال گذشته تکرار نشود.

تکریم زائران خارجی نرخ توقفگاه خودرو در مرزهای شلمچه و چذابه، تشکیل قرارگاه مشترک در این ۲ مرز بین‌المللی با هدف هماهنگی امور مرتبط با زائران اربعین، آماده‌سازی مخازن آب، بهسازی جاده‌های ارتباطی موکب‌ها و تردد روان زائران از دیگر موارد مطرح شده توسط استاندار خوزستان در نشست ستاد اربعین استان بود.

عراق الگویی مناسب برای خدمت‌رسانی مردمی به زائران اربعین

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز بر ضرورت مردمی‌سازی اربعین حسینی و دخالت نکردن دستگاه‌های دولتی در خدمت رسانی به زائران تاکید کرد و افزود: عراق الگویی مناسب برای خدمت‌رسانی مردمی به زائران اربعین حسینی است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد افزود: هرچه خدمت‌رسانی دولتی‌ها بیشتر شود، مردمی بودن اربعین کم‌رنگ می‌شود بنابرانی پیشنهاد من کنار کشیدن دستگاه‌های دولتی در خدمت‌رسانی به زائران است.

وی گفت: تامین زیرساخت‌ها و نظارت، کار دولتی‌ها و خدمت‌رسانی به زائران وظیفه مردم است که موکب‌ها آن را به خوبی انجام می‌دهند.

در این نشست از استان جهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین خوزستان که هنوز تعهدات خود را در ۲ مرز چذابه و شلمچه عملیاتی نکرده انتقاد شد.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند. براساس تقویم رسمی کشور ۱۵ شهریور ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری قمری روز اربعین حسینی است.

اربعین سال گذشته حدود ۲۳ درصد زائران از مرز شلمچه و ۱۲ درصد زائران از چذابه به کربلای معلا عزیمت کردند.

حدود ۱.۲ میلیون زائر اربعین پارسال از مرزهای چذابه و شلمچه عازم کربلای معلا شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha