روایت یک مرکز نیکوکاری که به تنهایی یک دولت است

زنجان - ایرنا - اینجا همه جور کمکی به نیازمندان می‌شود؛ یک مرکز نیکوکاری که همه فن حریف است و برای دستگیری از نیازمندان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معتقدم ویروس کرونا با تمام بدی‌ها و نحوستش، برکاتی هم داشته است، شاید امروز روزهای کرونایی برایمان خاطره شده است، اما یادمان نرفته که با تعطیل شدن کسب و کار و مشکلات اقتصادی آن دوران، موجی از مهربانی تشکیل شد به وسعت تمام کشور.

وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بحث رزمایش کمک مومنانه را مطرح کردند، همه پای کار آمدند تا نیازمندان تنها نباشند، در واقع تنها چیزی که در آن دوران، تلخی کرونا را از بین برد، همین همدلی و مواسات بود و از دل همین همدلی‌ها مراکزی به وجود آمدند که هنوز هم فعال هستند.

مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع) از جمله آنهاست، یک مرکز نیکوکاری که همه فن حریف است و در دستگیری از نیازمندان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

این مرکز نیکوکاری، یکی از مراکز بسیار فعال در سطح استان و بلکه کشور است که در دستگیری از نیازمندان کاری جهادی انجام داده است.

روایت یک مرکز نیکوکاری که به تنهایی یک دولت است

گفت‌وگوی خبرنگار ایرنا با علی جعفری، رییس هیات عامل مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع) از اینجا آغاز می‌شود:

ایرنا: مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع) از چه زمانی شروع به فعالیت کرد؟

جعفری: مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل(ع) زنجان با ۱۰ سال سابقه فعالیت، از سال ۹۸ با مجوز رسمی کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت خود را آغاز کرده است.

در مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع) برای کار خیر تعارف نداریم و هر کاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم.

با همراهی خیرین کارهای بزرگی در استان زنجان انجام شده است.این مرکز نیکوکاری متعلق به یک نفر نیست و هر فرد نیکوکاری که تمایل به انجام کارهای خیر داشته باشد در آن سهیم است، خوشبختانه به واسطه همراهی خوب خیرین کارهای بزرگی در این چند سال انجام شده است.

ایرنا: همکاری خیرین با مرکز نیکوکاری چطور انجام می‌شود؟

رئیس هیات عامل مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع): ساز و کار فعالیت مرکز به این شکل است که با احصای نیازهای نیازمندان به آنها خدمات ارائه می‌شود.

توزیع سبد معیشتی، تهیه و توزیع جهیزیه بین دختران نیازمند، توزیع غذای گرم، توزیع نان رایگان بخشی از خدماتی است که توسط این مرکز ارائه می‌شود.

روایت یک مرکز نیکوکاری که به تنهایی یک دولت است

ایرنا: چگونه نیازمندان را شناسایی کرده و به آنها کمک می‌کنید؟

جعفری: نیازمندان یا از طریق کمیته امداد معرفی و یا توسط هیأت عامل مرکز شناسایی می‌شوند و خدمات مرکز بر اساس نیازهای خانواده‌ها ارائه می‌شود.

فقط در ماه مبارک رمضان ۵۰ هزار نفر از نیازمندان مهمان خوان گسترده خیرین با همکاری این مرکز بودند، علاوه بر این در ماه رمضان ۲ هزار سبد معیشتی نیز بین نیازمندان توزیع شد.

توزیع نان رایگان نیز از دیگر خدمات این مرکز نیکوکاری در حمایت از نیازمندان است، این مرکز با توزیع کارت مهربانی نسبت به معرفی نیازمندان به نانوایی‌هایی که با مرکز همکاری دارند، نان رایگان بین آنها توزیع می‌کند.

ایرنا: از دیگر فعالیت‌هایی که مرکز انجام می‌دهد، چیست؟

جعفری: همه عواید و درآمدها و دارایی‌های متعلق به این مرکز نیکوکاری صرف امور خیریه و نیازمندان می‌شود، از عواید و درآمدهای حاصله برنامه‌های تفریحی برای نیازمندان تدارک دیده شده است و تسهیلات کم بهره به آنها اعطا می‌شود.

سال گذشته از محل کمک خیرین و همچنین درآمدهای مرکز نیکوکاری تعدادی از نیازمندان به مشهد مقدم اعزام شدند، کمک به ازدواج آسان جوانان نیز از دیگر اقدامات مرکز نیکوکاری است که در طی سال ارائه می‌شود و خوشبختانه خیرین در این زمینه هم همراهی خوبی دارند.

مرکز نیکوکاری با شناسایی نیازمندانی که تاکنون توفیق زیارت حرم امام رضا (ع) را نداشته‌اند، اردوی زیارتی برای نیازمندان برگزار می‌کند و اعزام نیازمندان با همراهی خیرین انجام می‌شود.

با اعتمادی که مراکز خیریه زنجان میان عموم مردم و به ویژه نیکوکاران ایجاد کرده اند، کمک به نیازمندان به صورت مستمر انجام می‌شود.توزیع روزانه یک هزار قرص نان رایگان با همکاری نانوایی‌های خیر بین نیازمندان نیز در این مرکز انجام می شود و خوشبختانه به لحاظ اعتماد ایجاد شده، خیرین در بخش‌های مختلف به صورت نقدی و غیرنقدی به مرکز کمک می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات موثر این مرکز نیکوکاری انعقاد قرارداد با مراکز درمانی و هشت پزشک در سطح شهر زنجان است و نیازمندانی که با معرفی نامه مرکز به این مراکز مراجعه کنند از تخفیفات درمانی در همه بخش‌ها بهره مند می‌شوند.

روایت یک مرکز نیکوکاری که به تنهایی یک دولت است

ایرنا: آیا به بحث توانمندی خانواده‌های نیازمند هم ورود کرده‌اید؟

رئیس هیات عامل مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع): این مرکز نیکوکاری به دنبال کاهش فقر و برطرف کردن نیازهای نیازمندان است، خوشبختانه در این مدت خیرین همراهی خوبی با این مرکز داشته‌اند.

همچنین این مرکز همکاری تنگاتنگی با کمیته امداد دارد و همین همکاری و هم افزایی ها موجب شناسایی درست نیازمندان و ارائه خدمات هدفمند شده است.

این مرکز در زمینه‌های مختلف از جمله، ساخت و تعمیرات منزل برای نیازمندان، تهیه سبد معیشتی، طبخ و توزیع غذای نذری، فعالیت در بخش درمان بیماران نیازمند، اهداء وام‌های قرض‌الحسنه نیز فعالیت دارد.

مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل زنجان کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می کند، کلاس های آموزشی تفسیر قرآن، نهج البلاغه، تصحیح قرائت نماز، احکام و نیز برخی دوره های مهارت آموزی فرش بافی، گلیم بافی، خیاطی، تعمیرات موبایل و .. با مساعدت مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه در این مرکز برگزار می‌شود.

ایرنا: در استان زنجان چند مرکز نیکوکاری فعال است؟

روح الله صالحی، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان: ۱۸۲ مرکز نیکوکاری در زنجان فعالیت و کمیته امداد بر فعالیت این مراکز به صورت کامل نظارت می‌کند.

شناسایی نیازمندان واقعی محلات در سطح منطقه توزیع عادلانه وجوه و اقلام اهدایی خیرین بین نیازمندان، جذب کمک‌های نقدی و غیرنقدی و جذب صدقات، زکات مردم خیر و مومن، از جمله اهداف این مراکز است و توسعه فعالیت تخصصی مراکز موجب هدفمندتر شدن ارائه خدمات شده است.

یکی از اهداف کمیته امداد هم برون سپاری بخشی از امور به مراکز نیکوکاری است و برنامه کمیته امداد کاملا مردمی ارائه شدن خدمات این مراکز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha