پنج هزار هکتار از اراضی زراعی مراوه‌تپه مشمول رفع تداخلات است
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه قسمت شمال شرق استان گلستان از مشمول آیین‌نامه رفع تداخلات بودن مقدار چهار هزار و ۸۶۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای رفع اختلافات و صدور سند مالکیت برای ذینفعان در دستور کار قرار دارد.

محمدصالح روان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین‌های زراعی مشمول رفع تداخلات شده مراوه‌تپه شامل هشت پلاک ثبتی اصلی در حوزه «قازانقایه و چشمه علی» است که ۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی این شهرستان درگیر آن هستند.

وی اضافه کرد: این ۲ هزار بهره‌بردار از اهالی ۹ روستای «قازانقایه، حاج امان، آق قلعه، گوگ دره، پست دره، مردم دره، پالچقلی آق لر، پالچلقی زمانی و عطاجان خوبان» مراوه‌تپه هستند.

روان با یادآوری اینکه آیین‌نامه رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات در اواخر سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد، بیان داشت: روند اجرای این طرح اما از سال ۱۳۹۴ با شناسایی پلاک‌های مشمول رفع تداخلات شده در شهرستان مراوه‌تپه آغاز شد.

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه ادامه داد: در آن مرحله هشت پلاک شناسایی و پلاک اصلی «قازانقایه و چشمه غلامعلی» که مشمول مرحله اول اراضی دولتی، بایر و اصلاحات ارضی بود در قالب یک‌هزار و ۱۰ قطعه زمین به مساحت سه هزار و ۳۷۱ هکتار به کمیسیون رفع تداخلات استان ارسال و موفق به رای این کمیسیون در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سال ۱۳۹۶ مسکوت ماند، افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، مالکیت دولت بر اراضی ملی و کاهش پرونده‌های قضایی حوزه زمین و صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی دوباره شروع شد

پنج هزار هکتار از اراضی زراعی مراوه‌تپه مشمول رفع تداخلات است

روان گفت: صدور سند مالکیت اراضی شناسایی شده با همکاری دادگستری و اداره ثبت و اسناد مراوه‌تپه در دستور کار قرار گرفت و طی هفته گذشته اسناد ۳۳ قطعه زمین به مساحت ۱۶۱ هکتار متعلق به ۱۱ نفر از کشاورزان این شهرستان صادر شد.

وی اضافه کرد: آیین تحویل این تعداد اسناد مالکیت اراضی رفع تداخلات شده روز گذشته در محل فرمانداری مراوه‌تپه برگزار شد ضمن اینکه به مرور و پس از صدور اسناد مالکیت دیگر اراضی مشمول این طرح هم در روزهای آینده و در نهایت پایان امسال تحویل کشاورزان می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه همچینن بابیان اینکه یک دهم اراضی زراعی این شهرستان معادل تقریبی پنج هزار هکتار مشمول رفع تداخل است، گفت: به سبب نداشتن سند مالکیت بسیاری از کشاورزان قادر به استفاده از تسهیلات و اعتبارات بخش کشاورزی نبودند.

روان افزود: با اجرای آیین‌نامه رفع تداخلات اراضی ملی و دولتی ضمن رفع مشکل کشاورزان در دریافت تسهیلات و استفاده از اعتبارات، مالکیت اراضی آنها نیز تثبیت و گام بزرگی در حفظ کاربری اراضی ملی و زراعی برداشته شد.

همچنین فرماندار مراوه‌تپه هم در آیین تحویل سند مالکیت اراضی کشاورزی رفع تداخل شده، گفت: صدور سند مالکیت اراضی، آرزوی بیش از نیم قرنی کشاورزان این شهرستان بود که در سایه اهتمام دولت سیزدهم و پیگیری استاندار گلستان، گام بزرگی در این خصوص برداشته شد.

لقمان قربانی افزود: این از ثمرات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که دولت از حقوق خود به نفع مردم می‌گذرد وگرنه در زمان رژیم طاغوت، تمام زمین‌ها در اختیار شاه و عوامل وی بود.

وی با اشاره به پیامدهای مشخص نبودن مالکیت اراضی ملی و کشاورزی در مراوه‌تپه، اضافه کرد: کشاورزان قبل از این طرح، تمام وقت و سرمایه خود را صرف درگیری و اختلاف و حضور در مراجع قضایی می‌کردند اما با اجرای این طرح انشاالله شاهد توسعه شهرستان باشیم.

قربانی همچنین گفت: در سفر دوم رییس جمهوری به گلستان تلاش خواهیم کرد اعتبارات خوبی در بخش کشاورزی مراوه‌تپه و جبران خسارات کشاورزان به سبب خشکسالی و امهال تسهیلات آنها دریافت کنیم.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا در گستره سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha