۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۱
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84964926
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشکل اراضی تصرفی روستاییان گلستان برطرف شد

۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۱
کد خبر: 84964926
مشکل اراضی تصرفی روستاییان گلستان برطرف شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس کل دادگستری گلستان با اعلام رفع مشکل اراضی تصرفی روستاییان استان گفت: آندسته از اهالی روستاهایی که برای تصرف اراضی خود با منابع طبیعی و آبخیزداری مشکل دارند، می‌توانند با پرداخت ۱۰ درصد بهای زمین تصرفی به قیمت کارشناسی نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حیدر آسیابی روز پنجشنبه در جلسه حفظ حقوق بیت المال گنبدکاووس افزود: روستاییانی که پس از پیروزی انقلاب و در حریم روستا، اراضی متعلق به منابع ملی را در تصرف خود داشتند و هم اینک پرونده حقوقی در محاکم قضایی دارند، تا هزار مترمربع مساحت با پرداخت ۱۰ درصد و بیش از هزار متر مربع با پرداخت ۴۰ درصد قیمت کارشناسی آن در اختیار داشته و برای آن سند مالکیت دریافت کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که تمکن مالی دارند با پرداخت مبلغ تعیین شده می‌توانند سند مالکیت دریافت کنند و افرادی که تمکن مالی لازم ندارند می‌توانند به صورت اقساط یا اجاره ۹۹ ساله نسبت به خرید زمین تصرفی خود اقدام و پس از پایان اقساط سند دریافت کنند ضمن اینکه به این افراد اجازه ساخت و ساز داده می‌شود.

آسیابی ادامه داد: این تصمیم شورای حفط حقوق بیت المال گلستان در راستای ماده چهار قانون تولید و ساماندهی مسکن روستایی و با توجه به محرومیت مناطق روستایی استان بویژه در مناطق مرزی و دور افتاده و به منظور جلوگیری از مهاجرت آنها اتخاذ شده است.

رییس کل دادگستری گلستان از دستگاه‌های متولی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ثبت اسناد و املاک و دستگاه قضایی خواست با همکاری یکدیگر شرایط را برای خرید زمین و دریافت سند مالکیت توسط روستاییان این استان فراهم و تسهیل کنند.

وی تصریح کرد: این مصوبه به هیچ عنوان شامل افرادی که در سال‌های اخیر اقدام به تصرف اراضی ملی در حریم روستاها نمودند، نخواهد شد ضمن اینکه پیش بینی می‌شود با مصوبه فعلی مشکل ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از اهالی مناطق روستایی گلستان که دارای اراضی تصرفی از منابع ملی هستند، برای ساخت بنا و مسکن رفع شود.

آسیابی به طرح نهضت ملی مسکن هم اشاره کرد و گفت: در هشت سال دولت قبل توجهی خاصی به مسکن نشد و در دولت فعلی هم با وجود تلاش‌های انجام شده اما همچنان وضعیت این حوزه رضایت بخش نیست و باید تلاش‌ها برای خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن همانند طرح "مسکن مهر" در دولت نهم ودهم از سوی مدیران متولی مضاعف شود.

وی با اشاره به اجرای طرح صدور سند تک برگی (کاداستر) برای اراضی ملی گلستان گفت: این استان در انجام این طرح جزو سه استان برتر کشور است و باید تلاش کنیم طرح صدور سند برای اراضی کشاورزی گلستان هم با همکاری بیشتر دستگاه‌های متولی و کشاورزان طبق برنامه اعلامی انجام شود.

رییس کل دادگستری گلستان افزود: از مجموع ۶۸۳ هزار هکتار اراضی زراعی این استان در سال جاری باید برای ۴۰ درصد آن معادل ۲۷۳ هزار هکتار سند مالکیت تک برگی صادر شود که تا کنون برای حدود ۱۰۲ هزار هکتار صادر شده است.

آسیابی به اقدامات دستگاه قضایی در گنبدکاووس برای رفع برخی موانع و گره‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم(ص) و پیگیری برای انجام عمل جراحی قلب در این مرکز درمانی، تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی موج‌های آبی، رفع مشکلات اهالی مسکن مهر کاج و پیگیری صدور سند مالکیت برای اراضی ملی بویژه سه تالاب بین المللی این شهرستان از جمله اقدامات دستگاه قضایی گلستان بوده است.

وی افزود: برای رفع مشکل تامین زمین مورد نیاز ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس نیز به دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان ماموریت داده شد تا پیگیری‌های لازم از طریق ادارات و نهادهای متولی انجام و مشکل برطرف شود.

نماینده مردم گنبدکاووس هم در این جلسه که برخی مدیران کل گلستان مانند بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی و آبخیزداری گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه کردند، از تلاش‌های دستگاه قضایی استان برای رفع برخی مشکلات و موانع پیش روی اجرای طرح‌های درمانی، خدماتی، عمرانی و تولیدی قدردانی کرد و گفت: مجموعه این اقدامات امید و اعتماد مردم به نظام را افزایش داده است.

امانقلیچ شادمهر افزود: مشکل تامین زمین برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس که سال‌هاست بر زمین مانده، نیاز به مساعدت دستگاه قضایی برای رفع اختلاف بین میراث فرهنگی و بنیاد علوی دارد تا هرچه سریعتر ساخت این مرکز درمانی آغاز شود.

وی اضافه کرد: سه بیمارستان دولتی گنبدکاووس (طالقانی، شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی) قدیمی و قدمت بالایی دارند و بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی جایگزین خوبی برای این مراکز خواهد شد.

شادمهر تصریح کرد: اگر زمین بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی گنبدکاووس تامین می‌شد علاوه بر جلوگیری از برگشت اعتباراتی که در سال‌های قبل برای آن اخذ شد بود، می‌توانستیم در جریان سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان برای این پروژه اعتبارات خوبی دریافت کنیم.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی به مصوبه جلسه امروز برای تعیین تکلیف اراضی تصرفی مناطق روستایی اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع مشکلات و اختلافات زیادی بین اهالی و منابع طبیعی ایجاد کرده که امیدواریم با این تصمیم معضل رفع شود.

به گزارش ایرنا و به گفته بخشداران مرکزی و داشلی برون گنبدکاووس هم اکنون مشکل اراضی تصرفی در حریم روستاهای این شهرستان با منابع طبیعی حدود ۲ هزار ۵۰۰ هکتار می‌باشد که با رفع آن بسیاری از موانع ساخت و ساز در روستاها برطرف می‌شود.

در این جلسه اسناد مالکیت ۲ هکتار از اراضی متعلق به جهادکشاورزی گنبدکاووس جهت طرح نهضت ملی مسکن تحویل فرمانداری این شهرستان شد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha