اعتماد مردم به دولت مستقر در زمان انتخابات ۱۴۰۰ به پایین‌ترین سطح رسیده بود

تهران - ایرنا - دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که دولت قبل فهرستی از تحریم، ترک فعل و ناکارآمدی را در پرونده خود داشت و اعتماد مردم به دولت مستقر در پایین ترین سطح خود قرار گرفته بود.

مجتبی شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره فضای سیاسی و اجتماعی کشور در زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در خرداد ۱۴۰۰ در شرایطی وارد انتخابات ریاست جمهوری شدیم که دولت یازدهم و دوازدهم فهرستی از تحریم، ترک فعل و ناکارآمدی‌ها را در پرونده خود داشت و به همین دلیل اعتماد مردم نسبت به دولت مستقر در پایین ترین سطح قرار داشت.

این فعال سیاسی افزود: شرایط به گونه ای بود که امکان اینکه آنها ( جریان سیاسی مستقر) بتواند از طیف فکری خود، چهره‌ای مقبول را در صدر بنشانند، نبود و مقبولیتشان در نازل ترین وضعیت متوقف ماند به طوری که گزینه‌های آنها در اختلافات درون جریانی یعنی مهرعلیزاده و همتی که در رقابت حضور پیدا کردند، گرفتار شدند.

شاکری ادامه داد: آنها نتوانستند با وجود بداخلاقی‌ها و اهانت‌های فراوانی که از خود بروز دادند، برجستگی های شخصیت آیت‌الله رئیسی را زیر سوال ببرند و صداقت آیت‌الله رئیسی و سابقه مبارزه با فساد که در قوه قضائیه داشت، موجب شد که اقبال به سمت وی شکل بگیرد ضمن اینکه وی در شرایط کرونایی نیز رای قابل قبولی را جذب کرد.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عنوان کرد: البته اصحاب دوم خرداد و جریان اصلاح طلب همواره و حتی امروز روایت غلطی را تکرار و عنوان می‌کنند که مشارکت پایین بوده است در حالی که حضور ۴۹ درصدی مردم را در شرایط کرونایی شاهد بودیم.

شاکری ادامه داد: طبق نظر مراجع جهانی در شرایط کرونا ۱۰ درصد مردم به طور طبیعی پای صندوق حضور پیدا نکردند که با احتساب آن نزدیک به ۶۰ درصد مردم پای صندوق آمدند و این رقم برای رئیس جمهوری که تا این اندازه تخریب شده بود، رای مقبولی است.

وی با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها با مشارکت ۲۵ یا ۳۰ درصد انتخاباتشان تایید می شود، اظهار داشت: جریان رقیب دولت به شدت پرهیز دارد که روایت صحیح بی کفایتی دولت دوازدهم و سرخوردگی مردم از آمدن پای صندوق های رای بدرستی تحلیل شود و پروژه زنجیره‌ای سیاه نمایی نسبت به دولت سیزدهم را از آغاز کار دولت، همصدا با رسانه های معاند آغاز کرده است.

باید در تحلیل عملکرد دولت، زمین سوخته‌ای که از دولت قبل به ارث رسیده را مدنظر قرار دهیم

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ارزیابی خود از تلاش دولت در عمل به وعده‌ها و بهبود شرایط شاخص‌های اقتصادی گفت: به اعتقاد من باید زمین سوخته‌ای که میراث دولت قبل است را مدنظر قرار دهیم.

شاکری افزود: باید در تحلیل خود به نفوذ جریان اصلاحات در ساختار اجرایی که نیاز به تحول دارد و نیز القائات خصمانه آنها برای شکستن اقتدار دولت آیت‌الله رئیسی نیز توجه کنیم که چگونه با بمباران تحلیل های خود اینگونه بیان می کردند که دولت سیزدهم بیش از ۶ ماه دوام نمی آورد.

دولت دوازدهم موجی از انتظارات و مطالبات جدید را به دولت بعد منتقل کرد

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: نظام مدیریتی رها شده ای که در سال‌های آخر مولفه‌های اقتصادی را به قهقهرا برد، اوراق قرضه را به حراج گذارد، عنان افسار گسیخته تورم را رها کرد، خلق پول، توقف تولید مسکن، شرطی کردن جامعه نسبت به تحریم های برجامی را، با فهم غلط از واقعیت رویکرد خود قرار داد و دولت جدید را برای سال‌های سال بدهکار کرد و وعده‌های بی‌پایه‌ای را برای افزایش حقوق معلمان و همچنین افزایش حقوق کارگران داده بود، می دانست که منابع مالی کشور تحمل شوک هایی از این دست را ندارد.

وی با یادآوری اینکه جریان اصلاحات به در دوره در دست داشتن قوه مجریه به وعده های داده شده عمل نکرد و اجرایی شدن آن را به عهده رئیس جمهور بعدی گذاشت، افزود: آنها دولت سیزدهم را با موجی از انتظارات و مطالبات جدید که از دولت یازدهم و دوازدهم منتقل شده بود، مواجه کردند.

وادادگی برای امضای برجام به قیمت تحقیر ملت ایران بود

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: برجام به بیان رئیس بانک مرکزی وقت و کارشناسان هیچ دستاورد اقتصادی برای کشور به همراه نداشت. وادادگی های رئیس جمهور و وزیر خارجه برای امضای برجام به هر قیمت و تحقیر ملت ایران موجب عمل کردن آمریکا و اروپایی‌ها به وعده‌هایی که داده بودند نشد.

شاکری ادامه داد: رئیس جمهور دولت دوازدهم در یک معامله‌ای بین‌المللی که باید کار حقوقی انجام می‌شد، نابخردانه و با صدای بلند گفت که ما به همه تعهداتمان عمل کرده‌ایم و معلوم شد فهرست مطولی از تحریم‌های ۱۰ ساله و ابدی را توافق کرده اند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز قلدرمآبانه رجز می خواندند که ما فلج کننده‌ترین نظام تحریمی تاریخ را علیه ایران به کار بستیم و با تَحَکُم می‌گفتند در بی‌اعتمادی که نسبت به جمهوری اسلامی دارند حاضر نیستند به وعده‌هایشان عمل کنند لذا وضعیت برجام به آن شکل درآمد.

پنجشنبه‌های بی نتیجه افتتاح

این فعال سیاسی گفت: دولت سیزدهم با گذشت دو سال هنوز هم طرح‌های نیمه کاره‌ای را که دولت‌های یازدهم و دوازدهم طی سال‌ها در استان‌ها افتتاح کرده بودند را تکمیل می‌کند. حتی رونمایی‌هایی که انجام می‌دادند و همه افتتاح‌های پنجشنبه‌ای را که داشتند، در واقع افتتاح‌های بی‌نتیجه‌ای بود و نتوانست پیش برود.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تصریح کرد: این افتتاح‌ها تنها آمار را بالا می‌برد که به عنوان مثلا جایی افتتاح شده است اما چیزی در این زمینه که بتوان این پروژه‌ها را روی زمین آماده به‌کار دید وجود نداشت لذا براساس همین زمین سوخته‌ای که تحویل دولت سیزدهم دادند، مدعی بودند که دولت سیزدهم بیشتر از ۶ ماه دوام نمی‌آورد.

شاکری در ادامه اظهار داشت: در چنین شرایطی دولت سیزدهم می بایست با روحیه انقلابی و کار جهادی، هم آوار برداری از خسارات گذشته را انجام می داد و هم مطالبات مردمی را با درایت و صبورانه به فرجام می رساند.

نگاه به شرق راهبرد مهم دولت سیزدهم

وی افزود: در دولت سیزدهم اقدامات فراوانی انجام شد؛ مباحث رویکرد به شرق که مطلب راهبردی بسیار مهمی است، اینکه عضو سازمان همکاری شانگهای شدیم و خواهان عضویت در بریکس هستیم و یا قراردادهای فراوانی که با روسیه، چین، هند و کشورهای آمریکای لاتین منعقد شد، در سایه همین رویکرد است.

شاکری احیای روابط با عربستان و توسعه تعاملات با عراق را از دیگر نتایج سیاست خارجی دولت سیزدهم برشمرد.

حفظ اقتدار ایران و بی اثر شدن تحریم ها

وی درباره دلایل عمل نکردن دولت قبل به وعده‌ها و شرایط اقتصادی کنونی کشور گفت: ما باید براساس منطق و کار کارشناسی سهمی را که دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه اقتصادی داشته و گشایش‌هایی را هم که در زمینه‌های مختلف انجام شده را در یک ستون بنویسیم و بعد آن بخش را با بخش مربوط به وعده‌های‌ جدیدی که دولت سیزدهم داده و نتوانسته به آنها عمل کند را با هم مقایسه کنیم.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون می‌بینیم به عنوان مثال در حرکت دانش‌بنیان‌ها که به نهضتی بزرگ مبدل شده موفقیت‌های شگفت انگیزی اتفاق افتاده، دستاوردهای هسته ای در بخش های صنایع، درمان، محیط زیست، کشاورزی، ساخت دوربین نجومی که تصاویر دقیق‌تری نسبت به هابل بدست می دهد و در زمینه پهپادها و موشک‌ها و زیردریایی ها، لیزر و سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی نیز دنیا را متعجب کرده است و موشک ابر فراصوت فتاح از پدیده های جدید این نهضت است.

شاکری خاطرنشان کرد: اگر مجموعه این اقدامات دولت سیزدهم را مدنظر قرار دهیم بیشتر مشخص می‌شود که چه انقلاب و تحولاتی پیش روست. افزون بر آنچه دولت سیزدهم کرد حفظ اقتدار ایران با اعلام بی اعتمادی به غرب و دروغ‌های اروپا مطابق مصوبه مجلس در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و زمین گیر آنان افتخار انگیز است.

وی اضافه کرد: اکنون می‌بینیم با همین مقاومت و استقامتی که دولت سیزدهم انجام داده هم تحریم‌ها بی‌اثر شده و هم اعتماد در منطقه و عرصه جهانی بالا رفته است و تقریبا هفته‌ای نیست که کشور و هیاتی را از کشورهای همسایه یا دورتر نبینیم که آمده‌اند و می‌خواهند قراردادهایی را با ما ببندند.

عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب یادآور شد: حتی همین پدیده بی‌اعتمادی به دلار حاصل استقامت دولت سیزدهم است. دولت سیزدهم و مجموعه مجلس و دولت در پاسخ به بی‌اعتمادی دولت آمریکا و اروپا به ایران، بی‌اعتمادی ایران نسبت به دلار را مطرح کرد و اکنون می‌بینیم که ما توانستیم بی‌اعتباری دلار را رقم بزنیم و در حال حاضر ملاک بسیاری از معاملات ما در آسیا، آفریقا و اروپا همین پدیده پول ملی طرفین قرارداد است که با آن معاملاتمان را انجام می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha